رونمایی فریادهای خاموش روزنگاشت تنهایی

    Home  /  جشن  /  رونمایی فریادهای خاموش روزنگاشت تنهایی

رونمایی فریادهای خاموش روزنگاشت تنهایی Image

رونمایی فریادهای خاموش روزنگاشت تنهایی

به گزارش صد کادو رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، صراحت در اعلام نظر و اندیشه را از خاصیت های عماد افروغ دانست و اظهار داشت: وی روشنفکرِ مسئولِ متعهدِ حاضر در صحنه جامعه است.
به گزارش صد کادو به نقل از خبرگزاری ایرنا از روابط عمومی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، آیین رونمایی و معرفی کتاب فریادهای خاموش روزنگاشت تنهایی تالیف عماد افروغ با حضور علیرضا مختارپور رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملّی ایران، حجت الاسلام و المسلمین محمدرضا زائری رئیس اندیشگاه فرهنگی، معاونان و مدیران این سازمان، حسن سبحانی اقتصاددان، محسن اسماعیلی نماینده مجلس خبرگان رهبری، سیداحمد حسینی پژوهشگر در زمینه فلسفه، حجت الاسلام مهدی امامی رییس مؤسسه علمی و فرهنگی انقلاب اسلامی، مانی کلانی انسان شناس و عماد افروغ نویسنده و جامعه شناس انجام شد.
حضور خدا در تمام بخش های زندگی نویسنده، با اهمیت ترین نکته کتاب افروغ
رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران با اشاره به محتوای مجموعه هفت جلدی کتاب فریادهای خاموش روزنگاشت تنهایی اظهار داشت: این مجموعه در حدود ۲ هزار و ۵۵۵ صفحه و در هفت مجلد نوشته شده است که با مروری بر این مجموعه، چند نکته مهم خودنمایی می کند؛ نکته اول این که اگر به «إِنَّمَا الْأَعْمَالُ بِالنِّیَّاتِ» باور داشته باشیم، از مجموع مطالب این کتاب مسجل می شود که هدف نویسنده علاوه بر ثبت اندیشه ها و تجربیات، تلاشی برای اندیشیدن به قصد اصلاح است.
مختارپور اضافه کرد: به عبارت دیگر هدف غایی، نوشتن خاطرات برای خود شخص و به یادگار ماندن نیست بلکه هدف این است که در مسائل فکری و عملی و نیز ابعاد مختلف اجتماعی جامعه تفکر و مشکلات، شناسایی و تبیین شود تا باتوجه به منابع اندیشه دینی و تجربه بشری، چاره ای برای اصلاح امور فردی و اجتماعی در جامعه گشوده شود.
وی بیان کرد: نکته دوم، باور عمیق نویسنده به حضور خداوند متعال است که موضوع بسیار مهمی است. با خواندن این کتاب به خوبی متوجه می شویم که در تمامی لحظات فردی، اجتماعی، سخنرانی ها، جلسات مختلف و زندگی نویسنده، خدا حضور دارد و این حضور، نمایشی یا تصنعی و به عنوان ابزاری فقط برای رنگ آمیزی کتاب نیست. بدین سبب در جای جای کتاب، نسبت نویسنده و روابط او با خدا احساس می شود و بر طبق این اعتقاد و رابطه انسان و خداست که می نویسد، انتقاد می کند، فریاد می کشد، گله می کند و نظر می دهد. بنا بر این حضور خداوند، یک عامل مؤثر است.
رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران در ادامه درباره شرح جزییات زندگی روزمره نویسنده اظهارداشت: سومین نکته مربوط به بیان جزییات فعالیت روزانه یک اندیشمند، متعهد، مسئول و دغدغه مند است. ممکنست ظاهربینان بگویند که بیان این مسائل و مکالمه با بقال، نانوا، تعمیرکار و راننده چه ضرورت و اهمیتی دارد اما زمانی که این کتاب خوانده می شود، یک تصویر و بُعد واقعی از زندگی نمایان می شود و همین موجب می شود که اندیشمند، خودرا برتر از مردم و بغیر از مردم نبیند، خودرا تافته جدا بافته از مردم نداند و دائماً افکار و رفتار خودرا در این مواجهه ها ارزیابی کند.
مختارپور اضافه کرد: نکته بعدی این است که وقتی جزییات زندگی بیان می شود، شما می توانید متوجه شوید که آیا شکاف و دره عمیقی بین فکر، نظر و عمل این متفکر و نویسنده وجود دارد؟ یعنی آیا او همانطور که زیست می کند، می اندیشد؟اگر معتقد به اخلاق است باید این اخلاق را در زندگی و رفتار او با خانواده، دوستان و سایر افراد جامعه دید. دراین زمینه شکافی دیده نمی گردد، به شکلی که عمل منطبق با اندیشه است.

