لیپار رویا پردازی کودکان سیستان است

    Home  /  جشن  /  لیپار رویا پردازی کودکان سیستان است

لیپار رویا پردازی کودکان سیستان است Image

لیپار رویا پردازی کودکان سیستان است

کارگردان فیلم لیپار اظهار داشت: هدفم از ساخت این فیلم فراتر از اهداف گردشگری و پرداختن به ضرورت رویا پردازی کودکان است.

به گزارش صد کادو به نقل از مهر، حسین ریگی شامگاه یکشنبه در نشست خبری فیلم «لیپار» با اعلان اینکه این فیلم بخشی از زندگی خودم بود که حقیقت داستان بسیاری از جوانان و نوجوانان سیستان و بلوچستان بوده است بوده است، گفت: «لیپار» داستان بچه هایی آتش که در این منطقه به رویاهای خود رسیده بودند.
وی اضافه کرد: این فیلم ریشه در عشق من و دوستانم به سینما را داراست که بسیاری از آنها به سینما راه پیدا نکرده و یا با سختی تلاش می کنند که راه خویش را به سمت سینما پیدا کنند.
کارگردان فیلم «لیپار» افزود: در سیستان و بلوچستان در گذشته، رسم هایی برای جلوگیری از خشونت وجود داشت. در این فیلم ما از زهم و کپن داریم که به معنای پارچه یا چاقو است که این مسائل سبب جلوگیری از خشونت می شده است و از بسیاری از قتل ها جلوگیری می کرد.
مخاطب ما بزرگسالان بودند
وی اظهار داشت: در ژانر کودک و نوجوان، دو نوع نگرش داریم و این فیلم درباره کودک و نوجوان است؛ مخاطب فیلم ما کاملاً بزرگسالان هستند. نسلی مثل نسل ما و نسل بعد از ما، مشکلات پدر و پسری زیادی را در خود دیده است و باید یاد بگیریم که به این مسائل آخر دهیم؛ من شخصاً هم تجربه مشابهی با برکت و هم در جایگاه پدر بودم.
ریگی افزود: با رشد نکردن هنر در شهرستان ها هم اکنون موافق نیستم؛ در دهه های گذشته استعدادهای شهرستانی نادیده گرفته شده و خشک شدند اما شرایط هم اکنون متفاوت می باشد. تلاش می کنم در آثار بعدی خود از این بازیگران استفاده کنم و مطمئنم که از این تیم، در سینمای ایران حرف های بیشتری را در آینده خواهیم شنید.
وی با اعلان اینکه در ابتدای کار می خواستم صرفا یک فیلم بسازم، اشاره کرد: با حمایت استانداری و بنیاد فارابی تصمیم گرفتم فیلم حرفه ای ساخته شود که دلیل استفاده از بازیگران مطرح در آن هم دیده شدن فیلم بود.
کارگردان فیلم لیپار با تاکید بر این که فیلم را برای گیشه نساختم، افزود: این فیلم نباید بیشتر از یک ماه در گیشه بماند چونکه فیلم گیشه نیست و دوست دارم این فیلم با انتشار در پلت فرم ها توسط افراد محلی و مرزنشینان دیده شود.
سینمای ایران ۵۰ سال به سیستان بدهکار است
وی با اعلان اینکه سینمای ایران ۵۰ سال به سیستان و بلوچستان بدهکار است، افزود: روزی که نخستین بار به کار سینما آمدم و در فیلم سازی خواستم نگاه توریستی ایجاد کنم اما با مشورت دوستان دیدیم باید نگاه گسترده شود.
ریگی با تاکید بر ضرورت توجه به خیال بچه ها اشاره کرد: هدف ما از ساخت این فیلم پرداختن به خیال بچه های سیستان و بلوچستان است و مهم بود از نگاه توریستی جدا شوم و این فیلم نخستین بار در یک فیلم سینمایی بچه ها تخیل دارد.
وی در مورد مشکلات مالی فیلم «لیپار» اظهار داشت: قرار بود فیلم در ۴۵ جلسه کامل شود اما به سبب کمبود زمانی و مالی فیلم با فشردگی در ۳۵ جلسه کامل شد و حتی برای پلان آخر با خستگی بچه ها مجبور شدیم به هر نحو فقط پلان کامل شد.
بازیگران بین ۴۰۰ متقاضی انتخاب شد
همچنین امین میری، مشاور کارگردان این فیلم گفت: در انتخاب بازیگران از بین نزدیک به ۴۰۰ نفر بازیگر از استان سیستان و بلوچستان، بازیگران مورد علاقه مان را پیدا کردیم؛ تاکید به انتخاب بازیگران از زاهدان داشتم و در کنار این مشخصه، نظر به انتخاب نوجوانانی را داشتیم که با زیست شخصیت های داخل فیلم، همخوانی مناسب را دارا باشند.
وی افزود: ارتباط عوامل و سه بازیگر حرفه ای ما با کودکان، بسیار مناسب بود و اگر این ارتباط در پشت صحنه رخ نمی داد، شاید کیفیت فیلم نمی توانست به این حد برسد. تجربیات من در بازی گرفتن از کودکان و نوجوانان، نشان میدهد که گاهی رفتارهای ناجوانمردانه ای با این کودکان انجام می شود و احساسات بازیگران گاهی تحریک زیادی می شود.
برای دیده شدن فیلم بازیگران حرفه ای لازم بود
مشاور کارگردان فیلم «لیپار» اظهار داشت: به نظر من هیچ بازیگری فروش تضمینی در سینمای ایران، بخصوص سینمای ملودرام را ندارد؛ بنا بر این انتخاب بازیگران برای فروش گیشه نبود اما نیاز داشتیم که فیلم را به خوبی تهیه و تولید نماییم.
میری افزود: همچنین برای دیده شدن فیلم، نیاز داریم که بازیگرانی را داشته باشیم و بازیگرانی مثل هومن برق نورد، سبب دیده شدن این فیلم خواهند شد.
لیپار رؤیا سازی کودکان بود
همچنین فاطمه سالاری، بازیگر این فیلم گفت: آشو برای من چالش بسیار بزرگی بود چونکه پیش از این فیلم، هیچ تجربه بازیگری نداشتم و فقط بعنوان مجری در صدا و سیما فعالیت داشتم.
وی اضافه کرد: سفارش ای که می توانم به هم سن و سالان خود می کنم این است که رؤیا پردازی کنند و رویاهای خویش را دنبال کنند.
همچنین محمد دستواره، بازیگر دیگر این فیلم گفت: اصلاً فکرش را نمی کردم که روزی در این جایگاه حضور داشته باشم و خیلی حس خوبی داشتم که با آقای میری و ریگی همکاری کردم.

Author | صدکادو Comments | دیدگاه‌ها برای لیپار رویا پردازی کودکان سیستان است بسته هستند Date | 11/10/2021