معاون توسعه روابط فرهنگی سازمان فرهنگ و ارتباطات مطرح كرد؛ مقاومت گفتمان فرهنگی مسلط بر منطقه است

    Home  /  جشن  /  معاون توسعه روابط فرهنگی سازمان فرهنگ و ارتباطات مطرح كرد؛ مقاومت گفتمان فرهنگی مسلط بر منطقه است

معاون توسعه روابط فرهنگی سازمان فرهنگ و ارتباطات مطرح كرد؛ مقاومت گفتمان فرهنگی مسلط بر منطقه است Image

معاون توسعه روابط فرهنگی سازمان فرهنگ و ارتباطات مطرح كرد؛ مقاومت گفتمان فرهنگی مسلط بر منطقه است

به گزارش صد کادو حسین روزبه اظهار داشت: گفتمان فرهنگی مسلط بر منطقه گفتمان مقاومت است و جمهوری اسلامی ایران همیشه ایده های جذاب فرهنگی برای عرضه به جهانیان داشته و ما باید این ایده ها را در دنیا به جریان بیندازیم.

به گزارش صد کادو به نقل از مهر، نشست خبری دهمین اجلاس رایزنان فرهنگی ایران در خارج از کشور قبل از ظهر امروز شنبه ۲۵ تیر ۱۴۰۱ با سخنرانی حسین روزبه، معاون توسعه روابط فرهنگی بین المللی و توسعه همکاریهای علمی و فرهنگی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و دبیر این اجلاس در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برگزار گردید.
روزبه در این جلسه اظهار داشت: سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی اصلی ترین قرارگاه و راهبر اصلی دیپلماسی فرهنگی ایران است و در کنار سازمان های دیگر وظیفه عرضه تصویری درست از انقلاب اسلامی ایران را در خارج از کشور برعهده دارد. بر مبنای نصوص قانونی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی باید به انسجام بخشی فعالیتهای دیگر سازمان های ایرانی حاضر در عرصه بین الملل هم بپردازد.
وی اضافه کرد: در دوره مدیریت جدید سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی بر مبنای نیازهای میدانی و همینطور نگاههای جدید مدیریتی نگاهی تحولی در برنامه ها رخ داده و منجر به طراحی یک سند تحول شده است. شرایط زمانی و تحولات بین الملل، لزوم تدوین این سند تحول را برای سازمان پیش آورده است.
روزبه افزود: جریان حاکم بر نظام بین الملل که از آن با عنوان جریان سلطه نام برده می شود، دوران اضمحلال خویش را می گذارند. امروزه همه از افول فرهنگ آمریکایی نام می برند و خیلی از آزاده مردان در سرتاسر جهان فرهنگ آمریکایی را به چالش می کشند. در دورانی به سر می بریم که جذابیت حرف های «دیگری »ها بیشتر شده است. در همین راستا برای ملت های جهان جذابیت انقلاب اسلامی ایران و ایده های آن هم بیشتر شده است.
معاون توسعه روابط فرهنگی بین المللی و توسعه همکاریهای علمی و فرهنگی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود ضمن اشاره به قوت و غنای ایده های انقلاب اسلامی ایران اظهار داشت: ایده های انقلاب اسلامی ایران می تواند به صورت موثر در جهان جریان داشته باشد. برای رسیدن به این هدف ما در حوزه اقدامات و شبکه های همکاری مان احتیاج به تحول داشتیم و شیوه های گذشته به ما توان نقش آفرینی نمی دادند.
«مقاومت» گفتمان فرهنگی مسلط بر منطقه است
روزبه بخش دیگری از سخنان خویش را به حقیقت های منطقه خاورمیانه اختصاص داد و اظهار داشت: حقیقت های میدانی و شواهد غیرقابل انکار در منطقه حاکی از تسلط گفتمان فرهنگی مقاومت است. البته میتوان از دو گفتمان در منطقه صحبت کرد: گفتمانی که به دنبال تحمیل فرهنگ خود بر ملت های منطقه است و گفتمانی دیگر که گفتمان مقاومت است که ملت ها دنبال می کنند و بر اساس آن می خواهند ایده بازگشت به خویشتن را به عرصه اجرا بیاورند. جمهوری اسلامی ایران از گفتمان مقاومت حمایت می کند و یکی از پایگاه های اصلی و منادیان آن است. اصولا مقاومت از حوزه فرهنگ شروع می شود.
وی افزود: حالا ملت های با سابقه درخشان تمدنی در منطقه مقابل جریانی قرار گرفته اند که قصد تحمیل «خواست» خویش را دارد. حقیقت منطقه همین دوگانه موجود است. در کنار این دوگانه، ما با افزوده شدن ابرمولفه ای به نام فضای مجازی به فعالیتهای فرهنگی بین المللی هم مواجه هستیم. این سه مساله ما را به برنامه های تحولی مان کشانده است. ایران هیچ گاه از عرصه فرهنگی دنیا غایب نبوده است. منطق تفکر ایرانی منشعب شده از تفکر اسلامی است و بنابراین هم همیشه حرف ها و ایده های جذاب و موثر فرهنگی برای دنیا داشته است. تمدن و تفکر ایرانی همیشه چهره ها و شخصیت های سترگ را به بشریت عرضه نموده است و این ظرفیت های ما را برای رساندن صدای فرهنگ معاصرمان به جهانیان غنی تر می کند.
