برگزیدگان سومین دوره جایزه ملی غزل جلال پور در گناوه عرضه شدند

    Home  /  جشن  /  برگزیدگان سومین دوره جایزه ملی غزل جلال پور در گناوه عرضه شدند

برگزیدگان سومین دوره جایزه ملی غزل جلال پور در گناوه عرضه شدند Image

برگزیدگان سومین دوره جایزه ملی غزل جلال پور در گناوه عرضه شدند

به گزارش صد کادو آیین اختتامیه سومین دوره جایزه ملی غزل مانا یاد ˮ حسین جلال پورˮ شنبه شب در بندرگناوه با حضور چهره های شاخص ادبیات و غزل سرایان معاصر ایران، هنرمندان و علاقمندان و خانواده این شاعر برجسته جنوب کشور با معرفی برگزیدگان این دوره پایان یافت.
به گزارش صد کادو به نقل از خبرگزاری ایرنا، جایزه ملی حسین جلال پور یک جایزه خصوصی است که به منظور معرفی اشعار و آثار برگزیدگان غزل به یاد این شاعر برجسته جنوب کشور در زادگاهش بندر گناوه برای سومین بار همزمان با سالروز تولدش برگزار شد.
دبیر سومین دوره جایزه غزل مستقل حسین جلال پور در این آیین اظهار داشت: شاعر، پژوهشگر و غزل سرای فقید جنوبی، نامی آشنا در آسمان غزل ایران بخصوص غزل آوانگارد (غزل امروز) است که سالهای عمر خویش را با همراهی هم مسلکان خویش طرحی نو در غزل امروز ایران در انداخت و توانست حال و هوای تازه ای به به این قالب کلاسیک اصل بدهد.
حسن فرهادی اضافه کرد: غزل های جلال پور به علت برخورداری از ایماژهای منحصر به فرد اندیشه محور بودن و نوآوری زبانی، جای پای خودرا در بین اهالی شعر محکم کرد و مورد خوشایند آنها واقع شد.
وی بیان نمود: این شاعر فقید در غزل و شعر امروز و همینطور پژوهش در عرصه ادبیات کلاسیک ایران، مسیر رو به رشدی را در پیش گرفته بود اما فرصت بیشتری برای رسیدن به اهداف و خواسته های ادبی و پژوهش اش را نداد و با تصادفی مرگبار روی او بسته شد اما مرگش نتوانست پایانی بر راهش باشد چونکه که دوستان و خانواده وی با راه اندازی جایزه غزل ملی تلاش کردند تا بشکلی نیکو، راه و دغدغه های وی را در عرصه غزل امروز و پژوهش ادامه دهند.