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران با بیان این مطلب که گفتار صادقانه افکار، احساسات عمیق نویسنده و پرهیز از سانسور، مصلحت اندیشی یا ریای معکوس، نکته دیگر کتاب فریادهای خاموش روزنگاشت تنهایی است، اظهارداشت: ریا در نگاه نخست این است که فرد اعتقادی به عملی که انجام می دهد، ندارد اما فعلی را برخلاف اعتقاد خود با اهداف مختلف انجام می دهد که این نوعِ ریا معروف است. نوع دیگرِ ریا در نقطه مقابل قرار دارد که به آن ریای معکوس می گویند و در قرون قبلی بین عرفا رواج داشته است. بطورمثال به جهت اینکه مردم آنان را متقی ندانند حتی در مواقعی تظاهر به فسق می کردند؛ در آثار استاد شهید مرتضی مطهری آمده است که این عرفا شربت را در شیشه مسکرات می ریختند تا مردم تصور کنند این افراد درحال استفاده از مسکرات هستند و جامعه به آنان روی نیاورد یا اعمالی را انجام می دادند که مردم از آنها بیزار شوند.
وی اظهار داشت: نوع دیگری از ریا نیز وجود دارد که خنثی است. به این معنا که شخص می کوشد اعتقاد خودرا در عمل نشان ندهد و رفتاری خنثی داشته باشد، درحالی که فردی بسیار اعتقاد دارد. در کتاب فریادهای خاموش روزنگاشت تنهایی مجموعه تصاویر صادقانه و واقعی آمده است و هر آنچه که اتفاق افتاده – خوب یا بد و درست یا غلط – بیان شده است. بدین سبب موضع دکتر افروغ صادقانه، منتقدانه و واقعی است.
عماد افروغ روشنفکرِ مسئولِ متعهدِ حاضر در صحنه جامعه است
مختارپور با تاکید بر مطالعات مفید افروغ، یکی از فواید مطالعه مجموعه فریادهای خاموش روزنگاشت تنهایی را دست یافتن به یک سبک مطالعه دانست و اضافه کرد: یکی از خاصیت های برجسته این کتاب، این است که مطالعات نویسنده به خوبی دیده می شود و اثر مطالعه را در تار و پود مجموعه می توان دید. یکی از آموزش های این کتاب بطور غیرمستقیم، ارائه سبک مطالعه است. طرح این مساله که چگونه کتاب بخوانیم و چگونه از محتوای کتاب در رفتار، افکار، ارزیابی، بیان و غیره خود استفاده نمائیم، خصوصاً برای جوانان بسیار اهمیت دارد. اهمیت این مبحث که برای تهیه یک مجموعه باید تعداد قابل توجهی کتاب خوانده شود و این آثار معرفی و ارزیابی شود، از اهمیت و ارزش بالایی برخوردارست.
وی با اشاره به تنوع مطالعات افروغ اظهارداشت: در جلد هفتم این اثر، مطابق نمایه، ۳۶ کتاب ارزیابی شده است و این کتاب ها متنوع است. به شکلی که هم نام کتاب نهضت حسینی در پرتو قرآن دیده می شود و هم کتاب تحلیل فیلم، کتاب فلسفه سیاسی صدرالمتالهین و… و اینطور نیست که نویسنده خودرا به تخصصی مربوط به یک رشته خاص محدود کرده باشد البته بعضی کتاب ها در برخی از مجلدات سیطره دارند، در این کتاب نهج البلاغه چنین نقشی دارد. نهج البلاغه و اصول اندیشه علوی، عدالت، اخلاق، آزادی و حق مردم در کتاب فریادهای خاموش روزنگاشت تنهایی جلوه بارزی دارد. نویسنده این کتاب با حضور در جامعه درباره تمام وقایعی که می بیند و می شنود، نظر خودرا می نویسند، او روشنفکرِ مسئولِ متعهدِ حاضر در صحنه جامعه است و کاملاً در کنار مردم است.
رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران ابراز بندگی و نجوا با خداوند از طرف یک اندیشمند متفکر با خدا را یکی دیگر از خاصیت های کتاب فریادهای خاموش روزنگاشت تنهایی دانست و اضافه کرد: نویسنده در بعضی از صفحات کتاب، با خداوند نجوا می کند، این نجوا چند بُعد دارد که یک بُعد آن حضور خداوند در تمام لحظات و رویدادهاست. با خواندن این کتاب به خوبی دریافت می شود که او مسئله «خود» را کوچک پنداشته، خودرا بنده خدا دانسته و این یکی از با اهمیت ترین وجوه این کتاب است. مسئله بعدی این است که تکلیف این روشنفکرِ متفکر، با عقل و دل روشن است. به شدت عقل محور بوده و اصالت با تفکر و اندیشه است. درست است که در امور دینی، اجتماعی، سیاسی باید از مسیر عقلانی عبور شود اما شاهراه اصلی، دل است.
مختارپور صراحت در اعلام نظر و اندیشه را از خاصیت های عماد افروغ برشمرد و اظهار داشت: نسبت نویسنده با فکر، مطالعه، خواندن، نوشتن و قلم روشن است که بسیار خواندنی است. نویسنده بر مردم نیست، با مردم و در بین مردم است. آگاه، خودآگاه، خداآگاه، دل آگاه و مرگ آگاه است، هوشیار و بصیر است، می بیند، می شنوند، می خواند، تحلیل می کند و نظر می دهد. افکار، گفتار، کردار افراد و ملت و دولت ها را دنبال می کند. او بی نظر نیست بلکه فعال است.
وی اضافه کرد: افروغ به بهانه تخصص و درک شرایط مردم، خودرا کنار نمی کشد، به بهانه محبوب همه بودن از ابراز صریح اعتقادات ابا نمی کند، به بهانه دانشگاهی بودن خودرا از اعتقاد قلبی، فکری و عملی به شریعت و مناسک دینی و شعائر مذهبی مبرا نشان نمی دهد. نگاه نویسنده فقط به بیرون و انتقاد به دیگران نیست، خودرا می بیند، ارزیابی می نماید و به عیوب خود واقف است. او اهل تقواست و تقوا را حفظ رابطه معنا کرده که عارف شیرازی فرمود: «اگر هواست که معشوق نگسلد پیوند/ نگاه دار سر رشته تا نگه دارد.»
توجه به خدا در روزنگاشت های عماد افروغ
سیداحمد حسینی پژوهشگر فلسفه در ادامه آیین معرفی کتاب فریادهای خاموش روزنگاشت تنهایی بیان کرد: سال هاست که اندیشه های افروغ را با دوگانه هایی می شناسیم که در یک سیر دیالکتیکی، مقرر است وقتی این دوگانه ها به هم می آیند، به یگانگی و نگاه وحدانی نرسند و این مساله در عنوان کتاب به وضوح معلوم است. به جهت اینکه اندیشه های افروغ را بکاوم، از دوگانه خیر و شر شروع می کنم؛ دوگانه ای که سالیان طولانی از عصر افلاطون و ارسطو، دیدگاه های مختلفی درباره آن ارائه شده است.

