در نخستین همایش نقش گردشگری در توسعه فرهنگ بومی در بابل مطرح شد امام جمعه بابل: شهرستان بابل هتل مناسب برای میزبانی ندارد

    Home  /  جشن  /  در نخستین همایش نقش گردشگری در توسعه فرهنگ بومی در بابل مطرح شد امام جمعه بابل: شهرستان بابل هتل مناسب برای میزبانی ندارد

در نخستین همایش نقش گردشگری در توسعه فرهنگ بومی در بابل مطرح شد امام جمعه بابل: شهرستان بابل هتل مناسب برای میزبانی ندارد Image

در نخستین همایش نقش گردشگری در توسعه فرهنگ بومی در بابل مطرح شد امام جمعه بابل: شهرستان بابل هتل مناسب برای میزبانی ندارد

به گزارش صد کادو، مازندران امام جمعه بابل، توجه به حوزه گردشگری را از الزامات حیات بشری برشمرد.

حجت الاسلام حسن روحانی امروز در همایش روز مازندران، ضمن اشاره به این که با گذشت زمان اهمیت حوزه گردشگری بیشتر احساس می شود، خاطرنشان کرد: مازندران بیشترین بار گردشگری را نسبت به گیلان و گلستان دارد بنابراین بیشترین اثرات گردشگری در مازندران مشاهده می شود.

امام جمعه بابل، مازندران را دارالنعمت برشمرد و تصریح کرد: در مقابل امتیازات مثبتی که حوزه گردشگری دارد نگرانی هایی هم در زمینه گردشگری برای منطقه داریم که باید به مبحث اثرات گردشگری در منطقه هم توجه جدی شود.

وی به مساله اثر پذیری گردشگری اشاره نمود و افزود: خداوند در آیات الهی امر به سفر کرده تا نعمات الهی را از نزدیک ببینیم و از آثار گذشتگان درس بگیریم.

روحانی ضمن اشاره به این که اثرات تلخ و تخریبی گردشگری امروزه بر بوم و فرهنگ ما مشاهده می شود، اظهار داشت: مازندران دارای فرهنگ غنی از گذشتگان خود است که با ورود اسلام به این فرهنگ اصیل افزوده شده است و چرا باید اثرات مخرب گردشگری را شاهد باشیم.

امام جمعه بابل خاطرنشان کرد: گردشگری برای شناسایی آثار فرهنگی هر کشور به دنیا بوجود آمده است تا آداب و رسوم خویش را در معرض دید قرار دهند، روم در این عرصه موفق عمل کرده و در موزه خود تمام خرده فرهنگ گذشتگان خویش را به معرض نمایش گذاشته است.

وی ضمن اشاره به این که باید به نمادهای فرهنگی در منطقه توجه ویژه شود، خاطرنشان کرد: باید جلوه های فرهنگی خویش را حفظ نماییم، برگزاری همایش دارالمومنین یا دارالفرهنگ برای حفظ و احیاء داشته هایی است که وجود دارد و قرار نیست از بیرون به آن اضافه نماییم.

وی به اهمیت وجود اماکن بومگردی در منطقه اشاره و تصریح کرد: بوم گردی فرصتی برای معرفی ظرفیتهای منطقه است و این که توریست را از بلاتکلیفی و سردرگمی نجات می دهد و برنامه توریست را هدفمند می کند.

وی ضمن اشاره به این که ایجاد جاذبه مناسب گردشگری هدفمند امری ضروری است، اظهار داشت: شهرستان بابل هتل مناسب برای میزبانی ندارد و این شایسته این شهرستان بزرگ نیست.

روحانی خاطرنشان کرد: مشکل زباله به جا مانده از گردشگران یکی از معضلات فیزیکی گردشگری می باشد.

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی بابل هم در این همایش با محکوم کردن جنایت رژیم صهیونیستی در قتل و عامل کودکان و زنان بی دفاع غزه و فلسطین اظهار نمود: پشتیبانی از مظلومان وظیفه همه آحاد بشری است و به فرموده امام حسین(ع) اگر دین ندارید لااقل جوانمرد باشید و حداقل به قانون حقوق بشرعمل کنید.

