رضا ملكی مطرح كرد؛ تجربه نگاری مستند کارهای رایزنان فرهنگی ایران ضروریست

    Home  /  جشن  /  رضا ملكی مطرح كرد؛ تجربه نگاری مستند کارهای رایزنان فرهنگی ایران ضروریست

رضا ملكی مطرح كرد؛ تجربه نگاری مستند کارهای رایزنان فرهنگی ایران ضروریست Image

رضا ملكی مطرح كرد؛ تجربه نگاری مستند کارهای رایزنان فرهنگی ایران ضروریست

رییس مرکز مطالعات فرهنگی و بین المللی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در کارگاه سیاست گذاران و شبکه فعالین بر ضرورت تجربه نگاری مستند رایزنان فرهنگی ایران در خارج از کشور تاکید نمود.

به گزارش صد کادو به نقل از مهر، در حاشیه دومین روز از دهمین اجلاس رایزنان فرهنگی ایران در خارج از کشور کارگاه دانش بنیان «سیاست گذاران و شبکه فعالین» دایر شد. در ابتدای این جلسه رضا ملکی، رییس مرکز مطالعات فرهنگی و بین المللی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در سخنانی اظهار داشت: یکی از خاصیت های قرارگاه فرهنگی اشراف به میدان است و از همین رو شایسته است نمایندگان جمهوری اسلامی ایران در مرزهای فراملی ضمن توجه به مسئله محوری در رصد وقایع فرهنگی کشور محل ماموریت از آخرین آمار و احوال باخبر باشند.
وی اضافه کرد: در امتداد گفتمان انقلاب اسلامی و در زمینه معارفه شایسته ایران محور کار رایزنان فرهنگی نباید معطوف به اخبار سیاسی باشد و در این عرصه تدوین نقشه راه رصد از ملزومات کار است تا ضمن شبکه سازی رصدگران فرهنگی بین المللی با بهره گیری از ظرفیت اندیشه ورزان و تنظیم سالنامه آماری اطلاعات تحلیلی و داده های اختصاصی را در اختیار اشخاص و مراکز فعال بومی قرار دهند.
رایزن سابق فرهنگی ایران در فدراسیون روسیه با اشاره به نقش اثرگذار تصویر در بایگانی اطلاعت آماری اظهار نمود: تجربه نگاری در قالب مستند تجربه گرانسنگی است که رایزنان فرهنگی می توانند بجای تدوین تمام تجارب کاری خود در قالب کتاب و ارائه آن به یک مرجع رسمی با بازتاب آن در رسانه مستندهای کوتاه و بلند طیف وسیعی از مخاطبان را شامل اشخاص حقیقی و حقوقی در جریان اتفاقات و تحولات کشورهای مختلف جهان قرار دهند.
ملکی با تاکید بر رصد هوشمند اطلاعات میدانی اظهار داشت: یک رایزن با حجم کار زیاد خود که همانا برقراری هفته های فرهنگی و برگزاری نشست های فرهنگی و برگزاری رویدارهای متنوع هنری است می بایست با نیروی انسانی محدود دست روی نقطه های حساس گذاشته و با شناسایی شخصیت های مهم شامل واگرا و همگرا برای نمونه مصاحبه ها، سفرها و سخنرانی های این چهره ها را پیوسته زیر نظر داشته باشد.
رئیس مرکز مطالعات فرهنگی و بین المللی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی افزود: ارائه اطلاعاتی از این دست و یا بازتاب آخرین داده مراکز راهبردی افکارسنجی و اندیشه ورزی کشورهای مختلف می تواند در امتداد برقراری تعاملات حسنه با جهان و همین طور حذف لطمه ها و موانع احتمالی همیار متولیان فرهنگی کشور باشد.
وی با تاکید بر تأسیس بازار صنایع فرهنگی پویا در اقصی نقاط دنیا اظهار داشت: به وجود جریان فعلی رسانه های معاند در القای خوانش انحصاری خود از ایران و اسلام و انقلاب شناسایی شرایط کامل حوزه های فرهنگی می تواند ضمن تسهیل تعاملات و ارتباطات فرهنگی زمینه را برای فروش آثار هنرمندان و صنعت گران بومی در عرصه بین المللی نیز فراهم نماید.
در ادامه این جلسه رایزنان فرهنگی حاضر در نشست به طرح نظرات خود در باب شبکه های نشر، تبیین نیازها و ذائفه های فرهنگی کشورهای میزبان پرداختند.
دهمین اجلاس رایزنان فرهنگی ایران در خارج از کشور از روز گذشته یکم مرداد ۱۴۰۱ شروع شده و روزهای برگزاری آن تا ششم مرداد ادامه خواهد داشت.

Author | صدکادو Comments | دیدگاه‌ها برای رضا ملكی مطرح كرد؛ تجربه نگاری مستند کارهای رایزنان فرهنگی ایران ضروریست بسته هستند Date | 25/07/2022