حسینی افزود: همانطور که در صحبت های رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران بیان شد توجه به خدا در روزنگاشت افروغ بارز است. وی در این نزدیکی و توجه به پروردگار چنین بیان می کند که وقتی با خدا از درِ صلح درآمدیم و خداوند در زندگی ما حضور پررنگی داشته باشد، در آن صورت دوگانه ها رنگ می بازند و یگانه می شوند.
این پژوهشگر اظهار داشت: با مطالعه کتاب فریادهای خاموش روزنگاشت تنهایی، تعداد ۱۶ دوگانه از مجموع عبارت نویسنده استخراج کردم و به نظر من دوگانه ای که ریشه ای ترین و منشأ دوگانه های دیگر است، دوگانه خدا و خلق (انسان) است که اگر این دوگانه ها حل شود، دوگانه های دیگر نیز رنگ می بازند و به یک آشتی می رسند.
از هفت جلد کتاب روزنگاشت افروغ می توان به روش شناسی جدیدی دست یافت
حجت الاسلام مهدی امامی رئیس مؤسسه علمی و فرهنگی انقلاب اسلامی از دیگر سخنرانان آیین معرفی کتاب فریادهای خاموش روزنگاشت تنهایی درباره روایت انسان در این کتاب بیان کرد: کتاب فریادهای خاموش روزنگاشت تنهایی از جنس روایت انسان است و نه از جنس تاریخ انسان به مفهوم حسین وارث آدم که بخواهیم از آدم تا حسین(ع) را روایت نماییم. زمانی که از روایت انسان در این کتاب سخن می گوییم، به عمیق ترین لایه های حیات فردی، اجتماعی و انسانی اشاره داریم.
وی اضافه کرد: شاید در یک دسته بندی کلان، بتوان ساحت تفکر و اندیشه را به سه گونه تقسیم کرد؛ کسانی که نامسئله گرا هستند و در زمینه اندیشه های انتزاعی قلم می زنند و سخنرانی می کنند. دسته دیگر در زمینه انضمام اندیشی هستند یعنی کسانی که مسئله گرا خواهند بود اما بدین سبب که فلسفه آنها از جنس وجود و هستی نیست، به پاسخ نمی رسند. در ادامه، ما با تفکری به نام ضمنی اندیشی مواجه هستیم که در نسبت با وجود هستی، اندیشه خودرا دنبال می کند و من افروغ را در جرگه عمل گرایان و ضمنی اندیشان می دانم و معتقدم از دل این هفت جلد کتاب می توان به روش شناسی جدیدی در عرض روش های موجود علوم اجتماعی دست یافت و از آنها بهره برد.

