تعیین حریم ۴ اثر تاریخی همدان از طرف وزارت میراث فرهنگی

    Home  /  جشن  /  تعیین حریم ۴ اثر تاریخی همدان از طرف وزارت میراث فرهنگی

تعیین حریم ۴ اثر تاریخی همدان از طرف وزارت میراث فرهنگی Image

تعیین حریم ۴ اثر تاریخی همدان از طرف وزارت میراث فرهنگی

به گزارش صد کادو، همدان معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان اظهار داشت: در جلسه شورای تعیین حریم وزارت میراث فرهنگی، عرصه و حریم چهار اثر تاریخی استان همدان مشخص و مصوب شد.
اتابک صفری با بیان این خبر اظهار داشت: عرصه و حریم بناهای تاریخی عمارت نظری و بنای کنسولگری انگلیس بصورت مشترک، دستکند ارزانفود و بازبینی کاروانسرای تاج آباد مصوب شد.
وی با اعلان اینکه محدوده عرصه و حریم این آثار تاریخی بعد از بررسی های کارشناسی و میدانی در کمیته های تخصصی مصوب شده است، اظهار داشت: تعیین عرصه و حریم آثار تاریخی، تضمینی برای حفاظت هر چه بهتر از این آثار است.
صفری اضافه کرد: این مصوبه با هدف پیش گیری از تهدیدات احتمالی و جلوگیری از هرگونه دخل و تصرف در محدوده آثار تاریخی و توان بازدارندگی حقوقی مدنظر قرار گرفت.
معاون میراث فرهنگی استان همدان افزود: محدوده و حریم آثار تاریخی تحت حفاظت و نظارت این اداره کل خواهد بود و هرگونه دخل و تصرف در حریم و تخلف از ضوابط حفاظتی تعیین شده، برابر مواد ۵۵۸ تا ۵۶۹ قانون مجازات اسلامی جرم محسوب شده و متخلف مشمول مجازات های قانونی می شود.
به گزارش صد کادو به نقل از ایسنا، باغ عمارت نظری در اواخر دوره ی قاجار و اوایل دوره ی پهلوی تولید شده است. این باغ عمارت در ابتدا محل کنسولگری انگلیسی ها بوده که از سال ۱۳۱۵ تا سال ۱۳۲۹ خورشیدی در آن ساکن بودند. سپس یک شاهزاده ی قاجاری در آن ساکن می شود. پس از این ها این باغ عمارت به مزایده گذاشته شد و فتحعلی خان نظری آنرا خریداری کرد و خاندان نظری تا مدت ها در این باغ عمارت ساکن بوده اند. سپس این خانه در سال ۱۳۷۷ با موافقت خانواده ی نظری ثبت ملی شد.
این باغ عمارت، مدتی کاربری آموزشی داشته و دانشکده معماری وابسته به دانشگاه آزاد اسلامی در آن مشغول به کار بوده است. در سال ۱۳۸۸ این بنا مرمت شد تا کاربری آن تغییر کند و عمر مفید بنا افزایش یابد.
در سال ۱۳۸۸ به همت اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان، در این باغ عمارت یک موزه مردم شناسی با نام نظری راه اندازی شد همین طور سازمان میراث فرهنگی همدان در این باغ مستقر است.
همین طور بنای ساختمان قدیمی کنسولگری انگلیس به دوره قاجار می رسد و در ضمن جنگ جهانی دوم به عنوان محل کنسولگری دولت انگلیس مورد بهره برداری قرار گرفت. پس از جنگ مدتی منزل مسکونی بوده و از سال ۱۳۵۰ به اداره کل آموزش وپرورش همدان واگذار شد.
دستکند ارزانفود نیز سال ۸۹ کشف و پس از چند فصل کاوش، ۸۰ اتاق در آن نمایان شد. هرچند برعکس دستکند سامن که اشیای تاریخی مربوط به دوره اشکانی و معاصر در آن کشف شده، در این دستکند هیچ ابزار و اشیایی که متعلق به دوره تاریخی خاصی باشد، پیدا نشده است.
در ۲۵ کیلومتری شهر همدان و در دامنه الوند شرقی، گنج زیرزمینی دستکند ارزانفود به انتظار گردشگرانش نشسته تا دنیایی از تاریخ و تمدن را به آنها نشان دهد و بار دیگر تاریخ کهن همدان را به رخ جهانیان بکشد.
کاروانسرای تاج آباد نیز یکی از کاروانسراهای زیبای عصر صفوی در روستای تاج آباد است که از جاهای دیدنی همدان محسوب می شود. این کاروانسرا از معدود کاروان سراهای مدور ایران است که در سال ۱۳۷۶ با شماره ۱۸۷۲ به عنوان اثری ملی به ثبت رسید و در لیست کاروانسراهای ایرانی نامزد ثبت جهانی در یونسکو قرار دارد.

منبع:

Author | صدکادو Comments | دیدگاه‌ها برای تعیین حریم ۴ اثر تاریخی همدان از طرف وزارت میراث فرهنگی بسته هستند Date | 18/05/2023