عاملی مطرح كرد؛ نمی توان با بدی معروف را عرضه کرد

    Home  /  جشن  /  عاملی مطرح كرد؛ نمی توان با بدی معروف را عرضه کرد

عاملی مطرح كرد؛ نمی توان با بدی معروف را عرضه کرد Image

عاملی مطرح كرد؛ نمی توان با بدی معروف را عرضه کرد

دبیر شورایعالی انقلاب فرهنگی اظهار داشت: در امر به معروف و هم در نهی از منکر با معروف باید عمل نماییم و نمی توانیم با بدی معروف را عرضه نماییم و نمی توانیم از منکر با بدی جلوگیری نماییم.

به گزارش صد کادو به نقل از مهر، سعیدرضا عاملی دبیر شورایعالی انقلاب فرهنگی در مراسم تجلیل از بانوان فرهیخته در عرصه علم، فرهنگ و ورزش که به مناسبت عید سعید غدیر و همینطور هفته عفاف و حجاب برگزار شد، ضمن تبریک این ایام اظهار داشت: به برکت غدیر که منشأ تکمیل دین بوده بتوانیم مسیر زندگی خویش را بر اساس کتاب خدا و سیره پیامبر تنظیم نماییم و در این بازار پر هیاهو و هیجانات اجتماعی که نظام های لیبرال ایجاد می کنند گمراه نشویم و بتوانیم مسیر درست و مستقیم را دنبال نماییم.
وی اضافه کرد: با ظهور صنایع ارتباطی جدید، ارتباط کشورها با یکدیگر همزمان شده است یعنی یکسری فرهنگ ها در درون هم تنیده شده اند و خواسته یا ناخواسته فضای مجازی دسترسی برای رفتن به سمت سایر فرهنگ ها بوجود آورده است. در این دسترسی به فرهنگ ها به طور عمده فضای فرهنگ غرب در بین ملت ها حضور پیدا کرده که فرهنگ غرب باخت های زیادی در درون خودش در این سالهای اخیر داشته که این شکست ها را به شکلی به دامنه اجتماعی سایر کشورها کشانده شده است.
دبیر شورایعالی انقلاب فرهنگی افزود: یکی از باخت های بزرگ فرهنگ و فلسفه فکری غرب جدید لیبرالیسم بوده که به تعبیر خودشان، یک بنیان باز بودگی دارد؛ به شکلی رها سازی جوامع از هر نوع قید و بندی را تئوریزه کرده است. در واقع این رها بودگی وقتی به نظام لذت طلبی وصل می شود، لذتی که به هر علتی می خواهد لذت باشد حالا لذت از راه گم شدن انسان و یا لذت از راه از بین بردن اراده انسان را جستجو می کند. کسی که مواد مخدر مصرف می کند از اراده خارج می شود و یا کسی که مشروبات الکلی مصرف می کند در یک سطحی از اراده خارج می شود و موسیقی های تند و خشنی که فرد را به شکلی از حالت طبیعی خارج می کند و گرفتار گرفتاری رفتاری شده و یک هیجان اجتماعی می شود و به شکلی رها شدن از عقل و اراده را به دنبال می آورد.
عاملی افزود: آمدن فضای لذت طلبی که تبدیل به یک فلسفه فکری هم شده در کنار لیبرالیسم یک جامعه ای را بوجود آورده که این جامعه بعنوان جامعه ضرر محسوب می شود؛ در واقع در فضای رها شده، سرمایه کیفیت زندگی سالم و پاک از دست می رود. این فضای جدید شکستگی زیادی برای جامعه بشری بوجود آورده که ما هر روز درگیر یکی از آنها هستیم. امروز بحث حجاب و عفاف بعنوان یک مبحث مهم اجتماعی برای همه مسلمانان و مردم جهان یک مسئله مهم می باشد. چرا آمار طلاق افزایش پیدا می کند؟ چرا زن و مرد آن خصوصیت پایداری و وفاداری در خانه را به مرور زمان در برخی از این فضاها از دست می دهند؟ چرا الگوی زندگی اساساً عوض می شود؟ چرا گرفتار بی الگویی می شویم؟ در واقع این فضای نظام لیبرالیسم و لذت گرایی انسان را گرفتار بی الگویی و پوچی گرایی و بی معنایی در راه زندگی می کند، یعنی مقصدی مورد هدف نیست و باری به هر جهت زندگی کردن بعنوان یک سبک زندگی بوجود می آید.
دبیر شورایعالی انقلاب فرهنگی اضافه اظهار داشت: ما اگر بخواهیم واقعاً به این سؤال پاسخ دهیم که آیا پدر و مادر نسبت به فرزندانش مسؤولیت ندارد؟ آیا خانواده ای هست که بگوید من نسبت به فرزندانم مسؤولیتی ندارم و نحوه زندگی کردن فرزندانم، اهمیت ندارد و آنها می توانند هر طور می خواهند زندگی کنند؛ یعنی خودش باید انتخاب نماید. آیا پدر و مادر برای تعلیم و تربیت فرزند وقت نمی گذارند وحساسیت ندارند که فرزند ما با چه کسی ارتباط دارد و در چه محیطی و چه تصویری را می بیند و در ارتباط با چه فلسفه های فکری قرار دارد؟ پاسخ روشن است. پدر و مادر نسبت به خود و فرزندان خود احساس مسئولیت می کنند.
