نمایشگاه ۳۳ کیف کردن در پیک نیک کتاب

    Home  /  جشن  /  نمایشگاه ۳۳ کیف کردن در پیک نیک کتاب

نمایشگاه ۳۳ کیف کردن در پیک نیک کتاب Image

نمایشگاه ۳۳ کیف کردن در پیک نیک کتاب

صد کادو: نمایشگاه بین المللی کتاب تهران فرصتی برای دیدار باردیگر با «یار مهربان» و گشت و گذار در بین هزاران جلد تازه های کتاب و صنعت نشر و ظرفیتی برای رونق و توسعه «گردشگری رویدادمحور» است.
به گزارش خبرنگار گردشگری ایرنا، سی و سومین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران بامداد روز چهارشنبه – ۲۱ اردیبهشت ماه- در مصلی امام خمینی (ره) شروع به کار کرد، نمایشگاهی با حضور ۱۷۰۰ ناشر داخلی و ۱۷۰ ناشر خارجی از حدود ۳۰ کشور جهان؛ این رویداد بااینکه محلی برای گردهمایی فعالان صنعت نشر و مولفان و نویسندگان کتاب است؛ اما پاتوقی فرهنگی برای مخاطبانی است که دو سال چشم انتظار برگزاری حضوری این رویداد بودند.
راهروهای تو در تو، غرفه های رنگارنگ، مصلای تهران را به باغستان تماشایی تبدیل نموده است مردم در هر گروه سنی و از هر قشری در نخستین ساعات خودرا به نمایشگاه رسانده اند، درحال بازدید از غرفه ها هستند، خرید هم کرده اند. گاهی با مسئولان انتشارات گپ و گفت های تخصصی درباره آخرین محصولات آنها هم دارند.
استقبال مردم در ساعات اولیه آغاز به کار نمایشگاه کتاب نشان داد شهروندان از ادوار این رویداد خاطرات نوستالوژیک دارند، و توقف دو ساله آن به سبب شیوع کرونا، دلتنگی و جذابیت این رویداد را افزایش داده است. با اهمیت ترین پیام این استقبال که سبب شگفتی و دلگرمی مسئولان نمایشگاه و احبان غرفه ها شده، شکسته شدن طلسم محدودیت کرونائی در دو سال قبل است.

ذات برگزاری یک نمایشگاه بااینکه هدفی مشخص را برای ارائه محصولات فرهنگی دنبال می کند اما نمایشگاه هایی مانند کتاب به جز خاستگاه فرهنگی و رسانه ای می تواند جاذبه گردشگری هم محسوب شوند، اتمسفر پیرامون این نوع رویدادها با موجی که ایجاد می کنند، محرک اصلی توسعه و رونقی اقتصاد فرهنگی است که شرکا و ذی نفعان مختلفی که به بهانه یک رویداد گردهم آمده اند، می توانند از آن منتفع شوند.
نمایشگاه کتاب تهران تا ۱۰ روز دیگر – ۳۱ اردیبهشت- دایر است، این نوع رویدادها با وسعتی به پهنه مصلی تهران، فضایی را برای گردشگری رویدادمحور مهیا کرده است، گشت و گذاری فرهنگی که شهروندان می توانند ساعتی از روز را با خانواده و فرزندان خود به آشنایی و خرید کتاب بپردازند. از طرفی مدارس و دانشگاه ها می توانند تورهایی را برای دانش آموزان، دانشجویان و کودکان و نوجوانان طراحی نمایند.

نمایشگاه کتاب تهران در حالی برگزار می گردد که امسال سنندج بعنوان هفتمین پایتخت کتاب ایران در این رویداد حضور دارد. در طول ۶ سال گذشته، اهواز(۱۳۹۴)، نیشابور(۱۳۹۵)، بوشهر(۱۳۹۶)، کاشان(۱۳۹۷)، یزد(۱۳۹۸) و شیراز (۱۳۹۹) توانسته بودند عنوان پایتخت کتاب ایران را کسب کنند که هر کدام در کنار جاذبه های تاریخی و باستانی خود برای جذب توریست و برگزاری رویدادهای مختلف برمبنای کتاب و کتابخوانی بوده است.
از طرفی وجهه بین المللی نمایشگاه تهران که در طبقه دوم مصلی دایر شده، برای بسیاری مخاطبان جذاب است؛ غرفه های ناشران و فعالان صنعت نشر از کشورهای همسایه و هم زبان، از کشورهای حاشیه خلیج فارس، آسیای میانه و جنوب شرق آسیا، ظرفیت و اهمیت نمایشگاه تهران را نشان میدهد که می توان با تبلیغات هدفمند، گردشگران بسیاری را برای بازدید از ایران و این رویداد فرهنگی در پایتخت، دعوت و جذب کرد.
اگر چه هر ساله نمایشگاه کتاب فرانکفورت و بولونیا که برگزار می گردد و گردشگران زیادی به این شهرها سفر می کنند، اما حالا که کرونا را پشت سر گذاشته ایم با الگوگیری از نمایشگاه های جهانی و برنامه ریزی و تبلیغات هدفمند نمایشگاه کتاب تهران هم می تواند برای جذب گردشگران علاقمند رویدادهای فرهنگی در تقویم های جهانی ثبت گردد.

سی و سومین دوره نمایشگاه بین المللی کتاب تهران ۲۰ اردیبهشت با حضور محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزیر کشور لبنان، متولیان و دست اندرکاران فرهنگی کشور و ناشران ۳۰ کشور در مصلای امام خمینی (ره) طی آیینی افتتاح شد. این نمایشگاه از امروز-چهارشنبه(۲۱ اردیبهشت) شروع به کار کرده و از ساعت ۱۰ تا ۲۰ میزبان علاقه مندان است.
این نمایشگاه در بخش مجازی پذیرای ۲۸۰۰ ناشر است که علاقه مندان می توانند بوسیله سامانه علاوه بر بازدید کتاب های مورد علاقه خودرا خریداری کنند.

منبع:

Author | صدکادو Comments | دیدگاه‌ها برای نمایشگاه ۳۳ کیف کردن در پیک نیک کتاب بسته هستند Date | 11/05/2022