بزرگداشت محمود جعفری دهقی

    Home  /  جشن  /  بزرگداشت محمود جعفری دهقی

بزرگداشت محمود جعفری دهقی Image

بزرگداشت محمود جعفری دهقی

به گزارش صد کادو آیین بزرگداشت محمود جعفری دهقی، ایرانشناس و استاد فرهنگ و زبان های باستانی ایران و رونمایی از کتاب «دادستان دینی، جشن نامه دکتر محمود جعفری دهقی» در خانه اندیشمندان علوم انسانی برگزار گردید.
به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، ژاله آموزگار، استاد پیشکسوت زبان های باستانی ایران، در این مراسم، جعفری دهقی را همچون کسانی دانست که برای معرفی آثار فرهنگی ایران، کمر همت بسته است.
وی با تکیه بر لزوم شناساندن مفاخر فرهنگی و تاریخی ایران، اظهار داشت: بنای کولوسئوم که در سده اولین میلادی در رم ساخته شده است، جایی بود که در آن، گلادیاتورها با هدف کشتن یکدیگر، با هم مبارزه می کردند و تماشاچیان را به وجد می آوردند. گاه هم نبرد میان حیوانات وحشی با گلادیاتورها انجام می شد. چنین جایی، حالا یکی از پربیننده ترین مراکز گردشگری در ایتالیا است و وارثان بنای کولوسئوم، چنین ستمکده ای را با افتخار در معرض دید گردشگران می گذارند. اما ما دانسته یا نادانسته، گاه بر ستمِ ناکرده‌ی پیشینیان خود تاکید می نماییم و گاه از حفظ میراث فرهنگی پرافتخار خویش غافلیم.
وی درباره نام کتاب «دادستان دینی، جشن نامه دکتر محمود جعفری دهقی» هم اظهار داشت: کتاب دادستان دینی، یکی از آثار قابل توجه در ادبیات فارسی میانه است. تحقیق و بررسی بخش های این اثر پیچیده، مبحث رساله دکتری آقای جعفری دهقی بود. به همین مناسبت، این نام با ظرافت و هوشمندی، برای جشن نامه ایشان هم انتخاب گردید.
«دادستان دینی، جشن نامه دکتر محمود جعفری دهقی»، مجموعه مقالاتی از پژوهشگران مختلف با مبحث فرهنگ و زبان های باستانی ایران است که به افتخار این استاد ایرانشناس و به تلاش امین شایسته دوست، گردآوری و انتشار یافته است.
در آیین بزرگداشت محمود جعفری دهقی، اساتید ایرانشناسی، همچون ابوالقاسم اسماعیل پور، اسطوره شناس و استاد زبان های باستانی ایران، محمدرضا سحاب، رئیس هیات مدیره موسسه جغرافیایی سحاب، جان الله کریمی مطهر، استاد زبان و ادبیات روس، سید سعید فیروزآبادی، استاد زبان و ادبیات آلمانی و علی شهیدی، استاد فرهنگ و زبان های باستانی ایران، سخنرانی کردند و پیام نصرالله پورجوادی، استاد فلسفه و زهره زرشناس، استاد زبانشناسی هم در این مراسم پخش گردید.
در آخر این مراسم، لوحه های یادبودی از جانب خانه اندیشمندان علوم انسانی و موسسه پژوهشی میراث مکتوب، به محمود جعفری دهقی اهدا شد.
همچنین در اقدامی نمادین و به افتخار استاد جعفری دهقی، یک نهال دارای شناسنامه، در جنگل های بلوط زاگرس کاشته خواهد شد.
محمود جعفری دهقی، استاد فرهنگ و زبان های باستانی ایران، مترجم، شاهنامه پژوه، از اعضای موسس و رئیس انجمن ایرانشناسی است.
مراسم بزرگداشت این استاد ایرانشناس، عصر چهارشنبه در خانه اندیشمندان علوم انسانی برگزار شد.
منبع:

Author | صدکادو Comments | دیدگاه‌ها برای بزرگداشت محمود جعفری دهقی بسته هستند Date | 18/06/2022