۵ عادت اشتباهی كه در نوروز به محیط زیست صدمه می زند

    Home  /  جشن  /  ۵ عادت اشتباهی كه در نوروز به محیط زیست صدمه می زند

۵ عادت اشتباهی كه در نوروز به محیط زیست صدمه می زند Image

۵ عادت اشتباهی كه در نوروز به محیط زیست صدمه می زند

صد کادو: یک استادیار اکولوژی گیاهی دانشگاه شهید بهشتی ضمن اشاره به اینکه بعضی از ما عادات اشتباهی داریم که سبب صدمه رسیدن به محیط زیست در روزهای نوروز می شود، اظهار داشت: ازجمله این عادات اشتباه رها کردن ماهی قرمزها و سبزه ها در طبیعت است.

احمدرضا محرابیان در گفت و گو با ایسنا، ضمن اشاره به اینکه برگزاری مراسم نوروز در کشور ما با برخی عادات اشتباه همراه می باشد، اظهار نمود: نوروز فصل نو شدن و آشتی با طبیعت است اما گاهی برخی افراد کارهایی انجام می دهند که طبیعت و محیط زیست را با مشکل مواجه می کنند.

وی افزود: برای مثال ماهی قرمز، گونه ای وارداتی و غیربومی در کشور ما است و رها شدن آن در رودخانه ها، دریاچه ها و سایر آب های جاری می تواند حیات سایر موجودات دریایی را تهدید کند و حتی سبب از بین رفتن آنها شود.

محرابیان در ادامه با اشاره به اینکه خیلی از اوقات از ماهی قرمزها در شرایط سخت و بدی در خانه ها نگهداری می شود، اظهار داشت: متاسفانه طی سالهای اخیر این کار رواج پیدا کرده است که این گونه را در تنگ های بسیار کوچک تزیینی به فروش می رسانند که این خود می تواند مصداق حیوان آزاری باشد. ازاین رو به هیچ عنوان پسندیده نیست که ما در نوروز که هنگام دوستی و سازگاری با طبیعت است چنین اقدامی را انجام دهیم.

این استادیار اکولوژی گیاهی دانشگاه شهید بهشتی ضمن اشاره به اینکه رها کردن سبزه ها در طبیعت هم ازجمله دیگر عادات اشتباه ما در روزهای عید است، خاطرنشان کرد: سبزه های رها شده در طبیعت بعنوان گونه ای هرز و مهاجم تلقی می شوند و تازمانی که تجزیه نشوند حیات سایر گونه های گیاهی را تهدید می کنند.

به اعتقاد محرابیان اگر تعداد زیادی از ایرانی ها مبادرت به کاشت سبزه کنند، مقدار زیادی حبوبات و آب هدر می رود ازاین رو بهتر است که گلدان های طبیعی را جایگزین سبزه در سفره هفت سین نماییم.

وی در ادامه اظهار داشت: هرساله در روز ۱۳ فروردین و همزمان با روز طبیعت برخی افراد ناآگاه خسارت هایی را به محیط های طبیعی کشور وارد می کنند؛ از روشن کردن آتش در جنگل ها گرفته تا شکستن شاخه درختان که این مساله کاملا در تضاد با نفس روز طبیعت است البته سال جاری به علت شیوع کرونا در کشور سفارش های وزارت بهداشت در خصوص پرهیز از حضور در محیط های پرجمعیت و در خانه ماندن است که باید در اولویت همه افراد قرار گیرد. بهرحال حفظ طبیعت و خودداری از صدمه رساندن به آنرا هم باید مدنظر داشته باشیم.

محرابیان در انتها ضمن اشاره به یکی دیگر از عادت های ناپسند در روزهای نوروز اظهار نمود: یکی از اشکالات اساسی در حوزه محیط زیست مصرف بی رویه و درنتیجه تولید بی رویه پسماند در کشور است که متاسفانه در روزهای نوروز افزایش می یابد. هرچند که درحال حاضر شرایط اقتصادی چندان مساعد نیست و خیلی از افراد مصرف گرایی ندارند اما بهرحال سفارش می نماییم که پسماندها به صورت صحیح در منازل مدیریت شوند. تفکیک زباله های خشک و تر، استفاده مجدد از برخی پسماندها مانند ظروف شیشه ای و… ازجمله راهکارهای مدیریت پسماند در منازل است.

منبع:

Author | صدکادو Comments | دیدگاه‌ها برای ۵ عادت اشتباهی كه در نوروز به محیط زیست صدمه می زند بسته هستند Date | 17/03/2021