در خانه جوانان بلگراد؛ ماه فرهنگی ایران در صربستان

    Home  /  جشن  /  در خانه جوانان بلگراد؛ ماه فرهنگی ایران در صربستان

در خانه جوانان بلگراد؛ ماه فرهنگی ایران در صربستان Image

در خانه جوانان بلگراد؛ ماه فرهنگی ایران در صربستان

صد کادو: ماه فرهنگی ایران در صربستان با هدف معرفی فرهنگ، هنر، ادبیات و سرزمین ایران در خانه جوانان بلگراد اجرا شد.

به گزارش صد کادو به نقل از مهر، ماه فرهنگی ایران در صربستان توسط رایزنی فرهنگی و مشارکت خانه جوانان بلگراد و مرکز مطالعات فارسی دانشگاه بلگراد با هدف معرفی فرهنگ، هنر، ادبیات و سرزمین ایران و آشنایی مخاطبان صرب از تاریخ ۶ نوامبر برابر دوشنبه ۱۵ آبان ۱۴۰۲ به مدت ۴ هفته متوالی در خانه جوانان بلگراد اجرا شد.
هر هفته از این ماه فرهنگی، به یک موضوع اختصاص دارد:
هفته اول: دوشنبه ۶ نوامبر ۲۰۲۳ برابر ۱۵ آبان ۱۴۰۲ ایرانشناسی و گردشگری
هفته دوم: سه شنبه ۱۴ نوامبر ۲۳ آبان ۱۴۰۲ بیایید ایران را بشناسیم ویژه نوجوانان
هفته سوم: سه شنبه ۲۱ نوامبر ۳۰ آبان ۱۴۰۲ قند شیرین پارسی: آشنایی با زبان وادبیات فارسی
هفته چهارم: سه شنبه ۲۸ نوامبر ۷ آذر ۱۴۰۲ هنر و معماری ایرانی

برنامه ها شامل سخنرانی های تخصصی، کلیپ، تجربه های گردشگران و فارسی آموزان صرب، معرفی و رونمایی از کتاب های منتشرشده رایزنی در موضوعات فوق و نمایش فیلم مستند و داستانی با زیرنویس صربی است.
افتتاحیه این ماه فرهنگی با سخنرانی رشید حسن پور سفیر جمهوری اسلامی ایران، امیرپورپزشک رایزن فرهنگی و آندریا بویانیچ مدیر خانه جوانان و با حضور دیپلمات های کشورهای مختلف و علاقمندان به ایران خواهد بود.
معرفی ایران توسط الکساندر دراگویچ مؤلف، مترجم و ایرانشناس، رونمایی از نشریه نور و نمایش فیلم هفت رخ فرخ ایران با زیرنویس صربی برنامه های هفته اول ماه فرهنگی است.
«بیایید ایران را بشناسیم» ویژه نوجوانان در هفته دوم این ماه فرهنگی نیز انجام می شود. معرفی ایران، قصه ایرانی، فیلم سینمایی با زیرنویس صربی، کلیپ کوتاه، معرفی کتاب دوستی، معرفی واژه های مشترک فارسی و صربی توسط خانم میلنا رادولوویچ مترجم فرهنگنامه ایران و بویانا دویچ مدرس زبان فارسی از دیگر برنامه های هفته دوم است.
کتاب دوستی نخستین فرهنگنامه مصور مختصر ایران برای کودکان و نوجوانان است. این فرهنگ نامه کشور ایران، جغرافیا و جمعیت آنرا معرفی می کند و بدنبال آن ده موضوع مهم در مورد ایران را معرفی می کند که عبارتند از: ده شهر پرجمعیت، ده مکان مهم تاریخی، ده شخصیت مهم تاریخی، ده شخصیت مشهور افسانه ای، ده تا از مهم ترین. آداب و رسوم ایرانی، ده رویداد کلیدی در تاریخ ایران، ده هنر مهم ایرانی، ده ضرب المثل مشابه فارسی و صربی و ده بیت از معروف ترین اشعار ایرانی.
در هفته سوم ماه فرهنگی به «قند شیرین پارسی» آشنایی با زبان و ادبیات فارسی با سخنرانی پتار یاناچکوویچ مترجم اشعار شاعران معاصر ایران، رونمایی از کتاب اشعار منتخب شاعران ایران و معرفی کتاب «بر بال های سیمرغ»، سخنرانی دکتر صفری همراه با معرفی کتاب های پنجره و دبیره، پرداخته می شود.
سخنرانی خانم بنت الهدی هاشمی دکترای هنر دانشگاه بلگراد در باره هنر ایرانی و اسلامی، سخنرانی آقای الکساندر دراگویچ با موضوع باغ ها و معماری ایرانی و برگزاری کارگاه تذهیب و خوشنویسی از برنامه های هفته چهارم این ماه فرهنگی است.

منبع:

Author | صدکادو Comments | دیدگاه‌ها برای در خانه جوانان بلگراد؛ ماه فرهنگی ایران در صربستان بسته هستند Date | 07/11/2023