وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی: دهه كرامت، دهه امید و نشاط اجتماعی

    Home  /  جشن  /  وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی: دهه كرامت، دهه امید و نشاط اجتماعی

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی: دهه كرامت، دهه امید و نشاط اجتماعی Image

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی: دهه كرامت، دهه امید و نشاط اجتماعی

صد كادو: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار داشت: دهه كرامت دهه سرور ملی مذهبی ایرانی ها و گسترش بخش فضای امید و نشاط اجتماعی است و باید تلاش نماییم تا ایام سرور مذهبی را جدی بگیریم و به دهه های سرور مانند دهه های سوگ اهمیت بدهیم.
به گزارش صد كادو به نقل از ایسنا، سید عباس صالحی اظهار داشت: امام رضا (ع) برای ایرانی ها بخش اصلی شناسنامه هویتی است. در بیش از هزار سال كه ایشان در جامعه ایرانی قرار گرفته و حضورشان در زیر این زمین و آسمان بوده، هویت ایرانی ها به امام رضا (ع) پیوند خورده است.
این مدیر فرهنگی با اشاره به این كه امام رضا(ع) در تاریخ ایران و فضای معاصر ایران بعنوان كانون این هویت قرار داشته و دارد افزود: در هیچ جای جهان ایران بدون نام امام رضا ضد السلام معرفی نمی گردد و شناخته شده نیست. یك میلیارد مسلمان و چند میلیارد انسان كه در جهان زندگی می كنند با ایشان ایران را می شناسند، با امام رضا (ع) به ایران می رسند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دهه كرامت را فرصتی برای شناسایی و آشنایی بیشتر با این شناسنامه هویتی توسط جامعه ایرانی است، دانست و افزود: از این جهت می توانیم دهه كرامت را؛ دهه پیوست به این شناسنامه هویتی بدانیم و به هر مقداری كه بتوانیم این شناسنامه را زنده تر شاداب تر و فعال تر نگه بداریم این هویت می تواند از این سر زنده تر باشد.

صالحی ابراز كرد: امام رضا ضد السلام را با وجوه مختلف می توان تعریف كرد و دهه كرامت هم با این وجود تعریف می گردد. نخست اینكه این دهه نام كرامت را گرفته است كه با میلاد كریمه اهل البیت حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها آغاز می گردد و با میلاد امام رضا ختم پیدا می كند.

وی با اشاره به این كه نام كرامت برای خود تعریف خاص خویش را دارد بیان كرد: اهل البیت ضد السلام و به صورت خاص امام رضا زندگی خویش را وقف خدمت به مردم كرده اند و اهل البیت ضد السلام این احساس را داشتند كه اگر خدمت به مردم داشته باشند بالاترین عبادت را انجام داده اند و این جز تعالیم ماهوی مكتب اهل البیت ضد السلام و به صورت خاص سیره رضوی است.

وزیر فرهنگ و ارشار اسلامی با بیان این كه بیشترین خدمات اجتماعی دهه كرامت باید عرضه گردد بیان كرد: در این دهه مردم باید احساس كنند كه فرصت های خدمت اجتماعی بیشتری دارند كه می توانند با خدمت رسانی به مردم تقرب خویش را به خداوند و اهل البیت علیهم السلام و امام رضا (ع) بیشتر كنند. این دهه اگر نام كرامت را به خود گرفته است نباید از فضای خدمت به مردم خالی یا كم رنگ باشد.

گفتگو راه اصلی ارتباط است

صالحی وجه دیگر سیره رضوی را بحث تعامل و ارتباط با دیگران دانست و تصریح كرد: با دیگران بنشینیم سخن بگوییم و گفتگو نماییم و بدانیم خصومت و ستیز راه چاره نیست و گفتگو راه اصلی ارتباط است. امام رضا (ع) بعنوان شخصیتی كه در فضای خراسان مكتب گفتگو را برافراشت بعنوان نمادی از تعامل انسانی و اسلامی اهل البیت علیهم السلام است؛ به صورتی كه می توان با گروه ها و فرقه ها به گفتگو پرداخت و با استفاده از گفتگو به راه حلهای جدید رسید.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دهه كرامت را فرصتی برای ارتقای نشاط اجتماعی و جشن و سرور مذهبی دانست و افزود: دین عبوس و افسرده نیست و تعالیم دینی ما را سفارش به شادابی و امید آفرینی در فضای اجتماعی می كنند. دهه كرامت دهه سرور ملی مذهبی ایرانی ها و گسترش بخش فضای امید و نشاط اجتماعی است و باید تلاش نماییم تا ایام سرور مذهبی را جدی بگیریم و به دهه های سرور مانند دهه های سوگ اهمیت بدهیم.
وی خاطرنشان كرد: تعالیم دینی به ما یاد داده اند كه شیعیان خاندان علیهم السلام كسانی هستند كه در حزن ایشان محزون و در شادمانی ایشان شادمان هستند. شیعه ای كه فقط حزن را داشته باشد نیمی از این تعلیم را دریافت كرده است و بایستی با تمام وجود این توازن را برقرار كرد و شادمانی دینی را جدی گرفت و به آن بهای اصلی و مهم داد.

صالحی در انتها اظهار داشت: به نظر می آید دهه كرامت فرصتی برای اتفاقات بزرگ در حوزه های مختلف است و می توان تاكید كرد كه باید در این دهه در كنار شور مذهبی به معرفت بالاتر دست پیدا كرد. ما نیاز داریم در كنار شورهای مذهبی، شعور مذهبی، معرفتی در رفتار خویش را ارتقا دهیم و این فرصت های خاص می تواند كمك كننده به آن ساحت ها باشد و امیدواریم دهه كرامت فرصتی برای ساخت و ساز مناسب تر برای یك انسان كه در مكتب اهل البیت علیهم السلام پرورش یافته و جامعه ای كه در سایه سار اهل البیت علیهم السلام زندگی می كند، باشد.

Author | صدکادو Comments | دیدگاه‌ها برای وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی: دهه كرامت، دهه امید و نشاط اجتماعی بسته هستند Date | 22/07/2018

categories & tags