اسماعیلی مطرح كرد؛ تطابق ساخت وسازهای جدیدشهری باهویت معماری ایرانی اسلامی لازم است

    Home  /  جشن  /  اسماعیلی مطرح كرد؛ تطابق ساخت وسازهای جدیدشهری باهویت معماری ایرانی اسلامی لازم است

اسماعیلی مطرح كرد؛ تطابق ساخت وسازهای جدیدشهری باهویت معماری ایرانی اسلامی لازم است Image

اسماعیلی مطرح كرد؛ تطابق ساخت وسازهای جدیدشهری باهویت معماری ایرانی اسلامی لازم است

صد کادو: وزیر ارشاد با تاکید بر اهمیت پیوست فرهنگی در ساخت وسازهای شهری اظهار داشت: در ساخت و سازهای جدید باید ملاحظات معماری ایرانی اسلامی رعایت شود تا تجربیات لطمه زای گذشته تکرار نشود.

به گزارش صد کادو به نقل از مهر، پنجاه و ششمین جلسه ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار ظهر امروز دوشنبه ۲۰ تیر با حضور وزرای فرهنگ، کشور، راه و شهرسازی، آموزش و پرورش، علی آقامحمدی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و رئیس طرح توسعه اجتماع محور مناطق محروم و سایر مسؤلان نهادها و دستگاههای مختلف کشور در سالن جلسات وزارت راه و شهرسازی برگزار گردید.
محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این جلسه اظهار داشت: پیوست فرهنگی برای ساخت و سازهای جدید نباید به ساخت اماکن فرهنگی منحصر باشد بلکه ساخت و سازها باید مطابق با هویت ایرانی اسلامی صورت گیرد.
وی اضافه کرد: در اصل ساخت و سازهای جدید باید ملاحظات معماری ایرانی اسلامی مورد توجه قرار گیرد چونکه متأسفانه تجربیات قبلی نشان دهنده این مسئله است که نوع ساخت و سازها صدمه زا بوده است و باید در طرح ملی بازآفرینی شهری پایدار به این مورد توجه گردد. در حوزه بازآفرینی شهری بافت های قدیمی، فرسوده و تاریخی باید نگاه خاصی به مهندسی فرهنگی این مناطق شود و از آغاز اجرای این طرح ملی باید پیوست فرهنگی به صورت جامع مورد ارزیابی و توجه کارشناسان قرار گیرد.
رئیس شورای هنر در ادامه به اهمیت اجرای دقیق مهندسی فرهنگی در طرح ملی بازآفرینی شهری پایدار اشاره نمود و اظهار داشت: تجربه ثابت کرده با توسعه و تجهیز فضاهای فرهنگی با محوریت مساجد در بافت های فرسوده، قدیمی و همینطور شهرک های جدید، شاهد کاهش چشم گیر صدمه های اجتماعی این مناطق خواهیم بود.
اسماعیلی در بخش دیگری از سخنان خود اضافه کرد: وزارت فرهنگ در دولت مردمی، شعار فعالیت هایش را مسجد محوری قرار داده است چونکه معتقدیم مساجد باید کانون اصلی فعالیتهای فرهنگی و هنری باشد، هرچقدر فعالیتهای فرهنگی و هنری کشور از خاستگاه بومی و دینی فاصله بگیرد، مدیریت امور فرهنگی دشوار می شود، به صورتی که اگر برنامه های فرهنگی و هنری را از مساجد دور نماییم در راه دستیابی به اهداف متعالی حوزه فرهنگ به موانع بر می خوریم. بر همین مبنا در جهت اجرای نهضت ملی مسکن باید به راه اندازی مساجد و شعار «مسجدمحوری» توجه ویژه شود تا بتوان با هم افزایی ظرفیت نهادهای مختلف، مهندسی فرهنگی را در این نهضت مورد اهتمام قرار داد.
وی با اشاره بر پررنگ تر شدن نگاه فرهنگی در جهت اجرای نهضت ملی مسکن، اظهار داشت: وزارت راه و شهرسازی، مسئولیت بزرگ و خطیری را برای عملیاتی شدن «نهضت ملی مسکن» شروع کرده است که وزیر محترم راه و شهرسازی به همراه همکارانشان از هیچ کوششی برای به سرانجام رساندن این نهضت ملی دریغ نخواهند کرد. همینطور دبیرخانه این نهضت از همان ابتدای ساخت و سازها، پیوست فرهنگی را لحاظ خواهد نمود و در این خصوص میتوان از ظرفیت عظیم شورای فرهنگ عمومی کشور بهره برد.

Author | صدکادو Comments | دیدگاه‌ها برای اسماعیلی مطرح كرد؛ تطابق ساخت وسازهای جدیدشهری باهویت معماری ایرانی اسلامی لازم است بسته هستند Date | 13/07/2022