دبیر سومین دوره جایزه ملی غزل جلال پور اظهار داشت: این شاعر برجسته کشور در زمان حیات خود سبب شد تا شاعران در کنار هم باشند و بعد از مرگش بازهم آنها دور هم جمع کرد.
وی افزود: جایزه ملی غزل جلال پور را در سال ۱۴۰۱ برگزار نخواهیم کرد و به جای این برنامه، نشست های صدمه شناسی سه دوره را برگزار خواهیم کرد تا مشخص نماییم دوره های برگزارشده چه بازخوردی در زمینه غزل و ادبیات و این شهرستان داشته باشد.
وی یادآورشد: جایزه ملی غزل مانا یاد جلال پور را در سال ۱۴۰۲ باشکوهتر از دوره های قبل برگزار خواهیم کرد.
فرهادی اظهار داشت: در این رویداد مهم ادبی استقبال خوبی توسط شاعران شد که دریافت ۶۸۰ اثر به دبیرخانه نشان از اهمیت آن در بین غزل سرایان جوان و پژوهشگران دغدغه مند غزل آوانگارد داشته است.
وی اضافه کرد: این جایزه در سه بخش غزل، مجموعه غزل چاپ شده و پژوهش غزل با همکاری کمیته روابط عمومی پتروشیمی های منطقه پارس برگزار شد.
در آخر این برنامه هیات داوران آثار نفرات راه یافته و برگزیده را معرفی کردند.
براساس رای هیات دواران بخش پژوهش متشکل از محمدرضا روزبه، کبری موسوی قهفرخی و بهمن بنی هاشمی، چهار اثر شامل ” تحلیل شیوه های بازنمایی مفهموم خدا در غزل پست مدرن ” نوشته دکتر شیرزاد طایفی و سمیه قربانپور دلیوند، ” روابط بینامتنی غزلیات صائب تبریزی و سلیم طهرانی نوشته سیبدمسعود هاشمی کاسوایی و عالیه یوسف فام، ” زنانگی در غزل، تاملی در خصوصیت های و شاخصه های غزل زنانه معاصر” نوشته قدرت الله ضرونی ” و ” نقد و صدمه شناسی برجسته ترین رگه های غزل سبک هندی معاصر با تمرکز بر غزل جوان ” نوشته علی محمد محمودی به مرحله نهایی این بخش راه یافتند.
بنا به رای هیات داوران، آثار شرکت کنندگان در این بخش به دلیل حدنصاب نرسیدن امتیاز برگزیده جایزه ویژه نداشت و همه آنها شایسته تقدیر شناخته شدند.
هیات داوران بخش غزل های ارسالی و کتاب غزل متشکل از مجتبی صادقی، شهرام میررزایی، غلامرضا طریقی، زینب پوقادی و صالح دروند نامزدهای راه یافته را به مرحله نهایی معرفی کردند.

” چین و چروک های خانم اتو ” سروده آیدا دانشمندی، ” ولان من! رولان من!” سروده سیدمهدی نقبایی ” ” لب کوک ” سروده آرزو سبزوار قهفرخی، ” مادر باران ” سروده شیما باقری، ” مرثیه ای برای مرگ در تبعید” سروده آرزو سبزوار قهفرخی آثار برتر از نامزدهای راه یافته به بخش کتاب غزل بودند که در این میان اثر ” چین و چروک های خانم اتو” از آیدا دانشمندی برنده و جایزه ویژه را از آن خود کرد.
در بخش غزل های ارسالی ” ملیحه بهادران شیروان، افسانه سادات حسینی “، سحر صمدی، سعید مبشر و ” محمد هدایت زاده راه یافتگان بودند که “ملیحه بهادران شیروان” برنده ویژه این جایزه شد.
در این مراسم که در تالار هنر گناوه برگزار شد و همسر و خانواده مانا یاد حسین جلال پور حضور داشتند، از نامزدهای جایزه با اهدای لوح و هدیه نقدی تقدیر گردید.
زنده یاد حسین جلال پور در سال ۱۳۵۵ در گناوه به دنیا آمد و از شاعران غزل سرای جریان معروف به غزل دهه ۷۰ بود که مجموعه ” کلاغ پس از کلاغ ” یکی از کتاب های نمونه این جریان به حساب می آید.
این شاعر فقید در سالهای اخیر مدرک دکتری ادبیات خویش را از دانشگاه چمران اهواز گرفت و سال ها بعنوان رئیس گروه ادبیات دانشگاه آزاد بهبهان فعالیت داشت.
تصحیح دیوان های اشعار محمدخان دشتی و خواجوی کرمانی از دیگر آثار این شاعر فقید است و علاوه بر آن نقدها و مقاله های علمی پژوهشی خیلی از او برجای مانده است.

حسین جلال پور در دهم فروردین ۱۳۹۸ در سانحه تصادف در محور خورموج ـ بوشهر درگذشت و در قطعه هنرمندان گناوه به خاک سپرده شد.

Author | صدکادو Comments | دیدگاه‌ها برای برگزیدگان سومین دوره جایزه ملی غزل جلال پور در گناوه عرضه شدند بسته هستند Date | 02/01/2022