حدادعادل در تودیع و معارفه مطرح كرد؛ حوزه هنری اولین شکوفه هنری درخت انقلاب است

    Home  /  جشن  /  حدادعادل در تودیع و معارفه مطرح كرد؛ حوزه هنری اولین شکوفه هنری درخت انقلاب است

حدادعادل در تودیع و معارفه مطرح كرد؛ حوزه هنری اولین شکوفه هنری درخت انقلاب است Image

حدادعادل در تودیع و معارفه مطرح كرد؛ حوزه هنری اولین شکوفه هنری درخت انقلاب است

به گزارش صد کادو، رییس فرهنگستان زبان و ادب فارسی اظهار داشت: حوزه هنری اولین شکوفه هنری بود که بر درخت انقلاب پیش از پیروزی انقلاب رویید. هیچ انقلابی پیروزی اش بدون هنر به دست نمی آید.

به گزارش صد کادو به نقل از مهر، آئین تودیع و معارفه رؤسای سابق و جدید حوزه هنری استان تهران با حضور تعدادی از مسئولان و مدیران فرهنگی و هنری اجرا شد. غلامعلی حداد عادل رییس فرهنگستان زبان و ادب فارسی و میهمان ویژه مراسم بود که به ایراد سخنرانی پرداخت و اظهار داشت: کسانی که در این کشور مسؤولیتی دارند شخصیت سردار سلیمانی را الگو قرار دهند و همانند آن شهید بزرگ برای خدا بصورت جبهه ای و جهادی کار کنند؛ امروز کشور نیازمند افراد پاک باخته و از خود گذشته است. مشاور عالی رهبر انقلاب اضافه کرد: اوایل انقلاب می گفتیم کار برای انقلاب بازنشستگی ندارد کسی نمی تواند بگوید از انقلاب بازنشسته شده است چون کار برای خدا بازنشستگی ندارد. خاطرم هست اوایل انقلاب گفته می شد ساعت کار فرد انقلابی با باز شدن پلک چشمش شروع و با فرو افتادن پلک چشمش در شب تمام می شود؛ شهید سلیمانی چنین بود. حداد عادل با اعلان اینکه حوزه هنری اولین شکوفه هنری بود که بر درخت انقلاب پیش از پیروزی انقلاب رویید، اظهار داشت: هیچ انقلابی پیروزی اش بدون هنر به دست نمی آید. انقلاب یک خیزش است. در انقلاب احساسات و عواطف بصورت یک انرژی منفجر شده است و هنر می تواند همانند یک شیپور نیروهای انقلاب را به حرکت در بیاورد و خاطرم هست مقام معظم رهبری چند تن دیگر همان اوایل دی ماه ۵۷ گرد هم جمع شدند و یک حوزه اندیشه و هنر تأسیس کردند و چون در اوایل انقلاب نیاز به شعر و سرود داشتیم حوزه هنری مبادرت به تولید شعر و سرود می کرد. می طلبد حوزه هنری کارهای خودش را در مقیاس ملی مبادرت به تولیدات هنری در تراز انقلاب و تربیت نیروی انقلابی کند. رییس فرهنگستان زیان و ادب فارسی در آخر اظهار داشت: امروز نیاز است که با جامعه و به خصوص نسل جوان با زبان هنر سخن گفته شود چونکه اگر حقیقت با هنر ارائه شود پذیرفته می شود. درباره بوم و هویت تهران مستقل از پایتخت بودنش نکات مهمی مورد غفلت قرار گرفته است
در ادامه سعید لشگری معاون راهبری استانهای حوزه هنری اظهار داشت: در دوره ی جدید حوزه هنری معاونت استانها و معاونت راهبری یک تکلیف و ماموریت جدی پیدا کرد و آن توجه جدی به زیست بوم و هویت بومی استانهای کشور بود؛ همین مساله موجب شد نقشه راه جدیدی برمبنای هویت تاریخی و فرهنگی استانها ترسیم شود که همین مورد مبنای تدوین اسناد زیست بوم شد. این اسناد زیست بوم تا به امروز در ۳۰ استان تدوین شده و نقشه جدیدی را در زمینه هنر و فرهنگ در کشور جاری کرده است و همین مورد مبنای طراحی و عملیات های فرهنگی استانهای حوزه هنری در دوره ی جدید شد.
وی با تأکید بر این که در دوره ی جدید تهران به عنوان یک بوم و هویت مهم در سپهر فرهنگی ایرانی اسلامی به شمار آمد، اظهار داشت: فکر می کنم درباره ی بوم و هویت تهران مستقل از پایتخت بودنش نکات مهمی مورد غفلت قرار گرفته است. در دوره جدید، تهران به عنوان یک بوم و هویت مهم در سپهر فرهنگی ایرانی اسلامی مورد توجه قرار گرفت که این امر دو رکن اساسی دارد نخست مربوط به هویت تاریخی استان تهران می شود و دیگر اختصاص به معنویت و میراث معنوی مانند وجود بقاع متبرکه است که در استان تهران وجود دارد.
لشگری افزود: همین طور استان تهران مملو از نمادها و فاکتورهای تاریخ انقلاب و دفاع مقدس است که این معنویت به درستی روایت نشده و می توان گفت شهری پر خون در صد ساله اخیر است که بنظر می رسد تکلیف سنگینی در روایت این مهم بر عهده حوزه هنری قرار دارد. در کنار ظرفیت های فرهنگی و تاریخی استان تهران یک ظرفیت مغفول و غفلت تاریخی در طول دهه های فعالیتی حوزه هنری بوده آن هم شهرستان های استان تهران بوده که ظرفیت جمعیتی آن می توانست به ظرفیت های معنوی و فرهنگی تبدیل گردد. این شهرستان ها به دو واسطه مهم بوده و باید به آن توجه گردد غیر از جمعیت می توان به تاریخ پر افتخار آن اشاره نمود.
