نوروز در دوران صفویان چگونه بود؟

    Home  /  جشن  /  نوروز در دوران صفویان چگونه بود؟

نوروز در دوران صفویان چگونه بود؟ Image

نوروز در دوران صفویان چگونه بود؟

صد کادو: نوروز در دوران صفویان به جایگاه خود بازگشت و بعنوان یک نماد ملی عنوان شد.
به گزارش صد کادو به نقل از ایسنا، بنیاد فردوسی شاخه توس در سلسله نوشتارهایی به مرور آیین نوروز در حکومت های ایرانی پرداخته و درباره نوروز در زمان صفویان نوشته است: «نوروز بطور مستمر در همه دوران تاریخی ایران، کم و بیش برگزار می شده است اما در دوره پس از اسلام و در «عهد صفویه» – خصوصا در دوران میانی صفویه – این جشن بعنوان نماد ملی و درباری اهمیت یافت. در حقیقت در دوران صفویان، نوروز باردیگر به جایگاه خود بازگشت و بعنوان یک «نماد ملی» عنوان شد.
شاه عباس صفوی در سال ۱۵۹۷ میلادی، با برگزاری مراسم نوروز در عمارت «نقش جهان» اصفهان، این شهر را بعنوان پایتخت معرفی نمود.
آیین و رسوم نوروزی
در زمان صفویه در این زمان، یکی از مراسم نوروزی مردم، «تخم مرغ بازی» بود که در ضمن آن دو نفر تخم مرغی را در دست خود می گرفتند؛ یکی نوک تخم مرغ خودرا به نوک تخم مرغ دیگری می زد و هر کس که تخم مرغش می شکست بازنده محسوب می شد.
یک یا دو ساعت مانده به شروع نوروز، منجمان با لباس فاخر به پشت بام کاخ سلطنتی می رفتند و با اسطرلاب مشغول کار می شدند. بمحض دادن علامت توسط این منجمان، سال جدید با شلیک توپ و تفنگ اعلام می شد.
صدای نواختن طبل و شیپور، نای و نقاره در همه جا می پیچید و مراسم سرور را با آتش بازی و نمایش های کمدی در مقابل کاخ شاهنشاه برگزار می کردند. ایام عید هشت روز به طول می انجامید.

منبع:

Author | صدکادو Comments | دیدگاه‌ها برای نوروز در دوران صفویان چگونه بود؟ بسته هستند Date | 30/03/2022

categories & tags