حسین فرحبخش با صد كادو مطرح كرد؛ چرا ویترین اکران در نیمه دوم پاییز شلوغ می شود؟

    Home  /  جشن  /  حسین فرحبخش با صد كادو مطرح كرد؛ چرا ویترین اکران در نیمه دوم پاییز شلوغ می شود؟

حسین فرحبخش با صد كادو مطرح كرد؛ چرا ویترین اکران در نیمه دوم پاییز شلوغ می شود؟ Image

حسین فرحبخش با صد كادو مطرح كرد؛ چرا ویترین اکران در نیمه دوم پاییز شلوغ می شود؟

صد کادو: حسین فرحبخش عضو شورای صنفی نمایش به ارائه توضیحاتی درباره عرضه ۱۲ فیلم به سینماها در نیمه دوم فصل پاییز پرداخت.

حسین فرح بخش تهیه کننده و کارگردان سینما و عضو شورای صنفی نمایش در گفتگو با خبرنگار مهر درباره تراکم بالای فیلم هایی که مقرر است با تصمیم شورای صنفی اکران در نیمه دوم فصل پاییز روانه پرده سینماها شوند، اظهار داشت: حقیقت این است که ما فصل غیرمناسب برای اکران فیلم در سینماها نداریم و همه فصل ها برای اکران مناسب هستند به شرط آنکه فیلم خوب داشته باشیم. کمااینکه فروش فیلمی مانند «دینامیت» در فصل پاییز بهتر خودش را نشان داد و با آمدن «قهرمان» شاهد دگرگونی در گیشه سینماها در همین فصل پاییز بودیم.
وی افزود: مردم اخیرا در جریان باز بودن سینماها قرار گرفته اند. تلویزیون همچنان درحال تلقین تعطیلی سینماها به مخاطبان است اما مردم از راه فضای مجازی و با آغاز اکران «قهرمان» متوجه شده اند سینماها باز هستند و اتفاقاً امن ترین مکان هم محسوب می شوند. فضای سینماها به علت رعایت مسائل بهداشتی حتی از منزل افراد هم می تواند امن تر باشد.
فرح بخش ضمن اشاره به موج انتقادات مطرح شده نسبت به تراکم بالای فیلمهای آماده اکران بیان نمود: این یک فضاسازی است. درست است که آقای شایسته بعنوان دبیر شورای صنفی نمایش نام ۱۰ فیلم را به صورت همزمان اعلام نمودند اما این فیلمها به فاصله زمانی ۲ هفته در بین روانه پرده می شوند و از آغاز آبان تا آخر دیماه مقرر است اکران شوند. این گونه نیست که همه این ۱۰ فیلم باهم روانه پرده سینماها شوند.
وی ضمن اشاره به این که هم اکنون تنها ۲ فیلم «دینامیت» و «قهرمان» به معنای واقعی درحال اکران هستند، اضافه کرد: در هفته های بعد هم هیچ هفته ای بیشتر از سه یا چهار فیلم روی پرده نخواهیم داشت در حالیکه در روزهای قبل از کرونا، در مقاطعی ۸ یا ۹ فیلم همزمان روی پرده داشتیم و در بعضی پردیس ها تعداد فیلمها به ۱۵ فیلم هم می رسید که باعث فیلم سوزی هم می شد! هم اکنون اما تعداد فیلمها چندان زیاد نیست و بیشتر شاهد شانتاژ رسانه ای مخالفان شورای صنفی نمایش و مدیریت جدید سینما هستیم.
این تهیه کننده تاکید کرد: هر فیلمی که شرایط اکران را داشته باشد، باید شرایط را مهیا نماییم تا روانه پرده شود. هم اکنون ما ۶۰۰ سالن سینما داریم. زمانی این آمار ۲۷۰ سالن بود. با عنایت به این که فیلمهای خارجی هم اکران گسترده ندارند، در این ۶۰۰ سالن باید فیلمهای مختلف ایرانی به نمایش دربیاید تا مردم را بار دیگر با سالن های سینما آشتی دهد. در این شرایط با اکران این چند فیلم، طرح ادعای «فیلمسوزی» کذب محض است.
