زهره قایینی، برنده جایزه IREAD(من می خوانم) ۲۰۲۲ شدند

    Home  /  جشن  /  زهره قایینی، برنده جایزه IREAD(من می خوانم) ۲۰۲۲ شدند

زهره قایینی، برنده جایزه IREAD(من می خوانم) ۲۰۲۲ شدند Image

زهره قایینی، برنده جایزه IREAD(من می خوانم) ۲۰۲۲ شدند

به گزارش صد کادو دفتر بین المللی کتاب برای نسل جوان (IBBY) در نشست نمایشگاه بین المللی برنده های جایزه IREED را معرفی نمود و «زهره قایینی»، نویسنده، پژوهشگر و مروج از ایران و «جین کرز» Jane Kurz، ترویجگر از کشور کانادا برنده های جایزه شدند.
به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، دفتر بین المللی کتاب برای نسل جوان (IBBY) در نشست نمایشگاه بین المللی کتاب کودکان بولونیا برنده های جایزه IREED را معرفی نمود و زهره قایینی، نویسنده، پژوهشگر و مروج از ایران و جین کرز، Jane Kurz، ترویجگر از کشور کانادا برنده های جایزه شدند.
زهره قایینی و نادر موسوی، بعنوان نامزد ایرانی دریافت جایزه IREAD (من می خوانم) از جانب شورای کتاب کودک معرفی شده بودند.
بنیاد شن ژن در چین و دفتر بین المللی کتاب برای نسل جوان (IBBY)، اخیراٌ جایزه ای برای مروجان برجسته کتابخوانی بوجود آورده اند به نام IREAD، به منظور تشویق تعهد پایدار در برابر ترویج کتابخوانی؛ با این امید که ترویج کتابخوانی به همه مردم کره زمین گسترش یابد. این جایزه مشوق افرادی است که حداقل سه سال، با نوآوری و خلاقیت، در زمینه خواندن و شیوه های مختلف آن، با کودکان و نوجوانان فعالیت نموده باشند و فعالیت شان تداوم داشته باشد. شورای کتاب کودک بعنوان شاخه ملی دفتر بین المللی کتاب برای نسل جوان (IBBY) نامزد این جایزه را انتخاب و به این جایزه معرفی می کند.
زهره قایینی مدرس، نویسنده و پژوهشگر در گستره فرهنگ و تاریخ کودکی، از پایه گذاران موسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان، یکی از دو نویسنده اصلی مجموعه ده جلدی تاریخ ادبیات کودکان و نویسنده کتاب تصویرگری کتاب های کودکان است. او هم اکنون مدیریت مؤسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان و برنامه ترویج کتابخوانی «با من بخوان» را بر عهده دارد.
برنامه ی «با من بخوان» در سال ۲۰۱۶ برنده جایزه آساهی ـ ایبی، برجسته ترین و معتبرترین جایزه ترویج کتابخوانی در جهان شد. همینطور این برنامه از سال ۲۰۱۷ تابحال پنج بار پی در پی از جانب چند نهاد بین المللی نامزد دریافت جایزه یادبود آسترید لیندگرن (جایزه آلما)، بزرگ ترین جایزه ادبیات کودکان و نوجوانان و دومین جایزه بزرگ ادبیات در جهان، شده است.

برنامه ی «با من بخوان» که از سال ۱۳۸۹ اجرا می شود، به ترویج کتابخوانی برای کودکان محروم و کودکان در بحران می پردازد. این برنامه بر پایه شعار اصلی «همه کودکان حق دارند کتاب های با کیفیت بخوانند» می کوشد کتاب های مناسب و با کیفیت را به دست کودکانی برساند که در شرایط معمول زندگی به این گونه از کتاب ها دسترسی ندارند.
«با من بخوان» بر تقویت سواد پایه و سهیم شدن کتاب با کودکان و نوجوانان با روش بلندخوانی، گفتگو و نمایش در پیوند با کتاب تمرکز دارد تا هم زمان با ایجاد لذت و شوق خواندن، تأثیرگذاری ژرف تری بر ذهن و جان کودکان بگذارد. این برنامه بر طبق این رویکرد، افزون بر گزینش آگاهانه کتاب های مناسب و با کیفیت و رساندن آن به دست کودکان، تلاش دارد با برگزاری کارگاه های گوناگون، مربیان و آموزگاران و خانواده ها را در زمینه شیوه های آموزش خلاق سواد پایه، بلندخوانی و فعالیتهای در پیوند با آن توانمند کند.
برنامه ی «با من بخوان» با هدایت زهره قایینی در این سال ها، به صورت رسمی و غیررسمی، به صورت آشکار و نهان روی دیگر برنامه های ترویج کتاب خوانی در ایران تاثیر مثبت داشته است. برای همراهان این برنامه همیشه و هنگامی که تجربه دیگر ترویجگران در ایران را مرور می کنند و تاثیر این برنامه را در کار آنها می بینند، که حالا به جای توزیع کتاب و ساخت کتابخانه های رها شده، اولویت نخست شان را کتاب خواندن و اجرای برنامه های کتاب خوانی برای کودکان محروم قرار داده اند، نمی توانند این حس شادی را در خود پنهان کنند که ترویج کتاب خوانی را از کاری پراکنده و بی برنامه به فرهنگ سازی و کاری برنامه ریزی شده سوق داده اند. نادر موسوی، دیگر ترویجگر نامزد این جایزه هم با برنامه ی «با من بخوان» همکاری دارد و کتابخانه فرهنگ که با مدیریت او اداره می شود یکی از کتابخانه های فعال عضو گروه بزرگ کتابخانه های «با من بخوان» است.

Author | صدکادو Comments | دیدگاه‌ها برای زهره قایینی، برنده جایزه IREAD(من می خوانم) ۲۰۲۲ شدند بسته هستند Date | 25/03/2022