یكم شهریورماه؛ یادواره حکیم هزاره ها در سال جهانی شدن کهن دیار همدان

    Home  /  جشن  /  یكم شهریورماه؛ یادواره حکیم هزاره ها در سال جهانی شدن کهن دیار همدان

یكم شهریورماه؛ یادواره حکیم هزاره ها در سال جهانی شدن کهن دیار همدان Image

یكم شهریورماه؛ یادواره حکیم هزاره ها در سال جهانی شدن کهن دیار همدان

به گزارش صد کادو، امروز یکم شهریورماه در تقویم زادروز حکیم هزاره ها ابوعلی سینا و روز کهن دیار همدان نامگذاری شده است.

خبرگزاری مهر، گروه استان ها*محمدرضا بهرامی صفت: همدان، کهن شهر ایران با بیشتر از ۳ هزار و ۴۰۰ سال سابقه مدنیت، آثار تاریخی فراوان، جاذبه های طبیعی است همچنان در قلب تاریخ زنده بوده و نامش بر تارک جهان می درخشد.
آثار تاریخی و فرهنگی با قدمت چند هزار ساله در همدان، همچون تپه هگمتانه، گنبد علویان، برج قربان، موزه تاریخ طبیعی، حمام قلعه، موزه مشاهیر، کتیبه های گنج نامه و جاذبه های طبیعی منحصربه فرد همدان، گواه بر جایگاه این منطقه در حوزه گردشگری ایران و جهان و ماندگاری نام همدان بعنوان پایتخت تاریخ و تمدن ایران زمین است.
وجود تپه باستانی هگمتانه در مرکز شهر همدان که پهناورترین تپه باستانی ایران به حساب می آید و بازمانده سازه های «کاسی، مادی، هخامنشی و پس ازآن است» با مساحتی نزدیک ۳۰ هکتار (با در نظر گرفتن قسمتهایی که از محدوده تپه باستانی بوده و الان ساختمان های مسکونی بر روی آن ساخته شده به بیشتر از ۴۰ هکتار هم می رسد) دلیل اصلی تصمیم کارشناسان یونسکو برای اعلام قریب الوقوع ثبت جهانی هگمتانه همدان است.

وجود آرامگاه شیخ الرئیس بوعلی سینا در همدان سبب شد تا یکم شهریور ماه زاد روز حکیم هزاره ها بعنوان روز همدان تعیین شود همین خصوصیت ها و از همه مهم تر وجود آرامگاه شیخ الرئیس بوعلی سینا در همدان سبب شد تا یکم شهریور ماه زاد روز حکیم هزاره ها بعنوان روز همدان تعیین شود.
و چه زیبا است که زادروز حکیم هزارها با نام همدان عجین شده است، شهری که از دیر باز تا به امروز زادگان عارفان، سالکان و فرهیختگان بوده است.
ابوعلی سینا دانشمندی است که بعد از گذشت هزار سال از زمان وفاتش، هنوز مکتب فکری و فلسفی حکیمانه ای که پایه گذاری کرد مورد توجه محافل آکادمیک ایران و جهان قرار دارد.
کتاب شفای ابن سینا که دائره المعارفی از کلیه علوم رایج در نزد حکمای قبل و هم عصر او است و ۵ جلد کتاب قانون که مجموعه ای بزرگ و کامل در طب است که به زبان های لاتین و انگلیسی و فرانسه و آلمانی و ایتالیایی و عبری ترجمه شدند و متجاوز بر ۵۰۰ سال موردمطالعه حکماً و دانشمندان و پزشکان بوده و در دانشگاه ها تدریس می شدند و کتاب نجات که خلاصه کتاب شفاست و کتاب الاشارات و التنبیهات که منطق و حکمت را در آن توضیح و تشریح می کند؛ گنجینه هایی به جای مانده از وی است.

اول شهریورماه زادروز حکیم و اندیشمند بزرگ پارسی زبان «شیخ الرئیس ابوعلی سینا» پزشک شهیر هزاره قبل است که با عنوان روز پزشک و روز همدان نامگذاری شده است.
«همدان» دروازه تاریخ و تمدن کشورمان بعنوان کهن ترین پایتخت ایران زمین همواره گهواره دانشمندان و شاعران زیادی بوده و از لحاظ فرهنگی، تاریخی و طبیعی دارای اهمیت فراوانی است.
روز همدان فرصت مغتنمی است تا ظرفیت تاریخی، فرهنگی و طبیعی این شهر بیشتر از پیش معرفی شود، ظرفیتهای جهانی نظیر تپه هگمتانه، کتیبه های گنج نامه، گنبد علویان، شیر سنگی، عارفان و شاعرانی نظیر باباطاهر عریان همدانی، عین القضات همدانی، آیت الله انصاری همدانی، ملأ حسینقلی همدانی، و طبیعت بکر و زیبای کوهستان الوند، آبشار گنج نامه هر کدام ظرفیت بسیار بالایی برای معرفی پایتخت تاریخ و تمدن ایران زمین است.
همدان مهد شهرنشینی است و شهر تاریخی هگمتانه گواه این مورد است. از سویی دیگر استان همدان بیشتر از یک هزار و ۷۵۲ اثر تاریخی، فرهنگی و طبیعی دارد که بیشتر از یک هزار اثر در لیست آثار ملی ایران ثبت رسیده است. از آنجائیکه بزودی نام همدان در لیست میراث جهانی یونسکو به ثبت خواهد رسید، مناسبت هایی چون یکم شهریور فرصت مغتنمی است تا کهن دیار همدان، هگمتانه جهانی به تمام ایرانی ها و جهانیان معرفی شود.

منبع:

Author | صدکادو Comments | دیدگاه‌ها برای یكم شهریورماه؛ یادواره حکیم هزاره ها در سال جهانی شدن کهن دیار همدان بسته هستند Date | 27/08/2023