نگاهی به حاشیه های اخیر کنسرت ها حمایت ارشاد، لغو و گاها بی نظمی

    Home  /  جشن  /  نگاهی به حاشیه های اخیر کنسرت ها حمایت ارشاد، لغو و گاها بی نظمی

نگاهی به حاشیه های اخیر کنسرت ها حمایت ارشاد، لغو و گاها بی نظمی Image

نگاهی به حاشیه های اخیر کنسرت ها حمایت ارشاد، لغو و گاها بی نظمی

به گزارش صد کادو، بعد از آنکه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بارها از هنرمندان درخواست نمود که به روی صحنه بیایند و عرصه را خالی نکنند و در حالیکه وعده داده شد هیچ مانعی در این حوزه نخواهد بود، برگزاری کنسرت ها بعد از توقف چندماهه از سر گرفته شد؛ با این همه از آن زمان تابحال این رویدادهای فرهنگی، گاها با حاشیه هایی همچون ایجاد بی نظمی و اختلال در برگزاری و همینطور لغوهای گاه و بیگاه مواجه بوده است که حالا با حمایت های ارشاد از هنرمندان و اجراها امید می رود به حداقل برسد.
به گزارش صد کادو به نقل از ایسنا، با از سرگیری برگزاری کنسرت ها بعد از وقفه چندماهه، حاشیه های اجراها این دفعه بخش های دیگری را هدف قرار داده است. از اتفاق مرسومی چون اجرای پلی بک در کنسرت و انتقاد تماشاگران گرفته تا لغوهایی که گاه بی توضیح بوده و گاه به نقص فنی ارجاع داده شده است.
تاریخچه کوتاه مدت لغو کنسرت ها در ماه های اخیر عموما به اجراهای شهرستان ها برمی گردد؛ کنسرت هایی که تماما مجوز رسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را هم دارا بودند و این در شرایطی است که وزارت ارشاد هر بار در مواردی که منجر به لغو کنسرت ها شده، تاکید کرده است که قبل از صدور هرگونه مجوزی برای برگزاری کنسرت، از دستگاههای مختلف استعلام گرفته می شود، آنها پاسخ می دهند و صدور مجوز یک فرایند کاملا قانونی را طی می کند.
در واقع مسیر صدور مجوز برای برگزاری یک کنسرت از جانب ارشاد، روندی خاص و در عین حال مشخص است که دستگاههای مختلفی را درگیر می کند. دستگاههای نظارتی، امنیتی و انتظامی همه در صدور مجوز یک کنسرت نقش دارند و ارشاد مرحله پایانی است. وقتی همه مجوزها و تأییدیه ها گرفته شد، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هم مجوز را صادر می کند.
با این همه و به رغم تمام ملاحظات، فرایند برگزاری کنسرت بعد از دریافت مجوز، در بعضی استان ها و امروز حتی تهران، گاها با اما و اگرهایی همراه است؛ اما و اگرهایی که حالا مقام های مسئول تاکید می کنند که به واسطه حمایت های قانونی از برنامه های هنری دارای مجوز، به حداقل خواهد رسید.
در این زمینه بخوانید:
توضیح یک مقام مسئول در رابطه با حاشیه های کنسرت لیان
آخرین اعلام رسمی در خصوص حمایت ارشاد از برنامه های هنری دارای مجوز، به حاشیه های اخیر کنسرت لیان بازمی گردد. آنجایی که به قول مسئولان امر، پیش از اجرای کنسرت دیشب، فردی شناخته شده در بر هم زدن برنامه های هنری، برای دقایقی در بیرون از تالار و خیابان شهریار (پهنه رودکی) به ایجاد هیاهو پرداخت.
گفته شده، برای این فرد که ظاهرا سابقه طولانی در ایجاد بلوا در اماکن هنری دارد، پرونده قضایی تشکیل شده و بزودی این امر از جانب دفتر حقوقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پیگیری خواهد شد.
