نمایشگاه سرایش جاودان با نمایش ۶ شاهنامه نفیس در کاخ گلستان

    Home  /  جشن  /  نمایشگاه سرایش جاودان با نمایش ۶ شاهنامه نفیس در کاخ گلستان

نمایشگاه سرایش جاودان با نمایش ۶ شاهنامه نفیس در کاخ گلستان Image

نمایشگاه سرایش جاودان با نمایش ۶ شاهنامه نفیس در کاخ گلستان

به گزارش صد کادو مدیر مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان اظهار داشت: در نمایشگاه «سرایش جاودان»، ۶ شاهنامه نفیس از مجموعه گنجینه نسخ خطی کاخ گلستان با محوریت شاهنامه بایسنقری به معرض نمایش گذاشته شده است.
به گزارش صد کادو به نقل از خبرگزاری ایرنا از میراث آریا، آفرین امامی امروز (چهارشنبه، سوم فروردین ماه ۱۴۰۱) اظهار داشت: نمایشگاه سرایش جاودان که شامل نمایش شاهنامه بایسنقری اثر ثبت شده در لیست میراث جهانی همراه با منتخبی از شاهنامه های نفیس محفوظ در گنجینه نسخ خطی کاخ گلستان است در حوض خانه این مجموعه میراث جهانی تا آخر ۱۵ فروردین ماه ۱۴۰۱ میزبان علاقه مندان خواهد بود.
مدیر کاخ گلستان اضافه کرد: شاهزاده بایسنقر تیموری توانست شمار خیلی از برجسته ترین هنرمندان تمام شاخه های هنری عصر خود را همچون نگارگران، خوش نویسان، مذهبان، جلدسازان و نقاشان و دیگر هنرمندانی که در کار کتاب آرایی استاد بودند، در کنار ادیبان اهل فن در کتابخانه خود گرد هم آورد. ریاست کتابخانه او را فریدالدین جعفر تبریزی بایسنقری بر عهده داشت که برپایه گزارش های موجود بر کار دیگر هنرمندان در کتاب آرایی و تصحیح نظارت می کرد.
امامی خاطرنشان کرد: این شاهزاده با اشراف بر تصرفات کاتبان در آثار مشهور ادب پارسی در طول تاریخ، اولین کسی است که دستور گردآوری جمیع نسخ معتبر در کتابخانه خود و نوشتن کتاب های دقیق و عاری از تصرف را در کتابخانه خود داده است که یکی از مشهورترین این آثار شاهنامه فردوسی است.
وی اضافه کرد: شاهنامه بایسنقری و تمام کتاب هایی که در کتابخانه شاهزاده هنردوست تیموری تصحیح و استنساخ شده اند هم از نظر علمی و هم از جنبه هنری دارای ارزشی بکر و بی نظیری هستند. امروزه کمتر موزه یا کتابخانه معتبری را در جهان میتوان یافت که نسخه ای از کتاب های نفیس کتابخانه بایسنقری را در خود نداشته باشد. از مشهورترین این آثار باید از شاهنامه بایسنقری نام برد که در گنجینه نسخ خطی کاخ گلستان نگهداری می شود. این نسخه را جعفر بایسنقری در ۸۳۳ هجری قمری کتابت کرده و دارای ۲۲ نگاره پر کار، جلد معرق و آرایه های بسیار زیباست.
منبع:

Author | صدکادو Comments | دیدگاه‌ها برای نمایشگاه سرایش جاودان با نمایش ۶ شاهنامه نفیس در کاخ گلستان بسته هستند Date | 27/03/2022