اسماعیلی مطرح كرد؛ ایرانی ها خارج کشور محوریت اصلی رایزن های فرهنگی هستند

    Home  /  جشن  /  اسماعیلی مطرح كرد؛ ایرانی ها خارج کشور محوریت اصلی رایزن های فرهنگی هستند

اسماعیلی مطرح كرد؛ ایرانی ها خارج کشور محوریت اصلی رایزن های فرهنگی هستند Image

اسماعیلی مطرح كرد؛ ایرانی ها خارج کشور محوریت اصلی رایزن های فرهنگی هستند

به گزارش صد کادو، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار داشت: دیپلماسی فرهنگی یکی از ابزارهای اصلی و کارساز در خارج از کشور بوده و ایرانی ها خارج از کشور محوریت اصلی رایزن های فرهنگی هستند.
به گزارش صد کادو به نقل از مهر، اولین اجلاس منطقه ای رایزنان فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در کشورهای همسایه با شعار «دیپلماسی فرهنگی؛ فرصت های منطقه ای، ظرفیتهای استانی» با حضور حجت الاسلام محمدمهدی ایمانی پور رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، محمد مهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و مقامات کشوری توسط سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی قبل از ظهر امروز شنبه ۱۵ مهر در حسینیه الزهرا (س) این سازمان برگزار گردید. در شروع این اجلاس اسماعیلی اظهار داشت: سازمان ارتباطات و فرهنگ اسلامی قرارگاه رسمی نظام در حوزه فرهنگی در خارج از کشور است. با گذشت سی سال از تأسیس سازمان، هیچ الگو و جایگزین دیگری ندارد. وی افزود: با وجود گذشت ۳۰ سال از به وجود آمدن این سازمان هنوز شرایط به وضع مطلوب نرسیده و نقصها و کمبودهایی در سازمان فرهنگ و ارتباطات وجود دارد و از شرایط بودجه ای رضایت نداریم. برای مثال مشکلاتی در حوزه هماهنگی ها که اقدامات تکراری و کم اثر انجام شده و حتی بعضاً کارهای مهم و ضروری انجام نمی شوند، روبه رو هستیم. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اضافه کرد: از آغاز تشکیل دولت سیزدهم صدمه های بسیاری در این سازمان شناسایی شد. دولت و جهت گیری ها در حوزه فرهنگ تغییر کرده بود. جهت گیری ها با دولت قبلی خیلی متفاوت بود. برای مرتفع ساختن این مشکلات و صدمه ها بیشتر از ۱۰ جلسه با منتقدین سازمان فرهنگ و ارتباطات، برخی مجموعه ها و رایزنان فرهنگی برگزار کردیم. با تغییر نگاه و راهبرد یک تحول جدی در سازمان مقرر شد. در دولت سیزدهم، رئیس جمهور با نگاهی روشن به دنبال ارتقا فعالیتهای فرهنگی در خارج از کشور است. به اعتقاد من با عنایت به نگاه حمایت و پشتیبانی که در دولت سیزدهم وجود دارد، سازمان دوره بسیار خوبی را آغاز کرده است. هیچ کس به اندازه ریاست جمهوری دغدغه فعالیت فرهنگی در خارج از کشور را ندارد. اسماعیلی اظهار داشت: دیپلماسی فرهنگی یکی از ابزارهای اصلی و کارساز در خارج از کشور است و باید در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در خصوص نگاهی که بر دولت حاکم است، به تغییرات مثبت دست بزنیم. ایرانی ها خارج از کشور محوریت اصلی رایزن های فرهنگی هستند. امروز بهترین زمان ارتقا فعالیتهای فرهنگی در خارج از کشور است. زیرساخت های لازم برای ارتقا فعالیتهای فرهنگی در کشور انجام شده است. وی افزود: در بند تبصره ۹، دولت، بانکها و شرکت ها را موظف کرده یک درصد بودجه خویش را به حوزه فرهنگی در حوزه بین الملل اختصاص بدهند که از هفته گذشته شروع شده است. هرکس مجموعه فرهنگی بسازد از معافیت مالیاتی برخوردار می شود. باید کار رایزنی را از یک کار اداری به کار فرهنگی تغییر داد. انگیزه و توان مدیریتی را تقویت نماییم و تلاش نماییم با بخش های مختلف هم افزایی داشته باشیم. وضعیت فرهنگی ما در خارج از کشور باید روشن و واضح باشد. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اضافه کرد: احتیاج به کار جدی در منطقه داریم. باید زمینه ها در حوزه فرهنگی آماده بشود. حرفی نمی زنیم که انجام ندهیم یا گفته باشیم. دولت سیزدهم صادق الوعد است. تفاهمات با دقت اجرایی شود. هنر و فرهنگ معجزه می کند، دل ها به هم نزدیک می شود. ما ادعای سیاسی نه، ادعای فرهنگی داریم. هر فکری به کار ما کمک نماید باید از آن استقبال شود. اسماعیلی اظهار داشت: به برکت جمهوری اسلامی در نقطه بالای سیاسی قرار گرفتیم. موثرین قدرت فرهنگ است. حرف های ما در حوزه فرهنگی در همه جا دنیا شنیده می شود. محور کار رایزنان فرهنگی می باشند. محدودیتی برای بازگشت ایرانی ها خارج از کشور نداریم.

Author | صدکادو Comments | دیدگاه‌ها برای اسماعیلی مطرح كرد؛ ایرانی ها خارج کشور محوریت اصلی رایزن های فرهنگی هستند بسته هستند Date | 11/10/2023