خسروپناه مطرح كرد؛ پاسداری از فرهنگ ملی احتیاج به عزم و اراده ملی دارد

    Home  /  جشن  /  خسروپناه مطرح كرد؛ پاسداری از فرهنگ ملی احتیاج به عزم و اراده ملی دارد

خسروپناه مطرح كرد؛ پاسداری از فرهنگ ملی احتیاج به عزم و اراده ملی دارد Image

خسروپناه مطرح كرد؛ پاسداری از فرهنگ ملی احتیاج به عزم و اراده ملی دارد

به گزارش صد کادو، دبیر شورایعالی انقلاب فرهنگی اظهار داشت: پاسداری از فرهنگ ملی احتیاج به عزم و اراده ملی دارد؛ به همان اندازه که وظیفه دستگاههای حکومتی است، به مطالبه گری و اراده مردم هم وابسته است.

به گزارش صد کادو به نقل از مهر، حجت الاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه دبیر شورایعالی انقلاب فرهنگی بمناسبت ۱۴ آبان روز فرهنگ عمومی در پیامی ضمن گرامیداشت این روز از همه فعالانی که در جهت تعالی فرهنگ عمومی در تلاش هستند، تقدیر نمود و تاکید کرد همانگونه که ریشه خیلی از نابسامانی ها را باید در نقصهای فرهنگ عمومی جستجو کرد در برون رفت از مشکلات اقتصادی و سیاسی هم نمی توان از فرهنگ عمومی غفلت کرد.
در پیام دبیر شورایعالی انقلاب فرهنگی آمده است؛
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیم

فرهنگ عمومی ظاهری، امور و مسائلی است که بارز و ظاهر و جلوی چشم است و حقیقتاً هم در سرنوشت یک ملت دخالت دارد… یعنی در راه زندگی و حرکت های آینده یک ملت تاثیر دارد. (مقام معظم رهبری)
انقلاب اسلامی ایران، در بستر فرهنگ قوی ایران توسط امام خمینی (ره) بنیانگذاری شد. امام (ره) با تاکید بر مردم، ساختار سیاسی نوینی را پی ریزی نمود که ریشه در استقلال فرهنگی کشور داشت. ساختاری که عزّت ملی را جایگزین تحقیر ملی نمود. و قبل از تغییر در ساختارهای حکومت پیشین نگرش ها را متحول و به دنبال آن تداوم اصلاح در رفتارها منجر به شکل گیری این انقلاب عظیم شد.
فرهنگ عمومی هم ریشه در سیاست عزّت و افتخاری دارد که انقلاب اسلامی از آن آبیاری شد. چنین فرهنگی روح حاکم تمامی حوزه های سیاسی، اجتماعی و اقتصادی می باشد و موید هویت پایدار ایران اسلامی است. همانگونه که ریشه خیلی از نابسامانی ها را باید در نقصهای فرهنگ عمومی جستجو کرد در برون رفت از مشکلات اقتصادی و سیاسی هم نمی توان از فرهنگ عمومی غفلت کرد.
پاسداری از فرهنگ ملی احتیاج به عزم و اراده ملی دارد؛ به همان اندازه که وظیفه دستگاههای حکومتی است، به مطالبه گری و اراده مردم هم وابسته است. بدون تردید شناخت صحیح مردم از فرهنگ ملی، شناسایی و تشخیص میان عناصر و مؤلفه های فرهنگ ایرانی از فرهنگ بیگانه، ضمن تثبیت هویت ملی ایرانیان، قدرت ملی ایران را هم در جهان تقویت می کند. دراین میان گروههای مردمی و جوانان مؤمن انقلابی، با برنامه های فرهنگی خودجوش می توانند در زمینه جهاد تبیین نقش مهمی را در ارتقا سطح آگاهی جامعه از فرهنگ ملی ایفا کنند.
شورای عالی انقلاب فرهنگی در چشم انداز دوم انقلاب اسلامی با هدف تمدن سازی به خوبی آگاه است که: اقدامات مؤثر و اثرگذاری برنامه های فرهنگی به اراده ملی وابسته است و سیاست گذاری فرهنگی کشور بیشتر از پیش به یک سیاست گذاری جامعه محور احتیاج دارد. بر این اساس دستیابی به چشم انداز و اهداف بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی، علاوه بر نقش آفرینی مردم، نیازمند اصلاح حکمرانی فرهنگی و سیاست گذاری و برنامه ریزی جامعه محور دارد. دراین میان، شورایعالی انقلاب فرهنگی به علت جایگاه قانونی، با انجام تمهیدات لازم و ایجاد تحول مناسب، می تواند با نگاهی قرارگاهی اصلاحات مطلوب در سیاست گذاری فرهنگی را ایجاد نماید.
بی تردید شورای فرهنگ عمومی بعنوان بازوی اجرایی شورایعالی انقلاب فرهنگی، خط مقدم تماس فرهنگیِ سیاستگذار فرهنگ کشور با مردم است. شناسایی فرآیندها و تغییرات فرهنگی- اجتماعی، تسهیل گری برای نیروهای اجتماعی فعال در زمینه فرهنگ، پایدارسازی سرمایه فرهنگی کشور شامل مهرورزی، خودباروی، اعتماد اجتماعی، قانون گرایی، اخلاق اجتماعی، وجدان کاری، انس با کتاب، دوری از اشرافی گری و سایر خصوصیت های مثبت ایرانِ فرهنگی همچون مأموریت های ویژه ای است که این شورا وظیفه صیانت از آنها را دارد.
در پایان ضمن گرامیداشت این روز عزیز از همه عزیزان و فعالینی که به هر نحوی در جهت تعالی فرهنگ عمومی در تلاش هستند و به صورت ویژه به عزیزان و دست اندرکاران شورای فرهنگ عمومی قدردانی می کنم.

منبع:

Author | صدکادو Comments | دیدگاه‌ها برای خسروپناه مطرح كرد؛ پاسداری از فرهنگ ملی احتیاج به عزم و اراده ملی دارد بسته هستند Date | 08/11/2023