معاون راهبری استانهای حوزه هنری افزود: در دوره جدید، تهران وارد سیمرغ هنر انقلاب شد گویی بدون استان تهران، سیمرغ هنر انقلاب چیزی کم داشت و اضافه شدن این شهر با این میراث هنری و تاریخی می تواند این چرخه تاریخی را عمیق تر و غنی تر کند بدین جهت نخستین و با اهمیت ترین ماموریت در زمینه هنری استان تهران توجه جدی به نگارش سند زیست بوم استان تهران می دانیم که می تواند برای اداره فرهنگی و هویتی شهر یکی از پایگاه های مهم سندی و استنادی باشد.
وی با اعلان اینکه تهران به عنوان ام القری جهان اسلام شمرده می شود، اظهار داشت: تهران در انقلاب اسلامی به عنوان قرارگاه تمدنی است و متأسفانه در عرصه روایت به آن کم توجهی شده و لازم است روایت تهران بصورت جدی مورد توجه قرار گیرد.
ضرورت بازنمایی هویت دینی و انقلابی
در ادامه، مهدی دادمان رییس حوزه هنری انقلاب اسلامی اظهار داشت: فرصت و ظرفیت های بسیاری شامل ظرفیت انسانی، هنری، هویتی، تاریخی و… در استان تهران وجود دارد که به سبب پایتخت بودن به آن بی توجهی شده است.
رئیس حوزه هنری انقلاب اسلامی افزود: پایتخت بودن اقتضائاتی را به همراه خود دارد که سبب شده نسبت به تهران تاریخی و هویتی بی توجهی صورت بگیرد. اگر این ظرفیت ها در منظومه پایتخت معنا شود به آن توجه می شود در غیر این صورت اگر معنا نشود به آن کم توجهی می شود این در حالیست که حاشیه تهران و شهرهای این استان ظرفیت های بسیار بالایی در عرصه فرهنگ و هنر دارد اما عمدتا در سایه مسائل سیاسی، اجتماعی و فرهنگی که کشور به آن مبتلا است به آن ظرفیت ها بی توجهی می شود. امیدواریم بازنمایی هویت دینی و انقلابی این خطه از طرف آقای رحیمی و همکاران در زمینه هنری استان تهران به درستی جلو برود.
فعال سازی دفاتر استانی شهرستان استان تهران، مهم ترین اتفاق در سال اخیر است
در ادامه علی فروزانفر رییس سابق حوزه هنری استان تهران اظهار داشت: شاخص ترین اتفاقی که در این سال اخیر رقم خورد فعال سازی دفاتر استانی شهرستان استان تهران بود.
معاون هنری حوزه هنری انقلاب اسلامی اضافه کرد: با اهمیت ترین استان کشور، تهران است و نباید نسبت به این استان و شهرستان های آن کم توجهی شود چونکه تهران مستعدترین استان در زمینه فرهنگ و هنر است که می توان ما را از بحران فرهنگ و هنر رها کند.
ضرورت توجه به هنر مردمی در شهرستان های استان تهران
در پایان این مراسم محسن رحیمی رییس جدید حوزه هنری استان تهران گفت آقای دادمان مأموریتی را بر عهده بنده گذاشتند که از محضر حضرت حق می خواهم توفیقی عنایت کند تا بتوانم از عهده این مسؤولیت پیروز بیرون بیایم.
وی اضافه کرد: استان تهران استانی پر ظرفیت و شهرستان های مستعد آن بمراتب با ظرفیت تر است که متأسفانه به سبب پایتخت بودن با غفلت هایی روبرو شده به شکلی که تهران از یک بی هویتی رنج می برد و این بی هویتی شاید نتیجه عملکرد ما مسؤولان فرهنگی در استان تهران بوده است؛ یک جاهایی مسؤولان فرهنگی بدون توجه به زیست بوم تهران، طراحی ها و برنامه ریزی های فرهنگی داشتند که تهران را از آن هویت خودش دور کرده است.
رحیمی به رجعت هنرمندان از تهران به شهرستان ها اشاره و اظهار داشت: این رجعت یک اتفاق ناخوشایند بوده و تهران این ظرفیت های خودش را از دست می دهد علت آن مسائل اقتصادیست که معیشت را بر هنرمندان سخت کرده و خیلی از این عزیزان به زادگاه خودشان مراجعت می کنند. اما از سویی هم این امر فرصت بوده و آن خط دهی این هنرمندان به هنرمندان شهرستان ها است بدین سبب می طلبد با برنامه ریزی و طراحی های مطلوب از این ظرفیت ها در شهرستان های استان تهران بهره برده شود.
رئیس حوزه هنری استان تهران در آخر اظهار داشت: هنر مردمی یکی از ظرفیت ها در شهرستان های استان تهران است که اگر دیده شود می توان اتفاقات خوبی را دراین زمینه رقم زد.

منبع:

Author | صدکادو Comments | دیدگاه‌ها برای حدادعادل در تودیع و معارفه مطرح كرد؛ حوزه هنری اولین شکوفه هنری درخت انقلاب است بسته هستند Date | 04/01/2023