تپش نبض علم و زندگی در ۹۸ سالگی

    Home  /  جشن  /  تپش نبض علم و زندگی در ۹۸ سالگی

تپش نبض علم و زندگی در ۹۸ سالگی Image

تپش نبض علم و زندگی در ۹۸ سالگی

به گزارش صد کادو وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در دیدار نوروزی خود با حضور در منزل استاد سید عبدالله انوار استاد جامع معقول و منقول در فضایی صمیمانه ملاقات و گفتگو کرد.
به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، در ادامه دیدار طرح تکریم پیشکسوتان اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه، همزمان با هشتمین شب عید نوروز محمد مهدی اسماعیلی به دیدار استاد سید عبدالله انوار رفت و ضمن تبریک سال نو، حضور در منزل استاد را افتخاری بزرگ در شروع سال جدید دانست و برای وی آرزوی سلامتی و طول عمر باعزت کرد.
عضو شورایعالی انقلاب فرهنگی همنشینی با مشاهیر و بزرگان عرصه فرهنگ و هنر ایران اسلامی همراه با تکریم شخصیت و تجلیل از یک عمر خدمات و تلاشهای ارزشمند و فاخر این بزرگان را از اولویت های این دوره وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت مردمی برشمرد که با جدیت ادامه خواهد داشت.

تاکید بر قدردانی مشاهیر و بزرگان ایرانی بعنوان سرمایه های عظیم کشور
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این دیدار ضمن قدردانی از یک عمر زحمات و فعالیتهای خالصانه استاد انوار در حوزه های علمی، ادبی، نسخ شناسی، لیست نویسی، فلسفه و منطق، موسیقی و… عنوان کرد: مانند استاد انوار که بعنوان جامع معقول و منقول شهره است در کشور کمتر از تعداد انگشتان دو دست داریم که باید قدردان یک عمر تلاش و فعالیت آنها باشیم.
اسماعیلی تهیه و ابداع نوعی لیست نویسی نسخ خطی با ثبت خصوصیت های فنی آثار مکتوب توسط استاد انوار را کاری کم نظیر در دنیا عنوان نمود و اظهار داشت: باید قدردان مشاهیر و بزرگان ایرانی بعنوان سرمایه های عظیم کشور باشیم و با استفاده از ابزارهای فرهنگی، هنری و رسانه ای نسبت به معرفی آنها در سطح داخلی و بین المللی تلاش نماییم.
پیشنهاد برگزاری بزرگداشت مشترک ابن سینا و استاد انوار
عضو شورایعالی انقلاب فرهنگی ضمن اشاره به انجام پژوهش های استاد انوار درباره ابوعلی سینا و همینطور اشراف ایشان به این حوزه، پیشنهاد کرد: همزمان با یکم شهریورماه که مصادف با سالروز تولد ابن سینا است، بزرگداشتی مشترک برای این حکیم فرزانه و استاد انوار برگزار نماییم.

اسماعیلی ضمن اشاره به برگزاری بزرگداشت ملی و جهانی حکیم نظامی شاعر پارسی گوی ایران زمین، تصریح کرد: مراسم و نکوداشتی مشابه هم برای حکیم ابوعلی سینا در سطح ملی و بین المللی برگزار گردد.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه باید نمادهای کشور همچون مشاهیر، مفاخرو بزرگان را بیشتر مورد توجه قرار دهیم، خاطرنشان کرد: تجربه نشان داده که ایران و ایرانی رمز همگرایی است و ایرانیت چتری فراگیر در جهان به حساب می آید.
ابداع نوعی لیست نویسی نسخ خطی با ثبت خصوصیت های فنی آثار مکتوب
در این دیدار استاد سید عبدالله انوار استاد دانشگاه و پیشکسوت معاصر نسخه شناسی کشور هم ضمن خوشامدگویی و تبریک نوروز به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و هیات همراه، با تشریح بخشی از فعالیت ها و اقدامات انجام گرفته و تلاش علمی، ادبی، دانشگاهی، فلسفی، تاریخی و… در طول سالیان عمر خود به گپ و گفتگو پرداخت.
این ادیب لیست نویس و متخصص متون کهن در ادامه به حضور ۲۰ ساله فعالیت خود در کتابخانه ملی در حوزه نسخ خطی ایرانی اشاره و از ابداع نوعی لیست نویسی نسخ خطی با ثبت خصوصیت های فنی آثار مکتوب بعنوان مهم ترین دستاورد خود در این زمان یاد کرد.
ترجمه و تفسیر کتاب موسیقی الکبیر نوشته ابونصر فارابی
این استاد پیشکسوت که به موسیقی دان و منطق دان هم در جامعه شهره است در ادامه همینطور از ترجمه و تفسیر کتاب موسیقی الکبیر نوشته ابونصر فارابی اطلاع داد و پیرامون بخشی از محتوای این اثر توضیحاتی را بیان کرد.
انوار به انجام مجموعه پژوهش هایی درباره حکیم ابوعلی سینا که حالا در دست دارد اشاره و خاطرنشان کرد: نباید بگذاریم بزرگان و مفاخری همچون ابن سینا در جامعه مغفول واقع شوند بلکه بعنوان یکی از مشاهیر و بزرگان ایرانی باید با همه ظرفیت ها در جهت معرفی ابعاد وجودی و شخصیتی این حکیم عالم عرصه طب و فلسفه که به جامع العلوم شهره است، تلاش نماییم.
در آخر این نشست صمیمانه لوح تقدیر و هدیه نوروزی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به سید عبدالله انوار اهدا شد.
محمود شالویی دستیار وزیر و مدیر کل حوزه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و حسن بلخاری رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی در این دیدار وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی را همراهی کردند.
سید عبدالله انوار (زادهٔ ۱۸ مرداد ۱۳۰۳ در تهران) از دانشمندان و مترجمان ایرانی و از پیش کسوتان معاصر نسخه شناسی در ایران است. وی نسخه پژوه، نسخه شناس، ادیب، لیست نویس، متخصص متون کهن، منطق دان، موسیقی دان، تاریخ دان، فلسفه پژوه، تهران شناس، و در یک کلام جامع معقول و منقول ایرانی است.

وی بیشتر از ۲۰ سال رئیس بخش نسخ خطی کتابخانه ملی ایران بود و در طول دوران کاری خود حدود ۱۰ جلد لیست نسخه های خطی به فارسی و عربی را تدوین کرد. وی یکی از حروف (مجلدات) لغت نامه دهخدا را هم تدوین کرده است.
او مسلط به سه زبان عربی، انگلیسی و فرانسه است و الان ترجمه شفاء ابن سینا از وی در دست چاپ است. عبدالله انوار، دارای تصحیحات بسیاری است که از مهم ترین و مشهورترین آنها میتوان به جهانگشای نادری اشاره نمود.
منبع:

Author | صدکادو Comments | دیدگاه‌ها برای تپش نبض علم و زندگی در ۹۸ سالگی بسته هستند Date | 29/03/2022