برگزاری همایش مالکیت فکری در صنایع خلاق و فرهنگی

    Home  /  جشن  /  برگزاری همایش مالکیت فکری در صنایع خلاق و فرهنگی

برگزاری همایش مالکیت فکری در صنایع خلاق و فرهنگی Image

برگزاری همایش مالکیت فکری در صنایع خلاق و فرهنگی

به مناسبت روز جهانی «مالکیت فکری»، همایش «مالکیت فکری در صنایع خلاق و فرهنگی» انجام می شود.
به گزارش ایسنا، همایش «مالکیت فکری در صنایع خلاق و فرهنگی» به همراه نشست سراسری پارک های علم و فناوری کشور، از طرف پارک ملی علوم و فناوری های نرم و صنایع فرهنگی روز سه شنبه ۲۰ اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ از ساعت ۸: ۳۰ با حضور معاونت فناوری و نوآوری وزارت علوم، معاونت حقوق مالکیت فکری وزارت دادگستری، رییس مرکز مالکیت معنوی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور قوه قضائیه، استادان دانشگاه، وکلای دادگستری، پارک های علم و فناوری کشور، فعالان کسب وکارهای صنایع خلاق و فرهنگی، دانشجویان و پژوهشگران این حوزه برگزار می گردد.
این رویداد ملی در تقویم رویدادهای سازمان های جهانی مالکیت فکری به ثبت رسیده است. از ین جهت، هم زمان با ۲۶ آوریل مصادف با روز جهانی «مالکیت فکری»، «مالکیت فکری و جوانان؛ نوآوری برای آینده ای بهتر» بعنوان شعار امسال سازمان جهانی مالکیت فکری عنوان شد که این امر بر نوآوری و نگاه خلاقانه تاکید دارد و توجه به این مساله را بیش از پیش نشان میدهد.

در خبر برگزاری این همایش عنوان شده است: “مالکیت فکری(Intellectual Property)، به ابداعات و دستاوردهای ذهنی اشاره دارد. اختراعات، آثار ادبی و هنری، نمادها، نام و تصاویر مورداستفاده در تجارت و بطور خلاصه، تمامی دارایی های نامشهودی را که با بهره گیری از قدرت فکر و ذهن انسان پدید آمده است، می توان در قالب دارایی های فکری تعریف کرد. مالکیت فکری زاییده فکر و فرزند خلاقیت انسان هاست و بارزترین تفاوت آن با سایر مالکیت ها خصوصاً مادی و عینی، این است که دست اندازی به اینگونه مالکیت ها و حقوق ناشی از آن توأم با ظرافت ها و خلاقیت های خاص خود است. امری که کشف و اثبات نقض آنها را دشوار می سازد. از آن جایی که مراقبت و صیانت از دارایی های فکری امری دشوار است، اطلاع رسانی و آگاهی بخشی به مالکان دارایی های فکری از یک سو، و ارزش افزایی از طرف دیگر حائز اهمیت می باشد. دلیلهای بسیاری می توان برشمرد که مالکیت فکری در زمینه صنایع فرهنگی با مشکلات عدیده ای دست به گریبان است. از یک سو، به سبب دشواری پیش روی کارهای صنایع فرهنگی در کشور، به سبب کم اهمیت شمردن این حوزه بعنوان یک فعالیت مهم صنعتیِ درآمدزا، از طرف دیگر دشواری پشتیبانی از دارایی های فکری در صنایع فرهنگی، به سبب پیچیدگی و درهم تنیدگی محصولات ملموس و ناملموس در کسب وکارهای فرهنگی، دشواری ها و مشکلات بسیاری در این عرصه وجود دارد. همین طور ناآگاهی و بی اطلاعی از اهمیت این مساله نیز، مسئله دیگری ست که کسب وکارهای فرهنگی را با چالش های گوناگونی مواجه می کند.
علاقه مندان می توانند روز سه شنبه بامداد جهت شرکت در این رویداد ملی، به سالن همایش های بین المللی دانشگاه علم وفرهنگ واقع در تهران، بلوار اشرفی اصفهانی، نرسیده به پل همت، خیابان قموشی، خیابان بهار مراجعه کنند. همین طور به شرکت کنندگان گواهی حضور با اعتبار آموزشی نیز اعطا خواهد شد. امید است با گردهمایی و حضور یکپارچه نهادها، سازمان ها و پژوهشگران در این عرصه، شاهد توسعه و اعتلای صنایع خلاق و فرهنگی کشور عزیزمان ایران باشیم.”

Author | صدکادو Comments | دیدگاه‌ها برای برگزاری همایش مالکیت فکری در صنایع خلاق و فرهنگی بسته هستند Date | 10/05/2022