نمایشگاه مجازی کتاب تهران مجرای تنفسی برای صنعت نشر کشور بود

    Home  /  جشن  /  نمایشگاه مجازی کتاب تهران مجرای تنفسی برای صنعت نشر کشور بود

نمایشگاه مجازی کتاب تهران مجرای تنفسی برای صنعت نشر کشور بود Image

نمایشگاه مجازی کتاب تهران مجرای تنفسی برای صنعت نشر کشور بود

به گزارش صد کادو مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران با اشاره به اینکه نمایشگاه مجازی کتاب تهران، مجرای تنفسی برای صنعت نشر کشور بود، اظهار داشت: عرضه کتاب های قاچاق بعنوان یکی از دغدغه ها و مشکلات ناشران، در نمایشگاه مجازی کتاب تهران جایگاهی ندارد، همین طور یارانه در این نمایشگاه بصورت شفاف مصرف می شود.
به گزارش صد کادو به نقل از خبرگزاری ایرنا از ستاد خبری دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران، اعضای اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران از ستاد برگزاری دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران بازدید کردند.
علی رمضانی، رییس دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران و مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران، حسین صفری، معاون اجرائی دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران، هومان حسن پور، رییس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران، محمود آموزگار، نایب رییس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران، کاظم علمی، مدیر شرکت توزیع گسترش فرهنگ و مطالعات، حسن قربانی، مدیر انتشارات آیلار، نسرین سیاح فر، مدیر انتشارات چالش و محمدمهدی فخری زاده، مدیر انتشارات روزنه کار، در حاشیه این بازدید در نشستی مشترک، درباره مطالبی همچون گسترش ویترین کتابفروشی ها و تخفیف های نامتعارف کتاب بحث و تبادل نظر کردند.
نمایشگاه مجازی کتاب تهران دسترسی به کتاب را تسهیل کرد
در ابتدای این جلسه علی رمضانی با اشاره به اینکه برخلاف تصور، نمایشگاه مجازی کتاب پیچیدگی های خاص خودرا دارد، اظهار داشت: ارائه خدمات پایدار و روان به مردم و ناشران کار پیچیده ای است؛ سامانه های درگاه بانکی، پست کتاب، سامانه شاهکار و… برای ارائه خدمات در نمایشگاه به کار گرفته شده اند. در نمایشگاه فیزیکی کتاب همه ناشران در یک محیط و فضا گردهم می آمدند، اما نمایشگاه مجازی کتاب تهران در دفتر بیش از ۲۱۰۰ ناشر برگزار می گردد.
وی افزود: دستگاهها و نهادهایی همچون وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، صدا و سیما، بانک عامل نمایشگاه، وزارت کشور، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، نهاد کتابخانه های عمومی کشور و… در برگزاری دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران همکاری داشتند. نهاد کتابخانه های عمومی در همه کتابخانه های سراسر کشور، میز دسترسی به سامانه نمایشگاه مجازی کتاب تهران را راه اندازی نمود تا به اعضای کتابخانه ها خدمات ارائه نمایند.
او همین طور مطرح کرد: آدرس هایی از نمایشگاه مجازی کتاب تهران کتاب خریدند که نمی شناختید و جدید بودند. این مساله نشان میدهد نمایشگاه مجازی کتاب تهران مسأله دسترسی به کتاب را تسهیل کرده است؛ طبق آمار این نمایشگاه، یک کتابخوان قادرآبادی از مرز سیستان و بلوچستان از یک ناشر ارومیه ای و یک کتابخوان چابهاری از ناشر تبریزی کتاب خرید.
رمضانی اظهار داشت: تا اختتام هشتمین روز نمایشگاه مجازی کتاب تهران، بیش از ۷۳ میلیارد تومان کتاب بفروش رسید که این مساله یک مجرای تنفسی برای صنعت نشر کشور است. در این دوره تعداد ناشران حاضر در نمایشگاه بالا رفته و تعداد عناوین کتاب های عرضه شده نیز افزایش ۲۰ درصدی را نسبت به دوره گذشته تجربه کرده است.
وی اضافه کرد: همین طور امکان خرید برابر برای همه مردم کشور فراهم شده و بسادگی می توانند با ورود به سامانه خرید نمایشگاه، کتاب های موردنظر خودرا سفارش داده و بدون پرداخت هزینه ای برای ارسال، آنها را رایگان درب منزل خود دریافت نمایند. عرضه کتاب های قاچاق بعنوان یکی از دغدغه ها و مشکلات ناشران، در نمایشگاه مجازی کتاب تهران جایگاهی ندارد. همین طور یارانه در این نمایشگاه بصورت شفاف مصرف می شود.
