در گفت وگو با صد كادو مطرح شد؛ تصویر معراج از دیوارهای تهران تا لوور پاریس به روایت ایران شناس سوئیسی

    Home  /  جشن  /  در گفت وگو با صد كادو مطرح شد؛ تصویر معراج از دیوارهای تهران تا لوور پاریس به روایت ایران شناس سوئیسی

در گفت وگو با صد كادو مطرح شد؛ تصویر معراج از دیوارهای تهران تا لوور پاریس به روایت ایران شناس سوئیسی Image

در گفت وگو با صد كادو مطرح شد؛ تصویر معراج از دیوارهای تهران تا لوور پاریس به روایت ایران شناس سوئیسی

به گزارش صد کادو ایران شناس سوئیسی با اشاره به تصاویری از مناطق ایران و مقایسه آن با برخی تصاویر اظهار داشت: صفحاتی از معراج در تصاویر دیده می شود. یکی معراج توسط نقاش ایرانی که روی یکی از دیوارهای شهر کشیده شده و معراجی که در موزه لوور پاریس وجود دارد.
پاتریک رینگنبرگ درباره چرایی انتخاب ایران برای پژوهش به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: ایران کشور وسیعی است و میراث غنی دارد. این در حالیست که با بزرگی و عظمتی که دارد به خوبی شناسایی نشده است. مسائل جغرافیای سیاست (ژئوپولتیک) بر علاقه مردم دیگر کشورها به شناخت ایران وابسته است و با توجه به این که کشور وسیعی است و میراث غنی دارد ولی به خوبی شناسایی نشده است.
این ایرانشناس از دانشگاه لوزان سوئیس با اشاره به این که حدود ۲۲ سال است مشغول پژوهش در ایران است، افزود: تعدادی از عکسهایی که در کتاب هایم منتشر کردم، خیلی قدیمی هستند، اما بیشتر عکس ها برای سالهای پس از ۲۰۱۴ است.
رینگنبرگ با بیان این که به عکاسی از سایت های گردشگری بسنده نکرده، وارد محله های مختلف شهرها شده و جامعه بومی را از نزدیک دیده است، اظهار داشت: برای برقراری ارتباط با جامعه محلی نیاز به چیز زیادی نیست. پژوهشگران فقط باید مقداری وقت بگذارند و همین طور مقداری فارسی بلد باشند؛ حتی لازم نیست به خوبی بتوانید فارسی صحبت کنید. من دست و پا شکسته فارسی صحبت می کنم و این کافی بود به جهت اینکه بتوانیم ارتباط ابتدایی با جامعه بومی ایران برقرار کنم.
انسان ها پس از تحمل دوران سخت به نور می رسند
این ایران شناس درباره عکاس هایی که فقط از مناطق معروف ایران عکاسی می کنند و برای شناخت بیشتر وارد زندگی مردم این کشور نمی شوند، بیان کرد: مناطق بسیار زیبایی در ایران وجود دارد که عکاسی از آنها باارزش است، من هم از آنها عکاسی کردم اما از زاویه دیگر، با دید دیگر و شاید نور دیگری این کار را انجام دادم. در کنار آن، چیزهای دیگری هم بود که آنها را دیدم و عکاسی کردم.
او با اعلان اینکه بودا رودخانه را دید اما متوجه شد اگر خلاف جریان روخانه به بالا برود به چشمه می رسد، افزود: انسان ها پس از تحمل دوران سخت به نور می رسند. وقتی که همه در یک جهت نگاه می کنند، بیهوده نیست که انسان برگردد و سمت دیگر را هم ببیند. موسیقی هایی هستند که به طرف ما می آیند اما تعدادی از موسیقی ها هستند که ما باید به سمت آنها برویم، این جمله را هم یکی از پیانیست های معروف بیان کرده است.
کتاب هایم مخاطب عام دارد
رینگنبرگ درباره مخاطب کتاب هایش در دیگر کشورها توضیح داد: کتاب هایم مخاطب عام دارد و به هیچ عنوان کتاب هایی برای مطالعات دانشگاهی نیست. اگر به صفحات کتاب توجه کنید، هوشیارانه کنار هم چیده شده اند و می توانید به عکاسی، مفهوم و اندیشه بدهید. دو صفحه که کنار یکدیگر گذاشتیم، صفحاتی از معراج هستند. یکی معراج توسط نقاش ایرانی که روی یکی از دیوارهای شهر کشیده شده است و معراجی که در موزه لوور پاریس وجود دارد.

نقش آرایه ها در هنر ایرانی اسلامی و گوگو و ستاره دنباله دار، دو عنوان از کتاب های این ایرانشناس سوئیسی است.
این ایرانشناس درباره استقبال مردم از کتاب هایش در دیگر کشورها بیان کرد: استقبال برمبنای مسائل جغرافیای سیاسی، زیاد و کم می شود. در سالهای قبل وقتی که توافق هسته ای انجام شد، همه خواستند تا ایران را بشناسند، پس این کتاب ها را می خواندند اما زمانی که ترامپ این توافق را پاره کرد، همه خودرا از ایران دور کردند. این بحث روانشناسی است.
پاتریک رینگنبرگ که سال ها در ایران به تحقیق و پژوهش پرداخته، بتازگی دو عنوان کتاب مصور درباره نقش جغرافیا در معماری و هنر ایرانی توسط انتشارات شمع و مه منتشر نموده است. رینگنبرگ، پژوهشگر شناحته شده موسسه «فرهنگ ادیان و مدرنیته» وابسته به دانشگاه لوزان، سال هاست در زمینه ایرانشناسی، خصوصا در زمینه معماری و آرایه های ایرانی-اسلامی کار می کند. او که با کتاب جهان رمزواره هنر اسلامی در سال ۱۳۹۰ جایزه جهانی کتاب سال ایران را گرفت، تا حالا بیش از ۲۰ عنوان کتاب درباره ایران نوشته است.
منبع:

Author | صدکادو Comments | دیدگاه‌ها برای در گفت وگو با صد كادو مطرح شد؛ تصویر معراج از دیوارهای تهران تا لوور پاریس به روایت ایران شناس سوئیسی بسته هستند Date | 17/06/2022