رئیس مؤسسه علمی و فرهنگی انقلاب اسلامی اظهارداشت: اخلاق و عدالت در کتاب فریادهای خاموش روزنگاشت تنهایی از مباحث جدی است. عدالت از نظر افروغ، از جنس وحدت و کثرت است. عدالت در اندیشه او اصلی است که از حیث ساختارمندی و قاعده مندی برتر از اخلاق است و در خود پایه ای برای اخلاق و رشد وتکامل اخلاق پیدا می کند که از این جهت یک نوع دیالکتیک میان عدل و اخلاق برقرار است.
امامی افرود: نکته دیگر این که اخلاق، همه عدل نیست و قسمتی از حقوق انسان است و از این جهت، اخلاقی که افروغ در کتاب فریادهای خاموش روزنگاشت تنهایی از آن سخن می گوید، بوسیله نسبتی که با وجود هستی برقرار می کند، اساساً نمی تواند زمینی نباشد و افروغ هم در همین کتاب اشاره می کند: «اخلاق در آسمان نیست. آنگاه که تصور می کنی زمینی شده ای، آسمانی شده ای.» از همین رو اخلاق در اندیشه افروغ، هیچ نوع قداستی برای شخص نمی آورد. اخلاق در اندیشه افروغ در کنار سایر حقوق انسان همچون حق معیشت، به رسمیت شناخته می شود.
حسرت و دریغ آیندگان درباره اندیشمندانی همچون عماد افروغ
حسن سبحانی اقتصاددان نیز در این آیین اظهارداشت: گاهی که به اندیشمندانی همچون افروغ می اندیشم، از خودم می پرسم که پس از ما کسانی که تاریخ این ۵۰ سال اخیر را می نویسند، درباره این متفکران چگونه قضاوت می کنند؟ این مساله را به اندیشمندانی که در علوم اجتماعی و رفتاری مطالعاتی دارند، تدریس کردند محدود می کنم و نمی خواهم به همه دانشگاهیان و حوزویان این مهم را تعمیم دهم.

وی اظهار داشت: ضمن این که علوم اجتماعی و علوم رفتاری را از علوم انسانی جدا می دانم، معتقدم غرض اصلی از مجموعه مباحث، رفتار انسان است که در علم اقتصاد، جامعه شناسی، مدیریت، روانشناسی و علوم تربیتی نیز بدان پرداخته می شود. افرادی که در ۵۰ سال قبل به این مباحث ورود داشته اند، از نوجوانی ذهنشان درگیر بوده و دغدغه دین را داشتند و در ادامه و با پیروزی یک انقلاب افتخارآفرین، به دنبال یاری رساندن و پشتیبانی اهداف و آرمان های انقلاب و نظام فکری آن انقلاب بوده اند.
سبحانی اضافه کرد: این دسته از اندیشمندان، سرنوشتی دارند که فکر می کنم آیندگان درباره آنان با حسرت و دریغ صحبت خواهند کرد.
جملات گزینشی «فریادهای خاموش روزنگاشت تنهایی» بازتابی از روح زمانه ماست
مانی کلانی انسان شناس، در بخش دیگری از آیین معرفی کتاب فریادهای خاموش روزنگاشت تنهایی اظهارداشت: خواندن این کتاب در دوران خوانده شدن ها و خوانده نشدن ها خیلی مشکل است به ویژه که در هفت جلد خاطرات و روزنگاشت های اندیشمندی همچون عماد افروغ نوشته شده است و اگر جملات برگزیده افروغ نبود، واقعاً مطالعه این اثر مشکل بود. به اعتقاد من جملات گزینشی، بازتابی از روح زمانه ماست. این جملات کیفیت کشکول وار دارد که به خوبی ارائه شده است.