البته کنسرت لیان پیش از حاشیه های شب گذشته، باز هم با اتفاقاتی همراه بود؛ به نحوی که محسن شریفیان در اظهارنظری در واکنش به رفتارهای برخی تماشاگران در حین اجرا، تاکید کرده بود، شادی و حال خوب از مهم ترین اهداف کنسرتهای ماست اما از آنجائیکه مردم برای شنیدن و دیدن کنسرت بلیط می خرند، هزینه می کنند و زمان صرف می کنند این که چند نفر بلند شوند و آغاز به رقصیدن کنند و عده ای از تماشا محروم شوند بطور قطع نارضایتی به وجود می آورد.
حال اگر بخواهیم به نمونه های دیگری از لغو کنسرت ها اشاره نماییم، می توانیم از لغو کنسرت فرج علیپور که قرار بود سه شنبه نهم خرداد در کرج به روی صحنه برود، اشاره نماییم. این کنسرت که دارای مجوز وزارت فرهنگ بود، در حالی لغو شد که تنها ساعاتی به برگزاری آن باقی مانده بود ولی ارشاد استان البرز به گروه اطلاع داده بود که به دلیل نقص فنی باید برگزاری این کنسرت که بلیط های آن به فروش رفته بود لغو شود.
بعد از این اتفاق، در تهران هم کنسرت رضا بهرام و همینطور اجرای مشترک راغب و حمید هیراد که قرار بود در سالن وزارت کشور به روی صحنه بروند، لغو شدند.
محمود سالاری، معاون هنری علت این امر را چنین تشریح کرده است، «مسئولان وزارت کشور طی مکاتباتی با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، نقص فنی در تالار این نهاد را علت لغو کنسرت ها اعلام نمودند که در یکی دو روز آینده این نقص فنی رفع خواهد شد.»
به قول وی تالار وزارت کشور سالنی با ظرفیت ۴ هزار نفر است و اگر اتفاقی در این مکان رخ دهد، بسیار متفاوت از سالن یکصد نفری است.
با این همه معاون هنری تاکید کرده بود «تا جایی که امکان دارد باید مراقبت نماییم که هیچ کنسرتی در کشور لغو و تعطیل نشود.»؛ اظهارنظری که بعد از حاشیه های کنسرت لیان، بار دیگر از جانب مدیرعامل بنیاد فرهنگی هنری رودکی هم مورد تاکید قرار گرفت.
اما محمدمهدی اسماعیلی ـ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ـ در اظهارات جدید خود در این حوزه، با تکیه بر این که در قسمت موسیقی، پررونق ترین دوره را داشته ایم، یادآور شده است:
«در همین چندماه اخیر باوجود این که دشمن تلاش می کرد اصحاب فرهنگ و هنر را قانع کند اجرا نداشته باشند، اهالی موسیقی خوش درخشیدند. امروز هم که اجراهای ما کم نظیر و بدون حاشیه است، احساس می کنم یک جریان سیاسی در کشور به دنبال بزرگ نمایی برخی مشکلات است که رخ دادن آنها در بعضی از کنسرت ها طبیعی است. درحقیقت این افراد می خواهند که اقشار مختلف مردم را مقابل هم قرار دهند. می بینم که برخی افراد بدسابقه سیاسی که فعال می باشند، به جهت اینکه دوقطبی سازی کنند، می خواهند آرامش فرهنگ و هنر کشور را از بین ببرند. از مردم کشورم می خواهم که در اماکن فرهنگی و هنری قوانین شرعی و قانونی را رعایت نمایند. ما اجازه نمی دهیم در فضاهای فرهنگی و هنری عده ای هنجارشکنی کنند و اگر چنین اتفاقاتی رخ دهد ما آنرا به پای فعالان فرهنگی و هنری نمی نویسیم. درحال پیگیری مشکلات پیش آمده هستیم و برنامه های جایگزینی برای کنسرتهای لغو شده در نظر گرفته ایم.»

Author | صدکادو Comments | دیدگاه‌ها برای نگاهی به حاشیه های اخیر کنسرت ها حمایت ارشاد، لغو و گاها بی نظمی بسته هستند Date | 17/06/2023