اوا لیندسترم برنده جایزه آسترید لیندگرن ۲۰۲۲ شد

    Home  /  جشن  /  اوا لیندسترم برنده جایزه آسترید لیندگرن ۲۰۲۲ شد

اوا لیندسترم برنده جایزه آسترید لیندگرن ۲۰۲۲ شد Image

اوا لیندسترم برنده جایزه آسترید لیندگرن ۲۰۲۲ شد

به گزارش صد کادو اِوا لیندسترُم، نویسنده و تصویرگر سوئدی، برگزیده سال ۲۰۲۲ جایزه آسترید لیندگرن، یکی از مهم ترین جوایز جهانی ادبیات کودک و نوجوان شد.
به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا از انجمن نویسندگان کودک و نوجوان، لیندسترُم سال ۱۹۵۲ به دنیا آمد و از، سال ۱۹۸۰ فعالیت خود در زمینه ادبیات کودک و نوجوان را شروع کرد. وی دارای ۳۵ کتاب مستقل است و آثار گوناگونی را هم برای دیگر نویسندگان تصویرگری کرده که خیلی از آنها برایش جوایزی را به ارمغان آورده اند.

خصوصیت آثار اِوا لیندسترُم به کارگیری طنز تلخ اما زیرکانه و آمیخته با موضوعات روزمره و البته معمایی است که کودکان را از راه پرسش های بسیار به محور داستان ها نزدیک می کند. مرز بین کودکان و بزرگسالان و حیوانات در داستان های وی از راه خیال پردازی مشخص و با نوعی طنز جسورانه به جذابیت وافر منجر می شود. دنیایی که او بدین سان برای کودکان می سازد دائم درحال تحول است. «سگِ من، موش my dog mouse»، «همه می روند everyone walks away» و «کلاه گربه the cat hat» همچون آثار این نویسنده سوئدی است.
جایزه جهانی آسترید لیندگرن، از بزرگترین جایزه های جهانی ادبیات کودک و نوجوان است که از جانب دولت سوئد به مناسبت گرامی داشت آسترید لیندگرن، نویسنده محبوب سوئدی و صاحب کتاب هایی چون «پی پی جوراب بلند» و «کارلوس روی پشت بام» اهدا می شود. هدف از اهدای این جایزه تقویت سطح کیفی ادبیات کودک و نوجوان و ارتقای حقوق کودکان در جهان است که هرساله بیشتر از ۶۰ کشور از سراسر دنیا در این مسابقه شرکت می کنند.
انجمن نویسندگان کودک و نوجوان، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، شورای کتاب کودک و مؤسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودک، هیئت های معرفی نامزدهای این جایزه از ایران را می سازند.
فریدون عموزاده خلیلی (نویسنده) و شهلا افتخاری (مروج کتاب و کتاب خوانی) از جانب انجمن نویسندگان کودک و نوجوان، جمشید خانیان (نویسنده) و عبدالحکیم بهار (مروج کتاب و کتاب خوانی) از جانب شورای کتاب کودک، حمیدرضا شاه آبادی (نویسنده) و کتابخانه های سیار کانون از جانب کانون پرورش فکری کودکان بعنوان نامزدان دریافت جایزه سال ۲۰۲۲ آستریدلیندگرن از ایران معرفی شده بودند.
سال قبل جایزه ۴۰۰ هزار دلاری «آسترید لیندگرن» ـ بعنوان گران ترین جایزه ادبیات کودک جهان ـ به ژان کلود مورلوا، نویسنده فرانسوی رسید.

Author | صدکادو Comments | دیدگاه‌ها برای اوا لیندسترم برنده جایزه آسترید لیندگرن ۲۰۲۲ شد بسته هستند Date | 26/03/2022