گزارش نشست اعتلا فرهنگ عمومی-۲ اعتلای فرهنگ عمومی نیازمند تجدیدنظرهای اساسی است

    Home  /  جشن  /  گزارش نشست اعتلا فرهنگ عمومی-۲ اعتلای فرهنگ عمومی نیازمند تجدیدنظرهای اساسی است

گزارش نشست اعتلا فرهنگ عمومی-۲ اعتلای فرهنگ عمومی نیازمند تجدیدنظرهای اساسی است Image

گزارش نشست اعتلا فرهنگ عمومی-۲ اعتلای فرهنگ عمومی نیازمند تجدیدنظرهای اساسی است

به گزارش صد کادو، عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی اظهار داشت: اعتلای فرهنگ عمومی نیازمند بازسازی انقلابی و تجدیدنظرهای اساسی است که باید صورت بگیرد، یعنی به عقلانیت تغییر نیاز داریم.
به گزارش صد کادو به نقل از مهر، نشست تخصصی تبیین سیاست های کلی برنامه هفتم با مبحث «اعتلا فرهنگ عمومی» عصر روز یکشنبه ۲۷ آذر در مؤسسه پژوهشی انقلاب اسلامی برگزار گردید. مهدی جمشیدی عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی ضمن اشاره به شفافیت سوال و مبحث «فرهنگ عمومی» اظهار داشت: مبحث فرهنگ عمومی و عمل ارتقا است و در این راه سه سوال اساسی مطرح است. اول، اصل انتقال است یعنی این که باید به سمت ارزش های فرهنگی مورد نظر گذار نماییم که مخالف و موافقانی دارد. دوم، نحوه انتقال است یعنی به تعبیر رهبر انقلاب سلسله ی از فناوری های فرهنگی که به گذار فرهنگی کمک می کنند. سوم، مقصد انتقال است که شش مورد سبک زندگی، همبستگی، اعتماد، هویت، کار و مقاومت بعنوان مدینه فاضله فرهنگی انقلاب در این مقطع در آن معرفی شده است. وی پرسش اعتلا چگونه صورت می گیرد را مهم دانست و اظهار داشت: به نظرم بازسازی انقلابی و تجدیدنظرهای اساسی باید در این عرصه صورت بگیرد یعنی به عقلانیت تغییر نیازمندیم و دستگاه هایی که باید در رابطه با این عقلانیت تغییر فکر کنند خودشان گرفتار بوروکراسی اداری شده اند و من در این سال ها ندیده ام در رابطه با این مساله و منطق گذار و فناوری های فرهنگی فکری شده باشد. عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی به ۹ محور و فناوری مورد نظر رهبری پرداخت و اظهار داشت: به نظرم این موارد برای تغییر به ما کمک خواهند کرد که می تواند چگونگی گذار از فرهنگ را تسهیل کند. جوان سازی حاکمیت، مردمی سازی، مشروط سازی غیر فرهنگ به فرهنگ، گفتمان سازی، حکیمانه سازی، هوشمندسازی کار فرهنگی، الگوسازی و مرزسازی محورهایی است که رهبر انقلاب طی سالهای گذشته به آنها پرداخته است که برای نحوه گذار باید به آنها پرداخت و این فناوری ها می تواند منطق گذار و امر اعتلا را محقق کند. بدون پیشرفت فرهنگی، پیشرفت صورت نمی گیرد احمد محجوبیان قائم مقام رئیس کمیسیون علمی فرهنگی دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه اظهار داشت: سیاست های کلی حدود ۴۰ عنوان دارد که به دو بخش سیاست های کلی برنامه ای و فرابرنامه ای تقسیم می شوند. این برنامه ها برُشی از یک سری سیاست های پنج ساله فرابرنامه ای می باشند یعنی اگر سیاست کلی سلامت بعنوان یک سند جداگانه ابلاغ گردیده قرار دارد اما در برنامه ششم و هفتم سیاست گذار عالی چند مبحث را خاص می داند که توجه ویژه و اولویت پیدا می کند بنابراین اولویت بندی ها در اساس سیاست ها وجود دارد. وی اساس سیاست های برنامه را به مفهوم اولویت بندی دانست و اظهار داشت: ما در مورد فرهنگ عنوان مجزایی در سیاست های ابلاغی نداریم یعنی چیزی بعنوان سیاست های کلی فرهنگ از سمت رهبر معظم انقلاب اسلامی ابلاغ نشده است اما در عموم سیاست های ابلاغی از جانب رهبری مفاهیم فرهنگی وجود دارد که یک امر طبیعی است چونکه ایشان فرهنگ را هوایی می دانند که در آن تنفس می نماییم بنابراین در سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی بحث فرهنگی اقتصادی مطرح است و این شرایط در سیاست های کلی شهرسازی، محیط زیست هم مطرح است چونکه تمام مفاهیم وجوه فرهنگی دارند و شاید بتوان گفت بدون پیشرفت فرهنگی، پیشرفت های دیگر غیر ممکن است.

منبع:

Author | صدکادو Comments | دیدگاه‌ها برای گزارش نشست اعتلا فرهنگ عمومی-۲ اعتلای فرهنگ عمومی نیازمند تجدیدنظرهای اساسی است بسته هستند Date | 20/12/2022