خالق جن گیر درگذشت

    Home  /  جشن  /  خالق جن گیر درگذشت

خالق جن گیر درگذشت Image

خالق جن گیر درگذشت

به گزارش صد کادو، «ویلیام فریدکین» کارگردان برنده اسکار که با ساخت فیلمهای موفقی چون «ارتباط فرانسوی» و «جن گیر» به شهرتی جهانی رسید، در سن ۸۷ سالگی دارفانی را وداع گفت.
به گزارش صد کادو به نقل از هالیوود ریپورتر، «شری لنسینگ» همسر این کارگردان سرشناس اعلام نمود که وی در لس آنجلس چشم از جهان فروبسته است.

«ویلیام فریدکین» سال ۱۹۷۱ فیلم «ارتباط فرانسوی» را در ژانر جنایی-پلیسی، بر مبنای یک داستان واقعی کارگردانی کرد.

این فیلم که شامل یکی از هیجان انگیزترین صحنه های تعقیب و گریز تاریخ سینماست، توانست برنده جوایز اسکار بهترین فیلم، فیلمنامه و تدوین شود و نام «فریدکین» ۳۲ ساله را بعنوان فیلمسازی جوان و آینده دار بیان کرد.

این کارگردان بعد از آن «جن گیر» را بر مبنای رمان پرفروش نوشته «ویلیام پیتر بلَتی» در رابطه با دختری ۱۲ ساله که توسط شیطان تسخیر شده ساخت که این فیلم نامزد ۱۰ جایزه اسکار شد.

بعد از موفقیت فیلم «جن گیر» او تا اوایل قرن بیست ویکم به کارگردانی فیلمها و برنامه های تلویزیونی ادامه داد اما دیگر نتوانست موفقیت گذشته خویش را تکرار کند.

آخرین فیلم بلند ساخته «ویلیام فریدکین» مستندی با نام «شیطان و پدر آمورث» بود که در سال ۲۰۱۷ ساخته شد. این فیلم به مقایسه لحظات فیلم معروف «جن گیر» با جن گیری واقعی می پردازد.

از دیگر آثار او میتوان به «برای زندگی و مرگ در لس آنجلس»، «جادوگر»، «گشت زنی»، نسخه تلویزیونی «۱۲ مرد خشمگین» و «جوئی قاتل» اشاره نمود.

جایزه شیر افتخاری جشنواره ونیز، جایزه فیپرشی جشنواره فیلم کن برای فیلم «باگ» و همینطور یوزپلنگ طلایی جشنواره «لوکارنو» به پاس یک عمر دستاورد سینمایی همچون دیگر افتخارات این کارگردان کهنه کار به حساب می آید.

منبع:

Author | صدکادو Comments | دیدگاه‌ها برای خالق جن گیر درگذشت بسته هستند Date | 08/08/2023