فرحبخش درباره رضایت صاحبان آثار اعلام شده از اکران همزمان با فیلمهای دیگر در فصل پاییز تاکید کرد: صاحبان این آثار خودشان متقاضی اکران در این شرایط بوده اند. شورای صنفی هیچ تاریخی را برای اکران هیچ فیلمی تعیین نمی نماید. بلکه صاحبان آثار و به تعبیری پخش کننده متقاضی اکران می شود. فیلم «قهرمان» که از پنج آبان اکران شده است، پخش کننده اش از ۲ ماه قبل تقاضای اکران در این تاریخ را داده بود که با آن موافقت شد. شورای صنفی هیچ نقشی در تعیین تاریخ ندارد و تنها اگر فیلمی در تاریخ اعلام شده روانه پرده نشود، از جانب شورا از گردونه اکران خارج می شود تا نظم اکران رعایت شود.
وی در عین حال تاکید کرد: شورای صنفی هیچ سینمایی را هم نمی تواند ملزم به نمایش یک فیلم کند. سینمادار و پخش کننده در این حوزه آزاد هستند به توافق برسند. شورا اجازه دخالت در این حوزه را ندارد و فقط سینمادار و پخش کننده ملزم هستند طبق آیین نامه مصوب شورا عمل کنند.
این عضو شورای صنفی نمایش اظهار داشت: ما هم اکنون هیچ محدودیتی برای اکران فیلمها قائل نیستیم. هر فیلمی تا وقتی که فروش داشته باشد می تواند به اکران خود ادامه دهد و از سوی شورا هیچ منعی برای تعداد هفته های اکران وجود ندارد. شورای صنفی نقش محضر را دارد و برپایه مقررات بر چرخه اکران نظارت می کند.
فرح بخش ضمن اشاره به نقش دفاتر پخش در زمینه تعیین تاریخ اکران اظهار نمود: این تعداد فیلمی که تا آخر پاییز مقرر است اکران شوند، در ارتباط با دو یا سه دفتر پخش هستند و همه آنها از این اکران همزمان فیلمها خبر داشتند. عمده این فیلمها متعلق به یک پخش کننده هستند و به خوبی در جریان تعیین تاریخ اکران هم بوده اند. اکران فیلم در اختیار پخش کننده است چون که صاحب اثر یا تهیه کننده این اختیار را به او واگذار کرده است.
این عضو شورا ضمن اشاره به محرومیت سینماهای بدهکار از نمایش فیلمهای جدید مانند «قهرمان» تاکید کرد: در هفته گذشته مبلغ سنگینی از سوی سینماهای بدهکار به صاحبان آثار پرداخت گردید. بعضی از سینماداران هم که شورای صنفی می دانست از نظر مالی گرفتار معذوریت هستند، به دفاتر پخش چک دادند. هم اکنون تعداد اندکی از سینماها این مشکل را دارند، نزدیک به ۹۰ درصد مشکل شان حل شده و ۱۰ درصد باقی مانده هم طی هفته آینده حل خواهد شد. مطابق قانون روز بیست و هشتم اکران هر فیلم، سینماداران باید با دفاتر پخش تسویه کنند. اگر سینمایی در روز بیست و هشتم اکران «قهرمان» با دفتر پخش مربوطه تسویه نکند، از روز بیست ونهم اجازه ادامه اکران را ندارد و از سوی «سمفا» دسترسی آن سینما به فروش قطع خواهد شد.
فرح ّبخش درباره مجموع بدهی سینماداران به پخش کنندگان هم مطرح کرد: زمانی این مبلغ به ۳۰ میلیارد تومان هم می رسید اما هم اکنون حدود ۴ میلیارد تومان است که بخش عمده ای از آن هم پرداخت شده است. این بدهی ها از دو سه سال پیش انباشته شده بود. حقیقت هم این است که در دوران کرونا هیچ شغلی به اندازه صاحبان سالن های سینمایی خسارت ندیدند. دولت هم آن کمکی که انتظار می رفت به سینماداران داشته باشد، نداشت. این امر طبیعی است که در این شرایط سینماداران نتواند بدهی خود به صاحبان آثار را تسویه کنند. سینماداران واقعاً در این ۲ سال همراهی بسیاری داشتند و باید از آن هایی که اجازه ندادند سالن های شان تعطیل شود، قدردانی کرد. هیأت مدیره انجمن سینماداران و هیأت مدیره اتحادیه تهیه کنندگان در این زمان قاطعانه ایستادند تا چراغ سینما خاموش نشود.

منبع:

Author | صدکادو Comments | دیدگاه‌ها برای حسین فرحبخش با صد كادو مطرح كرد؛ چرا ویترین اکران در نیمه دوم پاییز شلوغ می شود؟ بسته هستند Date | 31/10/2021