در افتتاح جشنواره اسباب بازی عنوان شد پیشرفت صنعت اسباب بازی در ایران

    Home  /  جشن  /  در افتتاح جشنواره اسباب بازی عنوان شد پیشرفت صنعت اسباب بازی در ایران

در افتتاح جشنواره اسباب بازی عنوان شد پیشرفت صنعت اسباب بازی در ایران Image

در افتتاح جشنواره اسباب بازی عنوان شد پیشرفت صنعت اسباب بازی در ایران

مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در مراسم افتتاحیه نمایشگاه و بازار فروش هفتمین جشنواره ملی اسباب بازی که ۲۱ فروردین ماه برگزار شد، از پیشرفت های صنعت اسباب بازی ایران و جهش تولید در این عرصه آگاهی داد.
به گزارش ایسنا و به نقل از اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل کانون، مهدی علی اکبرزاده مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان درباره تأثیر اسباب بازی در نظام تربیتی اظهار داشت: کسی نمی تواند در آموزش وپرورش کار کند و از نیازهای کودک و نوجوان مطلع نباشد. همه ما در نظام تربیت به مسائل کودک و نوجوان توجه داریم. یکی از ابزارهای بسیار مهم که زندگی کودکان با آن مدلول پیدا می کند و همه ما در دوره های اول زندگی با آن ارتباط برقرار می کردیم، اسباب بازی ست. نباید فراموش نماییم که همه ما یک دوره ای کودک بودیم و نیازهای کودکی مان هم اکنون نیاز افراد دیگر است. اسباب بازی نقشی مهم در زندگی کودک داشته و دارد. مگر کسی می توانست به عروسک و ماشین بازی های یک دختر و پسر بی محلی کند. ما در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به مقوله بازی و اسباب بازی اهمیت زیادی می دهیم. اهمیتی که یک نمودش همین نمایشگاه و جشنواره اسباب بازی و البته حضور در مجامع ملی و بین المللی ست.
مدیرعامل کانون درباره حضور در مجامع بین المللی بیان نمود: امروز این مژده را به تمام حاضران، تولید کنندگان و همکاران خودم بدهم که در ظرف دو روز گذشته ما عضو انجمن بازی و اسباب بازی آسیا شدیم.

علی اکبرزاده افزود: برای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان افتخاری ست که در عرصه فیلم و کتاب در مجامع بین المللی حضور دارد. هم اکنون هم که در زمینه اسباب بازی بین المللی وارد شده ایم، حرفی برای گفتن داریم. حضور در مجامع بین المللی به مدلول تأثیر پذیرفتن نیست، بلکه معنای تأثیرگذاری نیز دارد. ما با این انگیزه که باید صنعت ملی اسباب بازی خودمان را به دنیا بشناسانیم، وارد این عرصه می شویم. امروز ۱۰۵ برند اسباب بازی در این جشنواره و نمایشگاه حضور دارند و جالب است بدانید که بیش از ۳۰ درصد دوستانی که این جا حضور دارند، از مجموعه شرکت های خلاق و دانش بنیان هستند.
او در آخر ضمن اشاره به شعار سال مطرح کرد: ما در سالی که مزیّن به شعار تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرینی ست، باید در زمینه تعلیم و تربیت آنرا به کار ببندیم. بنیان ما در زمینه اسباب بازی بر پایه دانش است، تولید می بایست رونق یابد و آرزو می نماییم با روندی که در حال انجام می باشد در عرصه صادرات بیش از واردات فعال باشیم و مطمئن هستم که جوانان و نیروهای توانمند به این مهم دست پیدا می کنند.‎ من در هیئت داوری جشنواره حضور داشتم و با داوران صحبت می کردم و آثار را می دیدم؛ به این نکته توجه کردم که در کیفیت چقدر جهش داشته و تنوع در فرم ها چقدر در این دوره تغییر و تحول پیدا کرده اند. صنعت اسباب بازی درحال پیشرفت است. ان شاءالله شاهد جهش تولید در این عرصه در سالهای آینده خواهیم بود.

