ایمانی پور خطاب به رایزنان فرهنگی ایران؛ دستاوردهای نوین کشور را برای جهانیان تبیین کنید

    Home  /  جشن  /  ایمانی پور خطاب به رایزنان فرهنگی ایران؛ دستاوردهای نوین کشور را برای جهانیان تبیین کنید

ایمانی پور خطاب به رایزنان فرهنگی ایران؛ دستاوردهای نوین کشور را برای جهانیان تبیین کنید Image

ایمانی پور خطاب به رایزنان فرهنگی ایران؛ دستاوردهای نوین کشور را برای جهانیان تبیین کنید

به گزارش صد کادو رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اظهار داشت: گفتمان انقلاب اسلامی در دنیا خواهان فراوانی دارد بدین جهت از رایزنان فرهنگی می خواهیم واقعیات را برای جهانیان تبیین کنند.

به گزارش صد کادو به نقل از مهر، حجت الاسلام محمد مهدی ایمانی پور، رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی عصر یکشنبه دوم مرداد ۱۴۰۱ در نشستی در دومین روز از دهمین اجلاس رایزنان فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور که در حسینیه الزهرای سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برگزار شد، با اشاره به اوضاع و تحولات منطقه و جهان هدف از برگزاری این اجلاس را لزوم تبیین بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی عنوان نمود و تصویرسازی و روایت گری مؤثر از جمهوری اسلامی ایران را به عنوان وظایف رایزنان فرهنگی در خارج از کشور نام برد.
وی با اشاره به این که رایزنان فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در دوره جدید، زبان دان و منطقه شناس هستند، اظهار داشت: در تلاش هستیم در ماموریت های جدید اعزام رایزنان فرهنگی به خارج از کشور از افراد دیگری که دراین زمینه تبحر دارند، وارد مجموعه کرده و از وجودشان در کشورهای مقصد استفاده نمائیم.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه با تاکید بر این که نباید برنامه ها و اقدامات رایزنان فرهنگی در ماموریت های جدید تکراری باشد، اشاره کرد: این که چه کاری باید صورت گیرد تا مخاطبان ما در عرصه بین الملل افزایش پیدا کنند، هنر رایزنان فرهنگی است بدین جهت باید شما رایزنان فرهنگی نظرسنجی و افکارسنجی کرده تا بدانید مخاطب در خارج از کشور چه می خواهد؟
حجت الاسلام ایمانی پور بیان کرد: وقتی می گوئیم گفتمان تمدن نوین اسلامی باید ترویج شود، قبل از هر چیز باید بدانیم که هنوز ابعاد تمدن نوین اسلامی به خوبی تشریح نشده است.
وی اضافه کرد: باید در بخش ساماندهی نیروی انسانی، فاصله بین فعالیت رایزنان قدیم و جدید را حذف نماییم و در دوره ی جدید دیگر سرپرست نفرستاده ایم و فاصله بین فعالیت رایزن قدیم و جدید را با سرپرست پر نمی نماییم و مستقیم رایزن جدید را تعیین و به محل ماموریت می فرستیم.
حجت الاسلام ایمانی پور درباره امضای تفاهمنامه ها و برنامه های مبادلات فرهنگی هم اظهار داشت: اخیر آیت الله رئیسی رییس جمهور به همه دستگاه های فرهنگی ابلاغ کرده اند که هر برنامه موافقتنامه فرهنگی پیش از امضا باید از طرف سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی تأیید شود و دولت مأمور امضا آن موافقتنامه است و باید نماینده داشته باشد. سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی تا حالا چندین دیدار دوجانبه با وزرای فرهنگ برخی کشورها همچون لبنان، آذربایجان، عراق داشته و در حوزه های مختلف خصوصاً برگزاری هفته های فرهنگی و فیلم در ایران و همین طور کشورهای هدف و مقصد گفتگوهایی نیز به عمل آورده ایم و حتی این سازمان با برخی کشورها تفاهمنامه در سطح وزیر امضا نموده است.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی همین طور با اشاره به برنامه های آینده سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی اظهار داشت: مقرر است «گفت وگوهای تهران» را با موضوع آینده جهان برگزار نماییم، چند کشور برای نشست های مقدماتی پیش بینی شده است و نشست ها که برگزار شد، نشست تهران انجام خواهد شد.