عاملی خاطرنشان کرد: از سوی دیگر، آیا ما بعنوان یک انسان نسبت به هم نوع خودمان مسئولیت نداریم؟ ما شاهد بحران فرهنگی در جامعه هستیم. خیلی اوقات انسان ها گرفتار بحران هدف و هدایت و سلامت می شوند. آیا هم نوع نسبت به هم نوع خود مسؤولیت ندارد؟ باز پاسخ روشن است، ما سوار بر یک کشتی هستیم و یا با هم نجات پیدا می نماییم و یا با هم غرق می شویم. پس نمی توانیم نسبت به بحران سلامت یک فرد در جامعه بی تفاوت باشیم.
وی افزود: البته این مسئولیت باید با روش درست، تدبیر و حکمت و با زبان نیکو ابراز شود. در امر به معروف و هم در نهی از منکر با معروف باید عمل نماییم و نمی توانیم با بدی معروف را عرضه نماییم و نمی توانیم از منکر با بدی جلوگیری نماییم. ما باید با زبان، رفتار و گفتار نیک دیگران را دعوت به مسیر و فرهنگ اسلامی نماییم و البته پیش از هرکس خود فرد آمر به معروف باید صاحب نفس پاک و عمل صالح باشد. ما باید بعنوان پیرو راه خداوند، در نشان دادن راه تلاش، کوشش، همراهی از جنس دلسوزی های شهید سردار سلیمانی که مردم را فرزندان خود می دانست، یا دلسوزی از جنس نگاهی که رهبر معظم انقلاب نسبت مردم دارند و ایشان مردم را فرزندان خود می دانند، داشته باشیم.
استاد علوم ارتباطات دانشگاه تهران ضمن اشاره به سبک زندگی غربی اظهار داشت: در غرب وقتی فرزند به سن قانونی می رسد پدر و مادر دیگر مسئولیتی در برابر آن ندارند و در واقع فرزند تشویق به رها شدن از خانه می شود. ولی ما در جامعه چنین مسیری را نمی رویم؛ پدر و مادر تا وقتی که نفس دارند، نسبت به فرزندان خود احساس مسئولیت دارند. از طرفی باید بگویم ما در چنین فضایی راهی جز امر به معروف و نهی از منکر با زبان تاثیر نداریم، البته با کسانی که به صورت سازماندهی شده و مهندسی شده طعمه برای انحراف جامعه ایجاد می کنند، قاطعانه باید برخورد شود. از نیروی انتظامی انتظار می رود با کسانی که برای گمراهی نسل جوان ما برنامه ریزی شبکه ای می کنند قاطعانه برخورد کنند که این خواسته و مطالبه همه خانواده ها است. من معتقدم به هر خانواده ایرانی رجوع کنید و از دغدغه اول آنها بپرسید پاسخ، داشتن فرزندان سالم، صالح و سعادتمند است. دوره ۶ سال اول تولد بهترین دوران تعلیم و تربیت است که نباید به آسانی از کنار آن گذشت.
وی اضافه کرد: به هر حال امیدوارم هوشیاری اجتماعی لازم برای همه ایجاد شود تا ما در درون خانواده بزرگ ایران اسلامی نسبت به اعضای خانواده محبت و دلسوزی داشته باشیم در واقع توجه به دیگران بخصوص جوانان منشأ سلامت و هدایت است. مسئله نسل و توسعه نسل یک اصل اساسی است ما اگر نسل مان ادامه پیدا نکند گرفتار انقراض نسل می شویم. رشد منفی جمعیت در خیلی از کشورهای غربی صدای از بین رفتن نسل آینده را می دهد. امروز باید از سقط جنین های غیرقانونی حتما جلوگیری شود. نیازمند تغییر اقلیم از فرهنگ لیبرال به فرهنگ اسلامی هستیم. تا وقتی که ما نیاییم در اقلیم فرهنگ اسلامی زندگی نماییم، دائماً باید مسائل را مانند شیشه خرد شده، تکه تکه ترمیم کنیم؛ در واقع ترمیم فرهنگ جامعه نیازمند هوشیاری اجتماعی است.
وی با اشاره به اینکه یکی از ظلم های بزرگ نسبت به جمهوری اسلامی این است که کشور را به عدم توجه به حقوق بانوان متهم می کنند، اضافه کرد: این در شرایطی است که در برخی از رشته های تحصیلی دانشگاهی نزدیک به ۷۰ درصد صندلی هایمان متعلق به خانم ها است و امروز هیچ صندلی علم و فناوری در کشور نداریم که خانم ها در آن حضور نداشته باشند.
دبیر شورایعالی انقلاب فرهنگی افزود: از عرصه های سیاسی تا میادین علمی و افتخارات ملی، زنان حضور دارند و موفق هستند. از طرفی باید به این نکته اشاره کنم که متغیر اصلی ما تعلیم و تربیت و داشتن خانواده سالم می باشد و در کنار آن باید توسعه داشت و در میادین اجتماعی حضور پیدا کرد.
عاملی در این مراسم از فاطمه دهقان نیر، پزشک عمومی که اخیراً در یزد با حضور مسئولانه در صحنه تصادف سبب نجات یک جوان شد، صدیقه آیتی فعال حوزه سلامت زنان و درمان ناباروری و الهه احمدی ورزشکار موفق و قهرمان قهرمانان در مسابقات بین المللی تیراندازی قدردانی کرد.

Author | صدکادو Comments | دیدگاه‌ها برای عاملی مطرح كرد؛ نمی توان با بدی معروف را عرضه کرد بسته هستند Date | 19/07/2022