همین طور یوسف نوری وزیر آموزش وپرورش درباره نقش اسباب بازی ها اظهار داشت: اسباب بازی نقش های چندگانه ای دارد. یکی از آنها پرورش جان انسان است، یعنی یک نقش تربیتی از بعد روان شناختی و یک نقش تربیتی از بعد جامعه شناختی دارد. یک بخش از نقش روانشناختی اسباب بازی ها ارتقای مهارت های شناختی ماست که در مقوله هوش، خلاقیت و نوآوری قرار می گیرد. اسباب بازی نقش های مکمل دیگری دارد که این نقش ها برای همه ما ملموس است. بخصوص اسباب بازی هایی که نقش اجتماعی دارند یعنی برای بازی های گروهی ساخته شده اند. این نوع اسباب بازی ها دانش آموزان، نوآموزان، کودکان و حتی نوجوانان و بزرگسالان را وادار می کنند که در فعالیتهای گروهی شرکت نمایند و به نحوی در هر سنّی که هستند، بلوغ اجتماعی خودرا بهتر تثبیت کنند یا به مرحله بلوغ اجتماعی برسند.
او افزود: «بازی» میدانی ست برای بزرگ شدن، در دین اسلام هم تاکید شده که کودک در هفت سال اول زندگی اش باید بازی کند. امروز بازی های فردی و گروهی به بازی در فضای مجازی تبدیل گشته اند اما هیچ کدام از این ها جای بازی هایی را که جِرم و حجم دارند، نمی گیرند.
وزیر آموزش وپرورش درباره شعار سال ۱۴۰۱ «تولید، دانش بنیان، اشتغال آفرین» توضیح داد: ما در بخش های صنعتی وسیله ای را با روش های مختلف ازجمله مونتاژ، کپی، طراحی، ساخت و مهندسی معکوس می سازیم و سپس این دستگاه جایی در صنعت گذاشته می شود و دیگر ارتباطی با آن وجود ندارد ولی اسباب بازی اینگونه نیست و نقش تربیتی دارد. کودک وقتی عروسکی دارد خودرا در نقش آن عروسک می بیند و تمام شخصیت کودک در آن پیاده می شود. در این جا این دیگر وسیله صنعتی نیست و ارتباطی با کارگر، مهندس و خلبان ندارد پس امروزه می بینیم کمپانی های بزرگ دنیا برای اسباب بازی های کهنه و دورریختنی هم فیلم هایی می سازند.

نوری درباره روش های خلق اسباب بازی برای کودکان بیان نمود: ما ابتدا باید اسباب بازی را از دید کودک ببینیم. همین طور نباید کودک را مانند خمیری ببینیم که می توان هرطور او را شکل داد. کودک سوژه ای نیست که فقط روی آن کار نماییم و منفعل باشد، بلکه سوژه ای فعال است. کودک همراه پژوهشگر و حتی خود پژوهشگر است پس اگر با او همراه نشده و از دید او اسباب بازی را نسازیم، فایده ندارد. در هر کاری که می خواهیم برای کودک انجام دهیم اگر او را نبینیم و خواسته اش را درک، احصا و استخراج نکنیم و بعد برای او ابزاری را بسازیم، او با آن محصول ارتباط برقرار نمی کند.
او در ارتباط با خاصیت هایی که باید در خلق اسباب بازی ها در نظر گرفت اینگونه تشریح کرد: نکته دیگر شناخت فلسفه کار است و اینکه از این اسباب بازی چه انتظاری داریم. فلسفه ما و چیستی و چرایی ما از ساخت این اسباب بازی چیست. اگر این را ندانیم، نمی توانیم اسباب بازی را در میدان یا در بازار کار به درستی حفظ نماییم، همانطور که اسباب بازی هایی در همین کانون بعنوان اسباب بازی های ملی عرضه شدند ولی امروز خبری از آنها نیست که یکی از دلایلش همین ندیدن کودک در کنار اسباب بازی بود. نکته دیگر هم این است که به مسائل زیست محیطی هم دقت کنیم که این اسباب بازی ها آلودگی زیست محیطی نداشته باشند و به کودک لطمه نزنند و از نظر قالب و محتوا همه قابل قبول باشند.
نوری درباره جایگاه اسباب بازی در نظام تعلیم و تربیت نیز اظهار داشت: ما باید نظام آموزش وپرورش شادی داشته باشیم و برای خلق شادی نیاز به ابزار داریم که یکی از آنها اسباب بازی ست. در سند تحول بنیادین که یک رکن آن مدرسه ای شادی آفرین است، اسباب بازی نقش مهمی دارد.
این عضو کابینه دولت به قدمت و ریشه ساخت اسباب بازی بومی و ملی در ایران اشاره نمود و توضیح داد: قدمت ساخت اسباب بازی در کشور ما دیرینه است و خوشبختانه در کشورمان بیش از سه هزار عروسک داریم که هر کدام از آنها فلسفه ای در زندگی دارند. ما باید برای آنها باردیگر سناریونویسی نماییم و از رویشان محصولات جدید بسازیم.
وی در بخش دیگر صحبت هایش درباره چرخه اقتصادی حوزه اسباب بازی در جهان اظهار داشت: گردش مالی جهانی این حوزه بیش از ۹۰ میلیارد یورو است و کشور ما حدود ۳۰۰میلیون یورو از این بازار را پوشش می دهد. یعنی تقاضا زیاد است و چون خودمان این بازار را تامین نکرده ایم، ارز را خارج می نماییم. حال این مسئله چگونه جبران می شود؟ با جامعه دانش بنیان و سپس شرکت های دانش بنیان. جامعه دانش بنیان در آموزش وپرورش شکل می گیرد مخصوصاً در دوران کودکی، برای همین خیلی از شرکت های بزرگ دنیا هم به ساخت اسباب بازی روی آورده اند. این خلاء حداقل ۶۵ درصدی که در بازار وجود دارد توسط شرکت های دانش بنیان پُر می شود و بدین منظور ما تفاهمنامه ای با معاونت علمی ریاست جمهوری منعقد کرده ایم.

