در شامگاه سوم تیرماه؛ آخرین ابرماه سال ۱۴۰۰ را به تماشا بنشینید

    Home  /  جشن  /  در شامگاه سوم تیرماه؛ آخرین ابرماه سال ۱۴۰۰ را به تماشا بنشینید

در شامگاه سوم تیرماه؛ آخرین ابرماه سال ۱۴۰۰ را به تماشا بنشینید Image

در شامگاه سوم تیرماه؛ آخرین ابرماه سال ۱۴۰۰ را به تماشا بنشینید

مدیر انجمن نجوم آماتوی ایران، پدیده اَبَرماه شامگاه پنجشنبه ۳ تیرماه را بعنوان اولین پدیده شاخص نجومی تابستان و آخرین اَبَرماه سال ۱۴۰۰ عنوان نمود.

مهندس مسعود عتیقی، مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران در گفت وگو با ایسنا تأکید کرد: ماه کامل (بدر) زمانی ایجاد می شود که زمین بین ماه و خورشید است و ماه از دید ناظران زمینی، به صورت قرص کامل دیده خواهد شد. ساعت ۲۳: ۱۰ شبانگاه پنجشنبه ۳ تیر ۱۴۰۰، ماه به وضعیت ماه کامل (بدر) می رسد.

مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران اضافه کرد: از طرفی، در ساعت ۱۴: ۲۸ روز چهارشنبه ۲ تیر، کره ماه در کمترین فاصله با زمین بود و در فاصله ۳۵۹، ۹۶۰ کیلومتری قرار گرفت؛ در این وضعیت، شرایطی ایجاد می شود که ماه کامل، بزرگتر از ماه کامل های بعدی خود باشد. لازم به یادآوری است که طی دو ماه گذشته (فروردین و اردیبهشت ۱۴۰۰) هم شاهد دو ماه کامل بزرگ تر از حد معمول بودیم که به این پدیده اَبَرماه (Supermoon) گفته می شود.

مهندس عتیقی تصریح کرد: در پدیده اَبَرماه، ماه در هنگام طلوع حداکثر ۳۰ درصد درخشان تر و ۱۴ درصد بزرگ تر از ماه کامل عادی، طلوع خواهد نمود و شرایطی ایجاد می شود که علاقه مندان بخصوص در هنگام طلوع ماه، این جرم همسایه زمین را با کوه ها، درختان، ساختمان ها، عوارض طبیعی و شهری مقایسه و به شکلی بزرگ تر ببینند.

شرایط رسیدن ماه به وضعیت ماه کامل (Full moon)

اَبَرماه توت فرنگی

مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران اظهار داشت: پدیده اَبَرماه شامگاه پنجشنبه ۳ تیر ۱۴۰۰ به نام اَبَرماه صورتی یا توت فرنگی (Super Strawberry Moon) گفته می شود؛ باید تاکید شود که این مورد صرفا یک اصطلاح است که توسط بومیان آمریکا در آستانه تابستان و با عنایت به شروع این فصل، به این شکل نام گذاری شده است و در رنگ یا شکل ماه هیچ تغییری در زمان مشاهده اَبَرماه ایجاد نخواهد شد و همانطور که اشاره شد، ماه صرفاً بزرگ تر و درخشان تر از ماه کامل عادی دیده خواهد شد.

وی تاکید کرد: اَبَرماه شامگاه پنجشنبه ۳ تیر ۱۴۰۰ سومین و آخرین اَبَرماه سالجاری خواهد بود و امیدواریم علاقه مندان به عکاسی نجومی هنگام طلوع و غروب ماه در شامگاه پنجشنبه ۳ تیر و صبح جمعه ۴ تیر در تلفیق با مناظر طبیعی همچون کوه ها، درختان و حتی بناهای شاخص، بتوانند عکاسی موفقی از این پدیده زیبای نجومی داشته باشند. بدیهی است ماه حدود ساعت ۲۰: ۳۰ در تهران و در زمینه صورت فلکی کمان (قوس) طلوع و پیش از ساعت ۶ صبح جمعه غروب خواهد نمود و در شهرهای مختلف کشور، با اختلاف زمانی این طلوع و غروب رخ خواهد داد.

تصویری در مورد قرار گرفتن ماه در اوج و حضیض زمینی

خبر خورشیدگرفتگی اول تیر جعلی بود

مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران ضمن اشاره به خبر جعلی که در مورد خورشیدگرفتگی اول تیر ۱۴۰۰ در فضای مجازی طی این روزها انتشار یافته است، اظهار داشت: طی روزهای گذشته در فضای مجازی خبر اشتباهی در خصوص وقوع خورشیدگرفتگی در اول تیرماه ۱۴۰۰ منتشر گردید که متأسفانه موضوعات غیرعلمی که بیشتر به نجوم احکامی و طالع بینی مرتبط می باشد، با پدیده خورشیدگرفتگی پیوند داده شده بود.

وی تاکید کرد: در واقع، خورشیدگرفتگی در اول تیرماه ۱۳۹۹رخ داده و در ارتباط با سال جاری نیست. در سالجاری، روز ۲۰ خرداد ۱۴۰۰ خورشیدگرفتگی رخ داد که البته این پدیده در سرتاسر ایران هم قابل مشاهده نبود. ضمن آنکه خورشیدگرفتگی هیچ وقت در شرایط ماه کامل رخ نمی دهد.

مهندس عتیقی اضافه کرد: ذکر این نکته ضروریست که خورشیدگرفتگی زمانی رخ می دهد که ماه نو باشد؛ در شرایطی که طی این شب ها، ماه به وضعیت ماه کامل رسیده است و در هنگام ماه کامل، هیچ وقت خورشیدگرفتگی رخ نمی دهد، از این طریق اعلام می نماییم که خبر خورشیدگرفتگی اول تیرماه ۱۴۰۰ کاملاً جعلی است.

وی تصریح کرد: مطرح کردن موضوع هایی همچون پرهیز از انجام برخی کارها (خرید خانه، ازدواج، سفر و… )، هیچگاه علمی نبوده که در زمان انتشار چنین اخباری در فضای مجازی، شاهد آنها هستیم و این موضوعات به هیچ عنوان مبنای منطقی و علمی ندارند و مورد تایید نیستند.

مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران تاکید کرد: معتقدم وقتی هوش و نبوغ ایرانیان در جهان زبانزد بوده و متخصصان و پژوهشگران ایرانی در هر کشوری که فعالیت می نمایند، عمدتا بعنوان نخبه شناخته می شوند، انتشار این نوع خبرها با هدف گیری خاصی انجام می شود؛ نخست این که نام ایران و ایرانی را بعنوان افراد خرافی و غیرعلمی معرفی کنند و دوم این که افراد جامعه را به شکلی سطحی جلوه دهند، بگونه ای که گویا حتی از عدم امکان وقوع پدیده ای همچون خورشیدگرفتگی در میانه ماه قمری بی اطلاع هستند.

مهندس عتیقی اظهار داشت: ما همواره در انجمن نجوم آماتوری ایران تلاش می نماییم از راه اطلاع رسانی دقیق و صحیح از راه رسانه ها و خبرگزاری های معتبر همچون ایسنا، مردم را در این حوزه ها بیشتر از پیش آگاه نماییم.

منبع:

Author | صدکادو Comments | دیدگاه‌ها برای در شامگاه سوم تیرماه؛ آخرین ابرماه سال ۱۴۰۰ را به تماشا بنشینید بسته هستند Date | 26/06/2021