وی خطاب به رایزنان فرهنگی اشاره کرد: از شما می خواهیم حقایق، واقعیت ها و دستاوردهای جمهوری اسلامی ایران را همان گونه که هست با بهره گیری از همه ظرفیت ها و امکانات موجود به جهانیان معرفی و تبیین کنید چونکه نیازمند بیان تصویر و روایت درستی از خودمان هستیم و باید بدانیم اگر خود این روایت را نگوییم، دیگران خواهند گفت. تصویرسازی و روایت گری مؤثر از ایران از وظایف رایزنان فرهنگی است و یک رایزن فرهنگی باید نظرسنجی و افکارسنجی کرده و بداند مخاطب در خارج از کشور چه می خواهد و ما هم باید رایزنان فرهنگی را ارزیابی نماییم و بدانیم چقدر افکار عمومی را با خود همراه و به سمت ایران متمایل کرده اند.
رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود همین طور به برگزاری نمایشگاه جانبی ارائه و نمایش محصولات فرهنگی صادرات محور در کنار برگزاری دهمین اجلاس رایزنان فرهنگی ایران در محل برگزاری این اجلاس اشاره نمود و اظهار داشت: رویداد «از ایران» برای شناسایی ظرفیت های مردمی با مشارکت بیش از ۵۰۰ مؤسسه برگزار و در نهایت ۸۰ مؤسسه جهت شرکت در این نمایشگاه انتخاب شدند که در بخش استارتاپی و دیپلماسی عمومی می توانند فعال شوند.
ایمانی پور افزود: رویداد «از ایران» گام نخست برای ارسال و صادرات محصولات فرهنگی داخل به خارج از کشور بود، ما باید ذائقه مخاطب در خارج از کشور را بشناسیم و بدانیم که هر چه در داخل تولید نماییم، آن چیزی که مخاطب خارج از کشور می خواهد، نخواهد بود.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه، نگاه متحولانه نسبت به انجام برنامه ها و ماموریت های جدید رایزنان فرهنگی را مورد تاکید قرار داد و اظهار داشت: جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی باید در خارج کشور بطور منسجم و مستمر فعال شود.
به گفته وی، اگر نگاهی به جهان پیرامون بیاندازیم مشاهده خواهیم کرد که گفتمان انقلاب اسلامی و ادبیات جمهوری اسلامی ایران امروز در دنیا خواهان فراوانی دارد بدین جهت انتظار هیچ اقدام و برنامه محرمانه و طبقه بندی شده از رایزنان فرهنگی نداریم تنها از آنها می خواهیم واقعیات، حقایق و دستاوردهای نوین جمهوری اسلامی ایران را در خارج کشور معرفی و تبیین کنند.
رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی اظهار داشت: ترویج و تبیین گفتمان انقلاب اسلامی البته کار سختی است اما آنچه حائز اهمیت می باشد این که شما رایزنان فرهنگی باید راه های ترویج و تبیین این گفتمان سازی یافته و بازگو کنید.
وی همین طور با بیان بر این که وظیفه سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و خصوصاً رایزنان فرهنگی دیپلماسی عمومی است، بر کوشش برای اغنای افکار عمومی در جهان اصرار کرد و اظهار داشت: اعتقاد دارم جایگاه جمهوری اسلامی ایران در منطقه خوب است اما این کافی نیست ما نیازمند به کار و تلاش زیادتری هستیم.
به گفته وی، ما دنبال خبر و رویداد نیستیم بلکه دنبال نقشه خوانی و روند هستیم بدین جهت باید رصد کرد آنهم از نوع رصد جانانه تا بدانیم آینده جهان اسلام به کدام سمت می رود؛ روندها را شناسایی کنید تا تولید محتوای فاخر داشته باشید.

منبع:

Author | صدکادو Comments | دیدگاه‌ها برای ایمانی پور خطاب به رایزنان فرهنگی ایران؛ دستاوردهای نوین کشور را برای جهانیان تبیین کنید بسته هستند Date | 25/07/2022