در گزارش صد كادو مطرح شد؛ جذابیت های حاجی فیروز برای طراحی استیكر

    Home  /  جشن  /  در گزارش صد كادو مطرح شد؛ جذابیت های حاجی فیروز برای طراحی استیكر

در گزارش صد كادو مطرح شد؛ جذابیت های حاجی فیروز برای طراحی استیكر Image

در گزارش صد كادو مطرح شد؛ جذابیت های حاجی فیروز برای طراحی استیكر

حمید قالیجاری طراح و گرافیست اعتقاد دارد حاجی فیروز کاراکتری است که از نظر نوع پوشش و حالات خاص صورت، خصوصیت های کاریزماتیک دارد و گزینه بسیار مناسبی برای ساخت استیکر است.

به گزارش صد کادو به نقل از مهر، طراحی استیکر با ظهور و بروز پیام رسان ها رونقی خاص گرفته است؛ برچسب های روز گذشته که زمانی با جذبه ای خاص برای کودکان و نوجوانان مدرسه ای در لابلای لوازم التحریرشان قرار می گرفت یا حتی به مثابه جایزه ای برای تشویق آنها از جانب معلمان و مربیان به کار گرفته می شد امروز در کنار ایموجی ها و اسمایلی ها در فضای مجازی به انتقال احساس و پیام کاربران پرتعداد شبکه های اجتماعی یاری می رسانند و به همان میزان گستردگی مخاطبان، تنوع تولید استیکرها هم به صورت روز افزونی رشد داشته است.
بار فرهنگی این شخصیت های بامزه اما غریبه، ضرورت توجه هنرمندان به این امر و خلق کاراکترهای بومی را گوشزد می کند. این امر مبحث جشنواره ای در کشور قرار گرفت که دومین دوره آن هم برگزار شد و در بین آثار راه یافته به نمایشگاه نهایی آن نوروز و کاراکترهای نوروزی یعنی عمو نوروز، حاجی فیروز و ماهی قرمز به نسبت پرتعداد بوده و جایگاه ویژه خویش را داشتند.
حمید قالیجاری طراح، گرافیست، کارتونیست، تصویرگر و کارگردان انیمیشن یکی از هنرمندانی است که در دومین «جایزه سال استیکر» سال قبل مبادرت به طراحی یک استیکر با کاراکتر «حاجی فیروز» کرد.

قالیجاری درباره انتخاب کاراکتر «حاجی فیروز» برای طراحی استیکر به خبرنگار مهر اظهار داشت: کاراکتری که من برای طراحی استیکر انتخاب کردم «حاجی فیروز» است که برای اغلب ایرانیان شناخته شده است. این کاراکتر از نظر نوع پوشش، حالات صورت خاص و خصوصیت کاریزماتیکی که داشت بسیار گزینه مناسبی برای ساخت استیکر تشخیص دادم.
وی با تکیه بر اینکه یک کاراکتر ایرانی قابلیت تبدیل شدن به یک استیکر جذاب را دارد، بیان نمود: به سبب وجود ادبیات غنی، تنوع قومیت ها، رنگبندی های شاد در پوشش ها، شخصیت ها و اسطوره های ایرانی اساسا کاراکترهای ایرانی پتانسیل بسیار بالایی برای ساخت استیکر دارند که در دو دوره «جایزه سال استیکر» هم شاهد آن بودیم.
قالیجاری در ادامه به موانع فراگیر شدن یک استیکر پرداخت و اظهار داشت: به نظر من کیفیت پایین اجرای یک استیکر بعلاوه نبود شوخی های خلاقانه در حالات و رفتار کاراکتر و رعایت نکردن اصول اولیه خلق استیکر، موانع بسیار جدی برای فراگیر شدن یک استیکر می تواند باشد. در عین حال پرهیز از جزئیات، تاکید و اغراق بیشتر بر حالات چهره و بدن و استفاده از شوخی های متنی و خلاقانه متناسب با تیپ شخصیت و اجرای طراحی قوی و به کارگیری رنگ بندی مناسب، عوامل بسیار مهمی در ساخت یک استیکر موفق و دست به دست شدن آن توسط مخاطب می تواند باشد.
طراح استیکر حاجی فیروز در پاسخ به این پرسش که آیا مناسبتی بودن یک استیکر آنرا محدود به زمان خاصی نمی کند، اظهار نمود: مناسبتی بودن یک استیکر اساسا می تواند یک استیکر را اندکی محدود کند ولی اگر استیکر دارای عامل های ساختاری موفقی باشد در هر صورت از آن استیکر همیشه استفاده خواهد شد و مناسبتی بودن تاثیر زیادی در استقبال از آن ندارد.

این تصویرگر و کارتونیست در مورد تفاوت کارتون و تصویرسازی در طراحی استیکرها اظهار داشت: در خلق استیکر این دو گرایش بسیار به هم شبیه است و بخصوص در اجرای کاراکترها نمی گردد مرز مشخصی برای شان تعریف کرد. اما در ایده پردازی، گرایش کارتون (کاریکاتور) بیشتر بر جنبه خلاقیت ایده استوار است در حالیکه در تصویرسازی بیشتر جنبه روایتی داستان مطرح است و خلاقیت ایده زیاد مطرح نیست.
وی در پاسخ به این پرسش که آیا هنگام طراحی استیکر «حاجی فیروز» به مخاطب جهانی و امکان جهانی شدن آن هم فکر کرده است، توضیح داد: حقیقت این است که در مورد جهانی شدن استیکرهایم فکر نکرده بودم ولی به نظرم کاراکترهای ایرانی قابلیت تبدیل شدن به استیکرهای جهانی را دارند. یعنی می تواند شخصیت های داستانی و واقعی ایرانی را با ساخت استیکرهای متنوع به مردم جهان بشناساند.
این هنرمند در مورد تجربه حضورش در جشنواره و مسابقه ای با مبحث طراحی استیکر بیان نمود: پیش از این در هیچ جشنواره استیکری شرکت نکردم چون اصلاً وجود نداشت و حالا که جشنواره ای با این رویکرد ظهور پیدا کرده، امیدوارم ادامه پیدا کند.
قالیجاری در انتها اظهار داشت: اساسا باردیگر کاراکترهای نوروزی خلق خواهم کرد، همچنان که برای سال ۱۴۰۰ کاراکتر سال گاو را طراحی کردم که در صفحه شخصی ام به اشتراک گذاشته ام.

منبع:

Author | صدکادو Comments | دیدگاه‌ها برای در گزارش صد كادو مطرح شد؛ جذابیت های حاجی فیروز برای طراحی استیكر بسته هستند Date | 28/03/2021