وی اظهار داشت: افروغ در این کتاب، درباره سکوت و فریاد صحبت می کند و این فرصتی است تا انگیزه بالقوه در مخاطب ایجاد شود تا خود و داستان خودرا در این هفت سال پ‍یدا کند و اصطلاحاً نسبت جزء خودرا با کل کتاب بیابد اما این انگیزه در خواننده بالقوه می ماند و به فعلیت نمی رسد. تازه ترین کتاب این اندیشمند به ما یادآوری می کند که نوشتن را از دست ندهیم و این نکته ای است که فراموش کرده ایم. نوشتن به مثابه فرهنگ جنبشی بود که در آمریکا انسان شناسان از مردم می خواستند که بنویسند، برای اینکه نوشتن یک اصل است. افروغ به عنوان یک مردم نگار، دیگران را فراخوانده و صدای مظلومان، فرودستان و خلوت نشینان شده است.
عماد افروغ: با نوشتن به آرامش و پاسخ می رسم
در اختتام آیین معرفی کتاب فریادهای خاموش روزنگاشت تنهایی، عماد افروغ نگارنده این کتاب بیان کرد: روی باسکار، کتاب بسیار سختی با عنوان دیالکتیک، نبض آزادی نوشته است. ما به رئالیسم انتقادی گرایش داریم و کوشیدیم این امر را طی ۳۰ سال قبل در ایران بسط و نشر دهیم. آلن نری نیز کتاب دیالکتیک و تفاوت را به رشته تحریر درآورده است که بنده این کتاب را ترجمه کرده ام و به چاپ رسید. آلن نری می گوید: این کتاب را باید به روش آلبالو چینی خواند، شما آلبالوهای خوب را انتخاب می کنید و برای خواندن هم روش انتخابی را بر می گزینید.
افروغ اضافه کرد: خیلی از کتاب های دیگری که نوشته ام از دل همین روزنگاشت ها بیرون آمده است که یکی از آنها گزیده و حس و حالی از نهج البلاغه است و نشر نیستان آنرا چاپ کرد و به چاپ دوم هم رسیده است. کتاب دیگر عاشورا و رهایی است که متن سخنرانی های مرا در برمی گیرد که این اثر نیز به چاپ دوم رسید.
نوشتن و قلم چنان موهبتی است که خداوند بر آن قسم خورده است
وی در ادامه با اشاره به چرایی و اهمیت نگارش روزنگاشت اظهارداشت: این امر یک پاسخ عام و یک پاسخ خاص دارد و سؤال این بود که چرا روزنگاشت؟ اولین پاسخ، آیه شریفه قرآن کریم «ن وَالْقَلَمِ وَمَا یَسْطُرُونَ» است؛ من عشق عجیبی به قرآن و نهج البلاغه دارم. علامه طباطبایی می گوید که قرآن به هرچه موهبت است، قسم خورده و مبرهن است که نوشتن و قلم چنان اهمیتی دارد که خداوند بر آن قسم خورده است و واضح است که این قسم به انسان، توانایی وی در اندیشیدنِ زبانی و قلمی انسان است. بدین سبب انسان با خاصیت ذاتی اندیشیدن و اندیشه ورز بودن تعریف می شود و باید به فعلیتِ این توانایی انسانی بیاندیشیم. چونکه در تسکین دردها و آلام بسیار مؤثر است. بنده هر زمانی که دلم می گیرد، می نویسم و با نوشتن به آرامش و پاسخ می رسم.
نویسنده کتاب فریادهای خاموش روزنگاشت تنهایی، نوشتن برای جامعه را مسئولیت اجتماعی خود دانست و اظهار داشت: تعهد و مسئولیت اجتماعی، موضوع دیگری در زمینه روزنگاشت است که اهمیت بسیاری دارد. انسان در اجتماع است و در این عرصه من چهارگانه ای را قبول دارم که شامل انسان با طبیعت، انسان با دیگری، انسان با ساختارهای اجتماعی و انسان با خدای خود است. این امر به این معناست که من یک تعهد و مسئولیت اجتماعی در قبال دیگری دارم و از این تعهد، با عنوان آگاهی بخشی و رهایی بخشی یاد می کنم. از طرف دیگر رویکردِ نظری، چرایی، اهمیت و جایگاه روزنگاشت ها در ابتدای وقوع نبوده و بعد از وقوع است. من در این روزنوشت ها از یک رویکرد ابداعی بهره برده ام که از آن به عنوان ژانر فراگیر و یا چند ژانری یاد کرده ام. پشتیبانی از منطق، فرهنگ و مضمون وحدت گونه و در بحث چند ژانری نیز تکثر یا ساحت فراگیر چند ساحتی مطرح است.