برای برگزاری دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران مانند یک فیلم سینمایی روزها و ماه ها سعی شده است
هومان حسن پور نیز در این جلسه بیان کرد: امکاناتی که در ستاد برگزاری دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران دیدم، مانند یک فیلم سینمایی بود که برای آن روزها و ماه ها سعی شده و الان در معرض دید و نمایش گذاشته شده است. اعتمادی که مردم برای خرید کتاب از نمایشگاه مجازی کتاب تهران دارند در سایر فضاها وجود ندارد.
امکانات خرید کتاب در دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران کامل تر بود
در ادامه محمود آموزگار با اشاره به اینکه امکانات و پروسه خرید کتاب در دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران به نسبت نمایشگاه سال قبل کامل تر بود، اضافه کرد: مشکلات قطعی و کُندی سامانه خرید در این دوره دیده نشده است. به لحاظ فناوری در نقطه مطلوبی قرار گرفتیم و این مساله دستاورد بزرگی برای صنعت نشر کشور است. انتشار ویروس کرونا، منشأ اصلی شکل گیری نمایشگاه مجازی کتاب تهران بود؛ حرکت به سمت تکنولوژی های جدید و دیجتیال رونق زیادی پیدا کرده و توانسته صنعت نشر کشور را در یک موقعیت پایدار نگه دارد. بدین سبب باید از این موقعیت به نحو شایسته استفاده نمائیم.
وی افزود: نمایشگاه مجازی کتاب تهران یک فروشگاه مجازی کتاب است؛ تخفیف ۲۰ درصدی ناشران برای خرید کتاب چرخ نشر کشور را گرفتار مشکل می کند که نتیجه آن کاهش و اُفت فروش کتابفروشی ها در روزهای برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب تهران است.
وی اضافه کرد: اما این مسأله بسادگی قابل حل شدن است، به این صورت که باید کتابفروشان و توزیع کنندگان را در نمایشگاه مجازی دخیل نماییم و بخش قابل توجهی از توزیع کتاب را به کتابفروشی ها بسپاریم؛ جوانب مختلف این مساله باید بررسی شود. همین طور وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید فکر و برنامه ای برای تخفیف های نامتعارف داشته باشد تا وضعیت نشر کشور را در وضعیت ثابت نگه دارد.
همه چیز باکیفیت مطلوب پیش رفته است
نسرین سیاح فر در بخش بعدی این جلسه با اشاره به اینکه سامانه دومین دوره نمایشگاه مجازی کتاب تهران بدون مشکل به کار خود ادامه داده، اظهار داشت: شرکت ملی پست جمهوری اسلامی ایران نیز کتاب ها را در اسرع وقت به دست خریداران رسانده است. در مجموع در این دوره همه چیز باکیفیت مطلوب پیش رفته است. کتاب های تازه اعلام وصول شده ناشران، امکان عرضه و فروش در نمایشگاه را ندارند و باید این مشکل را به نحوی حل کرد.
وی اضافه کرد: در نمایشگاه مجازی کتاب تهران از شهرها و روستاهایی سفارش کتاب داشتیم که تا حالا اسم آنها را نشنیده بودیم و خرید کتاب از روستاهای دور از مرکز برای ما جذاب است و این فرصت خرید را نمایشگاه مجازی کتاب تهران در اختیار مردم سراسر کشور قرار داده است.
در ادامه نشست، حسن قربانی بیان کرد: از ظرفیت واحدهای صنفی شناسنامه دار در کشور برای برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب تهران استفاده کنید. همین طور اطلاعات دانشجویان برای اختصاص بُن خرید کتاب از دانشگاه های مختلف کشور جمع آوری شود تا همه دانشجویان از این یارانه برای خرید کتاب استفاده کنند.
کاظم علمی نیز در آخر این جلسه اظهار داشت: با ارائه تخفیف ۲۰ درصدی در نمایشگاه مخالف هستم، بهتر است از ظرفیت کتابفروشی ها در نمایشگاه استفاده نمائیم تا هزینه های حمل و نقل کاهش پیدا کند و پای مردم به کتابفروشی ها باز شود. در خیلی از استانها می توانیم از ظرفیت کتابفروشی ها استفاده نمائیم، چونکه کتابفروشی ها عامل مهمی در کتابخوان شدن مردم دارند؛ بدین سبب باید از آنها حمایت نماییم تا پابرجا بمانند.
منبع:

Author | صدکادو Comments | دیدگاه‌ها برای نمایشگاه مجازی کتاب تهران مجرای تنفسی برای صنعت نشر کشور بود بسته هستند Date | 02/02/2022