پیشنهاد راه اندازی رشته ایران شناسی در اسپانیا

    Home  /  جشن  /  پیشنهاد راه اندازی رشته ایران شناسی در اسپانیا

پیشنهاد راه اندازی رشته ایران شناسی در اسپانیا Image

پیشنهاد راه اندازی رشته ایران شناسی در اسپانیا

به گزارش صد کادو رایزن فرهنگی ایران در اسپانیا در دیدار با رئیس مرکز «اقدام فرهنگی اسپانیا» (AC/E) درباره راه اندازی رشته مطالعات ایران شناسی گفتگو کرد.
به گزارش صد کادو به نقل از روابط عمومی بنیاد سعدی، در ابتدای این دیدار، محمدمهدی احمدی، رایزن فرهنگی ایران و نماینده بنیاد سعدی در اسپانیا با اشاره به دیدارهای گذشته طرفین در جریان مراسم صدمین سال تاسیس AECID (آژانس اسپانیایی همکاریهای بین المللی و توسعه) اظهار داشت: مردم اسپانیا مردمی بافرهنگ و مهربان هستند.
در ادامه این دیدار، خوزه آندرس تورس، رئیس مرکز «اقدام فرهنگی اسپانیا» در سخنانی اظهار نمود: مهم ترین مشغولیت ذهنی من این بوده است که چگونه این امکان فراهم گردد تا هنرمندان و افراد خلاق در حوزه فرهنگ بتوانند از راه شغل خود امرار معاش کنند. این نگرانی بیشتر از این بابت بوده است که توجه به حقوق معنوی مولف آن گونه که شایسته است رعایت نمی گردد.
رایزن فرهنگی ایران هم به اهمیت مبحث تأمین معیشت هنرمندان در ایران اشاره نمود و اظهار داشت: در حوزه فرهنگ بخشی داریم به نام اقتصاد فرهنگ. در این بخش راهنمایی می کنند که هنرمندان و فرهنگیان چگونه می توانند به لحاظ اقتصادی توانمند شوند و بتوانند از راه کار خود درآمد داشته باشد.
وی در ادامه خاطرنشان کرد: معتقدیم که اگر هنرمندان و مولفان بتوانند با درآمدی که از کارشان دارند بدون دغدغه خاطر زندگی کنند، این سبب می شود که بتوانند بهتر بر روی آفرینش هنری تمرکز کرده و آثار بهتری بیافرینند. در این راستا وزارت فرهنگ ایران صندوقی را تاسیس کرده است با نام صندوق اعتباری هنر که مأموریت آن پشتیبانی از زندگی و معیشت هنرمندان است تا هدفی که گفتیم یعنی تمرکز بر آفرینش هنری میسر شود.
احمدی با اشاره به برنامه های مشترک طرفین اظهار داشت: آن بخش از کارهای مان را که هم راستا با مأموریت های سازمان «اقدام فرهنگی اسپانیا» است می توانیم بعنوان زمینه ای برای فعالیت مشترک در نظر بگیریم.
او سپس به نزدیکی فرهنگی دو ملت ایران و اسپانیا اشاره نمود و اظهار داشت: فرهنگ عمومی مردم اسپانیا با فرهنگ مردم ایران خیلی نزدیک است. مردم ایران خیلی به خانواده اهمیت می دهند و من این را در اسپانیا هم دیده ام. از طرف دیگر ما علاقه داریم تاریخ و تمدن ایران را که به نقلی سه هزار و به نقلی هفت هزار سال قدمت دارد به جامعه اسپانیا معرفی نماییم و از طرف دیگر فرهنگ اسپانیا را هم به جامعه ایرانی بشناسانیم.
در ادامه تورس با استقبال از بحث همکاری میان دو مرکز بیان نمود: مأموریت ما در موسسه «اقدام فرهنگی اسپانیا» پشتیبانی از نویسندگان، هنرمندان و تولیدکنندگان فرهنگی است که قصد سفر و انجام برنامه در سایر کشورها را دارند. به عبارتی کار ما بین المللی کردن کارهای هنری اسپانیا است. مثلا اگر یک نمایشگاه کتاب در ایران مشتاق معرفی ادبیات یا آثار نویسندگان اسپانیایی باشد، ما کمک می نماییم تا ناشران یا نویسندگان اسپانیایی بتوانند در آن نمایشگاه شرکت نمایند.
رایزن فرهنگی ایران هم در ادامه این دیدار اظهار نمود: ما کمک می نماییم تا رخدادهایی با حضور هنرمندان اسپانیایی در ایران اجرا شود. از طرف دیگر از شما می خواهیم به ما کمک کنید تا با مراکز فرهنگی داخل اسپانیا ارتباط بگیریم و با همکاری آنها برنامه مشترک انجام دهیم.
تورس با استقبال از این پیشنهاد اشاره کرد: به نظرم ایده خوبی است. در حوزه هایی مثل سینما، ادبیات و موسیقی می توانیم گروه هایی را از اسپانیا برای اجرای برنامه اعزام نماییم و از آن طرف شما را به نهادهای مربوطه در همین حوزه ها در اسپانیا وصل نماییم.
در ادامه رئیس مرکز «اقدام فرهنگی اسپانیا» اطمینان داد تا با «گوسمان پالاسیو» مدیر آژانس اسپانیایی همکاری بین المللی و توسعه گفتگو کند؛ چون فرد اصلی برای برقراری چنین تفاهم هایی اوست.
او سپس با اشاره به اهمیت جایگاه ایران در جهان بیان نمود: ایران کشور بسیار مهمی است و مهد تمدن است. هم در گذشته مهم بوده و هم امروز همین قدر اهمیت دارد. این اشتیاق از جانب ما هم وجود دارد که بتوانیم با هم همکاری نماییم و با ایجاد زمینه گفت وگوی هنری و فرهنگی سبب شناخت بیشتر دو ملت از یکدیگر شویم.
در انتها این دیدار پیشنهاد شد از آن جایی که دانشگاه های اسپانیا مطالعات ایران شناسی ندارند، نسبت به راه اندازی دپارتمان ایران شناسی اقدام گردد و مقرر شد رئیس مرکز «اقدام فرهنگی اسپانیا» این پیشنهاد را با مقامات مربوطه مطرح کند.
بر طبق این خبر، خوزه آندرس تورس، رئیس مرکز «اقدام فرهنگی اسپانیا» (AC/E) استاد دانشگاه در دانشکده جامعه شناسی دانشگاه کمپلوتنسه مادرید است. وی در طول ۱۰ سال قبل هم نماینده پارلمان بوده و بعنوان سخنگوی کمیسیون فرهنگی هم فعالیت داشته است.

منبع:

Author | صدکادو Comments | دیدگاه‌ها برای پیشنهاد راه اندازی رشته ایران شناسی در اسپانیا بسته هستند Date | 27/10/2021