عیسی محمدی فیروزجایی ضمن اشاره به این که طبق منویات مقام معظم رهبری ارزش ها و سنت های پسندیده باید تبدیل به فرهنگ شود، اظهار نمود: حضور علویان هم جلوه ای از فرهنگ بومی است.

وی اضافه کرد: ارادت به خداوند و ائمه اطهار از زمان تولد در گوش ما زمزمه شده است و این تاریخ ساز بوده و تبدیل به فرهنگ و جریان شده است.

وی ضمن اشاره به این که این همایش با پیگیری امام جمعه بابل در شناسایی ظرفیت بومی و گردشگری منطقه به توریستهای داخلی و خارجی برگزار شد، خاطرنشان کرد: از هر همایش و اقدامی که زیرساخت فرهنگی داشته باشد حمایت می نماییم.

وی با اشاره به اینکه در گذشته معماری داشتیم که نخستین اشعه خورشید را جذب می کرد و به روجین معروف بود، افزود: امروزه جای آنرا کلبه های سوئیسی گرفته است ضمن این که این معماری جدید را رد نمی نماییم اما وجود خرده فرهنگ هم ظرفیت ارزشمند ای است که باید حفظ شود و هیچ چیز نمی تواند جایگزین آن باشد.

اعتبار دومیلیاردی برای حوزه صنایع و بومگردی ناچیز است

نماینده مردم بابل در مجلس هم در این همایش ضمن محکوم کردن جنایت اسرائیل در نسل کشی غزه و فلسطین اظهار نمود: باید از این همایش ها خروجی اجرایی و عملیاتی داشته باشیم.

مهدی سعادتی ضمن اشاره به این که حق مازندران و بابل بیشتر از این است، اضافه کرد: اگر ۴۰ سال قبل برگردشگری و بومگردی مازندران تمرکز می شد وضعیت ما بهتر از این بود.

وی ضمن اشاره به این که پایه و اساس انقلاب ما امر فرهنگی بود، افزود: پایه فرهنگ اصیل ما شهدا هستند؛ اسلام و ائمه به فرهنگ ما اعتبار بخشیدند و بزرگترین علما از بابل هستند.

نماینده مردم بابل در مجلس ضمن اشاره به این که نیازمند تحولات عظیم در حوزه گردشگری هستیم، خاطرنشان کرد: باید نسل جدید با این همایش ها آشنا شود و مسئولیت پذیر در این عرصه باشد.

وی خاطرنشان کرد: در قرارگاه فرهنگی کشور ۵۵ تا ۷۰ سازمان و نهاد مستقیم و غیرمستقیم داریم که در حوزه فرهنگ کار می کنند بنابراین مشکل ما در حوزه فرهنگ سوء مدیریت است که برپایه نقشه راه حرکت نمی کنند.

سعادتی خاطرنشان کرد: بابل شهر تالاب و آب بندان است؛ چقدر میتوان از این ظرفیت در حوزه گردشگری و بومگردی، کار و ایجاد اشتغال کرد ولی اختلاف بین دستگاه ها عرصه را تنگ کرده است.

وی تصریح کرد: میتوان ظرفیت جنگل را در اختیار بومگردی قرار داد؛ نه تنها از جنگل محافظت می شود بلکه فرهنگ درخت کاری را در آنجا احیا می شود.

نماینده بابل در مجلس ضمن اشاره به ظرفیت ارزشمند صنایع دستی در شهرستان و نبود بازارچه دائمی برای این صنایع، اظهار داشت: ۴۵ هزارمیلیارد تومان برای اشتغال این حوزه گذاشتیم اما سهم بوم گردی و صنایع دستی از این اعتبار تنها دومیلیارد و ۵۰۰ هزار تومان است؛ مبلغ ناچیزی که جوابگو نیست.

منبع:

Author | صدکادو Comments | دیدگاه‌ها برای در نخستین همایش نقش گردشگری در توسعه فرهنگ بومی در بابل مطرح شد امام جمعه بابل: شهرستان بابل هتل مناسب برای میزبانی ندارد بسته هستند Date | 11/11/2023