راه اندازی دفتر انجمن ترویج زبان و ادب فارسی در بیرجند

    Home  /  جشن  /  راه اندازی دفتر انجمن ترویج زبان و ادب فارسی در بیرجند

راه اندازی دفتر انجمن ترویج زبان و ادب فارسی در بیرجند Image

راه اندازی دفتر انجمن ترویج زبان و ادب فارسی در بیرجند

دفتر انجمن ترویج زبان و ادب فارسی در خراسان جنوبی با حضور رئیس این انجمن و تعدادی از اهالی علم و ادب در دانشگاه بیرجند راه اندازی شد.
سرپرست دانشگاه بیرجند روز جمعه در این آیین با قدردانی از دست اندرکاران شانزدهمین گردهمایی بین المللی انجمن ترویج زبان و ادب فارسی که ۱۴ تا ۱۹ اسفند در این دانشگاه برگزار شد، اظهار داشت: افتتاح این دفتر برای دانشگاه و استان منشاء خیر است.
احمد لامعی گیو یاد و خاطره مرحوم دکتر محمد مهدی ناصح را گرامی داشت و اضافه کرد: از ۳۶ هزار دانشجوی حاضر در استان خراسان جنوبی ۱۱ هزار و ۷۰۷ دانشجو در دانشگاه بیرجند تحصیل می کنند که از این تعداد ۳ هزار و ۶۰۰ دانشجوی تحصیلات تکمیلی هستند.
وی بیان کرد: یکی از برنامه های مهمی که بر آن تمرکز ویژه شده، حوزه پژوهش است و برای جذب دانشجویان از شبه قاره شامل پاکستان، تاجیکستان و سایر کشورها برنامه های مختلفی ترسیم و تدوین شده است.
سرپرست دانشگاه بیرجند اظهار داشت: تا حالا ۴۵۰ طرح پژوهشی و ۴۰ پایان نامه مشترک با کشورهای مختلف از قاره آسیا و غالبا اروپا در این دانشگاه انجام شده است.
وی افزود: هم اکنون نیز ۲۰ پایان نامه مشترک با کشورهای مختلف در دست تدوین است و ۴۲ تفاهم نامه بین المللی با دانشگاه های مختلف دنیا منعقد شده که دانشگاه بیرجند در سطح ملی و بین المللی قابلیت خاصی در تمامی حوزه ها دارد.
لامعی اظهار داشت: دوره طلایی علوم انسانی است و می تواند این حوزه جایگاه خودرا بیشتر از گذشته کسب کند.
رییس انجمن ترویج زبان و ادب فارسی هم در این جلسه اظهار داشت: دانشگاه بیرجند با حضور اساتید توانمند و در راس آن با حضور دکتر لامعی می تواند یکی از حوزه های علمی و پژوهشی مهم حوزه زبان و ادبیات فارسی در کشور باشد.
دکتر علی اصغر میرباقری فرد در مورد وظایف و ماموریت های شعبه انجمن توضیحاتی ارائه کرد.
دبیر شانزدهمین گردهمایی انجمن ترویج زبان و ادب فارسی نیز به معرفی اعضای گروه آموزشی ادبیات پرداخت و اظهار داشت: حدود یک سوم دانشجویان دانشگاه بیرجند در این دانشکده حضور دارند.
شانزدهمین گردهمایی بین المللی انجمن ترویج زبان و ادب فارسی ۱۴ تا ۱۹ اسفند امسال و با مشارکت تعدادی از اساتید، فرهیختگان، دانشجویان و مسئولان کشوری و استانی در دانشگاه بیرجند انجام شد.
ادبیات تطبیقی و پژوهش های میان رشته ای، انواع ادبی (غنایی، حماسی، نمایشی و… )، ادبیات آیینی و پایداری، ادبیات معاصر، ادبیات کودک و نوجوان، نقد، نظریه و مکتب های ادبی، لطمه شناسی پژوهش های ادبی، زبان پژوهی ادبی و گویش پژوهی خراسانی، آموزش زبان فارسی و پژوهش زبان و ادبیات فارسی در گستره جهان از محورهای اصلی این همایش بود.

Author | صدکادو Comments | دیدگاه‌ها برای راه اندازی دفتر انجمن ترویج زبان و ادب فارسی در بیرجند بسته هستند Date | 11/03/2022