خبری که خالقی مطلق را بسیار بسیار غمگین کرد به علاوه ویدیو

    Home  /  جشن  /  خبری که خالقی مطلق را بسیار بسیار غمگین کرد به علاوه ویدیو

خبری که خالقی مطلق را بسیار بسیار غمگین کرد به علاوه ویدیو Image

خبری که خالقی مطلق را بسیار بسیار غمگین کرد به علاوه ویدیو

به گزارش صد کادو، جلال خالقی مطلق در پیامی ویدیویی اظهار نمود که از شنیدن خبر درگذشت ابوالفضل خطیبی بسیار بسیار غمگین شده است.
به گزارش صد کادو به نقل از ایسنا، جلال خالقی مطلق – شاهنامه شناس نامی – متولد ۲۰شهریور ۱۳۱۶ در تهران است. تحصیلات دبیرستانی را در تهران به انتها رسانده و دوره های تحصیلات دانشگاهی را در آلمان گذرانده است. در سال ۱۳۴۹ (۱۹۷۰) از دانشگاه کلن در رشته های شرق شناسی٬ مردم شناسی و تاریخ قدیم درجه دکتری گرفت. از سال ۱۳۵۹ (۱۹۷۱) در بخش مطالعات ایرانی در دانشگاه هامبورگ به تدریس زبان و ادبیات فارسی و فرهنگ ایران مشغول بوده است.
جلال خالقی مطلق از شروع دهه ۱۳۵۰ ضمن اقامت و تدریس در کشور آلمان٬ پژوهش های گسترده ای در حوزه ادبیات حماسی ایران و شاهنامه انجام داد. مقاله های تحقیقی وی در مجله سیمرغ (نشریه بنیاد شاهنامه فردوسی)٬ مجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه فردوسی٬ ایران نامه٬ ایران شناسی٬ کلک و نامه ایران باستان انتشار می یافت. دو مجموعه برگزیده از مقاله های وی با عنوان «گل رنج های کهن» (۱۳۷۲) و «سخن های دیرینه» (۱۳۸۱) در تهران به چاپ رسیده است. او همین طور در تالیف دانشنامه ایرانیکا نیز با احسان یارشاطر همکاری داشته است؛ به نحوی که ۶۵ مقاله در آن دانشنامه٬ تالیف خالقی مطلق است.
با اهمیت ترین دستاورد جلال خالقی مطلق٬ تصحیح شاهنامه فردوسی است در هشت دفتر که طی سالهای ۱۳۶۶ تا ۱۳۸۶ زیر نظر احسان یارشاطر منتشر شد. تصحیح شاهنامه فردوسی٬ حاصل بیش از سی سال کار مداوم خالقی در گردآوری و بررسی کهن ترین دستنویس های شاهنامه و مقابله آنها با پیروی از روش های جدید تصحیح متون است. جلال خالقی مطلق در کنار مقابله دستنویس ها از همکاری محمود امیدسالار و ابوالفضل خطیبی در دفترهای ششم و هفتم بهره گرفت. دوره شاهنامه خالقی در سال ۱۳۸۷ توسط مرکز دایرةالمعارف بزرگ اسلامی در تهران تجدیدچاپ شد. او اکنون به عنوان عضو هیئت علمی کنگره بین المللی هزاره شاهنامه فردوسی برگزیده شده است و همین طور عضو هیئت امنای بنیاد فردوسی است. خیلی از دوستداران فرهنگ ایران٬ خالقی مطلق را بزرگترین شاهنامه پژوه تمام ادوار می دانند. همین طور امروزه از نظر خیلی از صاحب نظران٬ تصحیحی که جلال خالقی مطلق ارائه کرده و توسط انتشارات سخن چاپ شده است٬ بهترین تصحیحی است که تا حالا از شاهنامه انجام شده است.
ابوالفضل خطیبی که در دفتر هفتم با او همکاری داشته، مهم ترین خاصیت های تصحیح خالقی مطلق اینگونه بیان کرده بود: بررسی نزدیک به پنجاه نسخه دست نویس و نگارش و انتشار مقالات بسیاری درباره ی آنها و سرانجام گزینش ۱۶ دست نویس از قدیمی ترین و معتبرترین این نسخه ها برای تصحیح، قراردادن کهن ترین و معتبرترین نسخه دست نویس نسبتا تازه یافته از شاهنامه به نام دستنویس فلورانس به تاریخ ۶۱۴ ه. ق برای تصحیح. بهره گیری از اصول علمی تصحیح متون خصوصاً اصل «ضبط دشوارتر برتر است». بهره گیری از نسخه عربی بنداری به تاریخ ۶۲۱-۶۲۲ ه. ق. استفاده از روش تحقیقی و بهره گیری منطقی از منابع حاشیه ای برای تصحیح. به کاربردن واژگان تازه و ضبط های متفاوت از اسامی خاص مانند سیاوخش٬ فریگیس٬ گیومرت و مانند این ها. آفرینش روش علمی٬ ساده و مفید برای ثبت نسخه بدل ها. حرکت گذاری بعضی واژگانی که چندگونه می توان خواند و بهره گیری از نشانه های سجاوندی برای خوانش درست. پیوست یادداشت های توضیحی همراه با متن انتقادی. واژه نامه. کشف معانی و کاربردهای ازیادرفته بعضی واژگان.
ابوالفضل خطیبی چند روز پیش بر اثر نارسایی کبدی و عوارض عمل جراحی مربوط به آن، در ۶۲سالگی ازدنیا رفت.
جلال خالقی مطلق که قبل تر در پیامی مکتوب درگذشت ابوالفضل خطیبی را تسلیت گفته بود، حالا با انتشار ویدیویی درگذشت این شاهنامه شناس را تسلیت اظهار داشت: «خبر ناگوار فوت دوست و همکار عزیزم آقای دکار ابوالفضل خطیبی را از جانب خودم و و همسرم به بازماندگان آن عزیز خانم فریبا شکوهی و دختر ایشان غزل خانم از صمیم قلب تسلیت عرض می کنم.
واقعا از شنیدن این خبر بسیار بسیار غمگین شدم، ایشان هنوز سنی نداشتند و واقعا یکی از شاهنامه شناسان نامدار ما بودند و من در دفتر هفتم تصحیح خودم افتخار همکاری با ایشان را داشتم و ایشان کمک کردند و این دفتر را به انتها رساندیم. فوت ایشان مرا خیلی خیلی غمگین کرد و از خداوند بزرگ آرزو دارم روانشان در بهشت برین جاوید باشد.»

Author | صدکادو Comments | دیدگاه‌ها برای خبری که خالقی مطلق را بسیار بسیار غمگین کرد به علاوه ویدیو بسته هستند Date | 15/01/2023

categories & tags