محورهای ششگانه تحول در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی
روزبه در بخش دیگری از سخنان خود به تدوین سند تحول در فعالیتهای سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی اشاره نمود و اظهار داشت: مباحثی را که بیان کردم لزوم تحول در برنامه ها و فعالیتهای سازمان را پیش می کشید. ما مولفه های تحول را در ۶ محور طبقه بندی کردیم؛ ۱. روایتگری موثر و جریانساز از انقلاب اسلامی و ایران. تابحال روایت های موثر از توان ملت ایران در جریان های رسانه ای دنیا سانسور شده است. سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با دارا بودن شبکه موثر و فعال می تواند راهبر این روایتگری موثر باشد. بنابراین رایزنان فرهنگی جمهوری اسلامی ایران برای این مورد مسئولیت پیدا کرده و برنامه های سال ۱۴۰۱ خویش را تدوین کرده اند.
وی اضافه کرد: محورهای بعدی از این مقرر است، اجتماعی سازی گفتمان انقلاب و جمهوری اسلامی ایران؛ بر این اساس رایزنان فرهنگی مأموریت پیدا کرده اند تا بجز ارتباط با نخبگان کشورهای محل مأموریت خود برنامه ریزی های موثری هم برای ارتباط با توده های مردم انجام دهند. ۳. حضور هدفمند در زیست بوم های جدید ارتباطی و فضای مجازی. ۴. افزایش سهم ایران در بازارهای صنایع فرهنگی دنیا. ۵. بازآرایی کنشگران فعال در عرصه دیپلماسی فرهنگی بین المللی و ۶. متناسب سازی نیروی انسانی درون سازمان.
روزبه افزود: آخرین اجلاس رایزنان فرهنگی ایران ۱۰ سال پیش برگزار شد و از آن سال تابحال تحولات جهانی بسیار بوده است. به جهت اینکه شبکه اقدام ما به یک افق منسجمی برسد اجلاس رایزن های فرهنگی در دستور کار قرار گرفت. این اجلاس از یکم تا ششم مردادماه در تهران برگزار می گردد. اجلاس بگونه ای طراحی شده که همه بازیگران موثر در عرصه دیپلماسی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران حضور داشته باشند و سخنان و ایده های خویش را بیان کنند. در این اجلاس رایزنان ما با وزارت میراث فرهنگی و گردشگری نشست خواهند داشت و همینطور ما میزبان وزارت امور خارجه و سازمان صدا و سیما هم خواهیم بود. همینطور نهادهایی چون جامعه المصطفی العالمیه، مجمع جهانی اهل بیت، مجمع تقریب مذاهب اسلامی، بنیاد سعدی و… هم در این اجلاس حضور دارند. چند نشست تخصصی در زمینه دیپلماسی فرهنگی با حضور نخبگان و همینطور برگزاری نمایشگاه پشتیبانان رایزنان فرهنگی ایران هم همچون برنامه های جنبی اجلاس است.
در دوره جدید با وزارت امور خارجه تعامل خوبی داریم
روزبه در بخش دیگری از این نشست در پاسخ به سوال خبرنگار مهر در خصوص این که چرا باوجود این که رایزنان فرهنگی ایران در تعامل با وزارت امور خارجه انتخاب می شوند، اما بعضی از سفرای ایران حاضر به همکاری با آنها نیستند و یا این که در روند حضور آنها در محل مأموریت شان اشکال و اختلال ایجاد می کنند، اظهار داشت: در دوره جدید تعامل حداکثری با وزارت امور خارجه داریم چون که همه ما نمایندگان ایران در خارج از کشور هستیم و باید وحدت گفتمانی داشته باشیم.
وی در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار مهر در خصوص این که با عنایت به سیطره گسترده نظام هالیوود و همینطور کمپانی های غربی فعال در عرصه صنایع فرهنگی، حضور ایران در بازار جهانی را – که به رویایی دست نیافتنی شبیه است – چگونه برنامه ریزی می کنید؟ اظهار داشت: ما اعتقاد داریم که می توانیم به این مهم برسیم و این رویا نیست. ما بطور قطع به این هدف دست خواهیم یافت.

منبع:

Author | صدکادو Comments | دیدگاه‌ها برای معاون توسعه روابط فرهنگی سازمان فرهنگ و ارتباطات مطرح كرد؛ مقاومت گفتمان فرهنگی مسلط بر منطقه است بسته هستند Date | 18/07/2022