افروغ با اعلان اینکه انسان در وضعیت مختلف، حالات مختلف را تجربه می کند، اضافه کرد: انسان، کثرت محض و وحدت محض نیست. برای مثال به لحاظ فردی من فقط عشق نمی ورزم، من فقط خرد نمی ورزم بلکه من، هم عشق می ورزم، هم خرد می ورزم، هم خطا و صواب می ورزم. من این تاثیرپذیری را از قرآن الهام گرفته ام. قرآن فلسفه دارد، روانشناسی، جامعه شناسی، تاریخ، طبیعت شناسی و… هم دارد. حسب همین نگرش باید دقت کنیم که با مخاطب چندگانه روبه رو هستیم و مخاطب واحد نداریم. زمانی که ما روزنگاشت می نویسیم، در حقیقت می گوییم که آماده ایم تا ایده پردازی نماییم و لحظات مختلف را شکار نماییم.
عضو شورای فرهنگ عمومی کشور بیان کرد: درباب روزنگاشت خاص به اهمیت موضوع «ابژه» خود بودن رسیدم و این سؤال را مطرح کردم که چرا همه چیز را ابژه قراردهیم جز خودمان؟ شهیدسیدحسن مدرس زمانی که در زندان بود، زندانبان به او اظهار داشت که به من درس بده! شهید مدرس اظهار داشت که من در زندان کتاب در اختیار ندارم اما کتاب نفسم را برای شما تدریس می کنم. بدین سبب خودِ واقعی، یک گنجینه است.
وی اظهارداشت: در احوالات خیلی از افراد خوانده ام که تا تنهایی را تجربه نکردند، به مقام بالا نرسیده اند. برای کشف خودِ واقعی باید به خلوت کردن با خودمان عادت نماییم. هم اکنون بزرگترین مشکل در کشور ما مسئله معاش و اقتصاد است. فلسفه اقتصاد سالهای سال عنوان شد اما کسی به آن اهمیت نداد. بنابراین، این نحو فلسفه ذهن گرا حتی نمی تواند تعریف فلسفه را از آنِ خود کند.
این جامعه شناس تصریح کرد: تفکر، تأمل و مطالعه، جایگاه ویژه ای دارد و بر حسب رابطه انسان با دیگری، باید در تأملات و تفکرات دیگران شریک شد. در مجموعه فریادهای خاموش روزنگاشت تنهایی، از تعداد ۱۸۵ کتاب نام برده شد که برخی از کتاب ها انگلیسی هستند و تعداد ۲۵ کتاب همچون کتب سختِ فلسفی هستند. چندین مقاله نیز از راتلج هست که با عنوان سهم راتلج از اخلاق در روزنوشتم آوردم. همین طور نقدهای فیلم در این کتاب وجود دارد. برای اینکه زمانی عضو شورای صنفی نمایش و کمیته انتخاب جشنواره فیلم فجر بودم و فیلم های زیادی دیدم که ارزیابی از این فیلم ها و حقایق پشت پرده را بدون این که اسم شخصی آورده شود، برملا کرده ام.
در اختتام این برنامه، بعد از رونمایی از کتاب فریادهای خاموش روزنگاشت تنهایی از تلاش ها و خدمات علمی و فرهنگی عماد افروغ با اهدای لوح یادبود تجلیل شد. برگزاری نمایشگاهی از مجموعه آثار مربوط به افروغ، از دیگر بخش های جنبی این مراسم بود.

منبع:

Author | صدکادو Comments | دیدگاه‌ها برای رونمایی فریادهای خاموش روزنگاشت تنهایی بسته هستند Date | 16/06/2022