یاسینی مطرح كرد؛ آغاز انقطاع از فرهنگ اصیل ایرانی بعد از دوران صفویه

    Home  /  جشن  /  یاسینی مطرح كرد؛ آغاز انقطاع از فرهنگ اصیل ایرانی بعد از دوران صفویه

یاسینی مطرح كرد؛ آغاز انقطاع از فرهنگ اصیل ایرانی بعد از دوران صفویه Image

یاسینی مطرح كرد؛ آغاز انقطاع از فرهنگ اصیل ایرانی بعد از دوران صفویه

به گزارش صد کادو، راضیه یاسینی اظهار داشت: زن ایرانی از دوران باستان هویت اصیل خویش را داشت اما به تدریج تا رسیدن به امروز از آن فاصله گرفت که دلیلش انقطاع از فرهنگ اصیل ایرانی است که بعد از صفویه رخ داد.

به گزارش صد کادو به نقل از مهر، نشست «زنِ ایرانی، از منظرِ ایرانی» از سلسله نشست های بازایران شناسی، سه شنبه اول اسفند با حضور سیده راضیه یاسینی دانشیار پژوهش هنر پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات و دبیری زهره شیرین بخش عضو هیأت علمی بنیاد ایران شناسی در محل بنیاد ایران شناسی برگزار گردید.
یاسینی در شروع این نشست بعد از اشاره به لزوم تجدیدنظر در مبادی شناخت انسانِ ایرانی، و به تبع، زنِ ایرانی در مطالعات ایرانشناختی، مبحث «هویت اصیل زنِ ایرانی در فرهنگ ایرانی در دوره های ایرانِ باستان و ایران اسلامی»، با نگاهی به کهن الگوها و الگوهای مطلوب، را به بحث گذاشت و اظهار داشت: این سوال مطرح است که برای بازشناسی هویت ایرانیان، آیا میتوان صرفا به منابع تاریخی رجوع و به آنها اعتماد کرد؟ و آیا میتوان از منابع غیرمکتوب هم بهره برد؟
وی اضافه کرد: در ایران باستان، انسان ایرانی و هم زن ایرانی، علیرغم تحولات فرهنگی، هویت اصیل خویش را داشت اما به تدریج طی هزاره ها و تا رسیدن به زمان کنونی از آن فاصله گرفته است. دلیل این امر انقطاع از فرهنگ اصیل ایرانی است که به تدریج بعد از دوره صفویه برای جامعه ایران رخ داد.
این پژوهشگر در ادامه ضمن مرور جایگاه زن در تمدن های مشرکانه، ادیان توحیدی و هم جاهلیت عرب، به تحولات جایگاه فردی و اجتماعی زنان پیش و بعد از ورود اسلام به ایران پرداخت و اظهار داشت: با عنایت به تعالیم والای دین اسلام، جایگاه زن دستخوش تحول بنیادین در همه عرصه ها شد. ادبیات و هنر، بخصوص هنر نگارگری، دو متن قابل اعتماد برگرفته از حکمت در ایران اسلامی، برای شناخت هویت زنِ ایرانی در زمانه خود است.
یاسینی با شرح مصادیقی در ادبیات ایران، همچون در آثار فردوسی، نظامی، سعدی، ناصرخسرو و … به خوی و خصلت زن ایرانی از منظر حکمت اسلامی اشاره نمود و اظهار داشت: ادبیات حکیمانه فارسی نشان داده است هویت زن ایرانی، با خصوصیت هایی همچون فرزانگی و دلاوری و همسری و مادری، حجب و حیا، پاکدامنی، متانت و وقار، تبیین شده است که این خصایص، در آثار نگارگری در قرن های گذشته به روایت تصویر درآمده است.
وی در انتها سخنرانی خود، بر اهمیت رجوع به اصالت های حکمی در فرهنگ ایرانی برای شناخت هویت زن ایرانی تاکید کرد.

منبع:

Author | صدکادو Comments | دیدگاه‌ها برای یاسینی مطرح كرد؛ آغاز انقطاع از فرهنگ اصیل ایرانی بعد از دوران صفویه بسته هستند Date | 26/02/2024