وزیر آموزش و پرورش همین طور خطاب به مدیرعامل کانون، اظهار داشت: ما باید یک مرکز رشد برای انجام این کارها درست نماییم و از همین امروز و نه فردا دنبال آن باشید. بچه هایی را که ایده دارند، در این مرکز دور هم جمع و برای آنها مربی تربیت کنید. همین ساختمان را تبدیل به مرکز فن آوری یا «فن بازار» کنید. از بچه های مستعد حمایت کنید تا وقتی کارشان راه افتاد به بازار کار هدایت شوند.
وزیر آموزش و پرورش با تاکید مجدد بر لزوم پشتیبانی از استعدادهای جوان توضیح داد: ما نباید مانعی سر راه بچه هایی که ایده و خلاقیت دارند، بگذاریم و مطمئن باشید اگر این حمایت ها اتفاق بیفتد، سال آینده می توانیم سهم بیشتری از نیاز بازار داخلی را پاسخ دهیم.

همین طور آیدین مهدی زاده دبیر نمایشگاه و بازار فروش هفتمین جشنواره ملی اسباب بازی در این رویداد خطاب به حاضران در مراسم اظهار داشت: دو سال است که منتظر این سروصدا و گردهمایی هستیم. دوسال است که منتظر این هستیم که مسئولان و مردم برای این موضوع، کنار هم خاطره ای را رقم بزنند که درخور نام ایران، تولیدکنندگان، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و آموزش وپرورش کشور باشد. حمایت وزیر آموزش وپرورش و مدیرعامل کانون پرورش فکری و از همه مهم تر حمایت ۱۰۵ تولیدکننده ایرانی در کنار مردمی که همیشه به ما لطف داشته اند، موجب شد که قوّت قلب بگیریم و اضلاع جشنواره را به هم وصل نماییم. مردم از زمانی که باخبر شدند از چه روزی در این مکان نمایشگاه برقرار می شود با ما همراه بودند و بسیار پیگیری می کردند که چه بخش ها و آیتم هایی را در نمایشگاه مدنظر قرار داده ایم. مدیون همه شما همراهان هستیم و معتقدم که اگر دست اندرکاران و اعضای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بعنوان میزبان در خدمت شما هستند، افتخار می نماییم که چنین میهمان هایی را در کنار خودمان می بینیم.
در آخر مراسم افتتاحیه، یوسف نوری وزیر آموزش وپرورش، مهدی علی اکبرزاده مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، آیدین مهدی زاده دبیر هفتمین جشنواره ملی اسباب بازی و دیگر مدیران حاضر در مراسم، با حضور دو نوجوان با پوشش محلی لری، روبان افتتاح جشنواره را قیچی کردند و سپس به بازدید از ۱۰۰ غرفه حاضر در نمایشگاه اسباب بازی پرداختند. در این بازدید غرفه داران برخی محصولات خودرا به وزیر آموزش وپرورش معرفی کردند. محمدرضا معجونی در آخر این بازدید برای حاضران در نمایشگاه نقّالی اجرا کرد.

نمایشگاه و بازار فروش اسباب بازی هفتمین جشنواره ملی اسباب بازی مصادف با ایام ماه رمضان از ۲۱ تا ۲۸ فروردین ماه ۱۴۰۱ از ساعت ۱۷ تا ۱ بامدادان در مرکز آفرینش های فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان واقع در خیابان حجاب تهران برگزار می گردد.

Author | صدکادو Comments | دیدگاه‌ها برای در افتتاح جشنواره اسباب بازی عنوان شد پیشرفت صنعت اسباب بازی در ایران بسته هستند Date | 12/04/2022