اهالی موسیقی، كرونا و دنیای مجازی؛ حاشیه های موسیقی هم زنده شد

    Home  /  جشن  /  اهالی موسیقی، كرونا و دنیای مجازی؛ حاشیه های موسیقی هم زنده شد

اهالی موسیقی، كرونا و دنیای مجازی؛ حاشیه های موسیقی هم زنده شد Image

اهالی موسیقی، كرونا و دنیای مجازی؛ حاشیه های موسیقی هم زنده شد

به گزارش صد كادو قرنطینه طولانی مدت هنرمندان در خانه، سبب رو آوردن به فضای مجازی و گپ و گفت های زنده در اینترنت شده است؛ گفتگوهایی كه طی هفته گذشته حاشیه هایی را هم به همراه داشت.

خبرگزاری مهر – گروه هنر- علیرضا سعیدی: روزهای کرونایی همچنان در حال عبورند و کارهای موسیقایی هنرمندان فعال این عرصه هم همچنان تحت تاثیر سفر طولانی این ویروس سرسخت در سرتاسر دنیا قرار دارد. البته برخلاف روزهای نخست، فعلاً خبری از بازار داغ اجراهای زنده و ارتباط رو در رو با مخاطب نیست و همین مساله باعث خلاقیت های متفاوتی شده که در هفته های گذشته بخشی از آنها در رسانه های رسمی هم انعکاس پیدا کرد.
البته در همین ماجرای کنسرتهای مجازی هم اتفاقاتی پس از فراگیری این پدیده به وجود آمد که برخی از هنرمندان را در شرایط بلاتکلیفی قرار داد، شرایطی که مبنای سردرگمی در آن نشأت گرفته از لزوم دریافت مجوز از مراجع ذی ربط دولتی همچون دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر فضای مجازی از نهادهای وابسته به سازمان صدا و سیما بود و در نهایت با توضیحات محمد اله یاری مدیرکل دفتر موسیقی وزارت ارشاد در نحوه برگزاری کنسرتهای آنلاین و آفلاین موسیقی در صفحات مجازی شکل روشن تری به خود گرفت.
از ماجرای اجراها و بدعت های پیرامون آن که بگذریم، مجال در خانه ماندن هنرمندان موسیقی باعث شد که برخی از فعالان رسانه ای که عمده تمرکز خویش را در فضای مجازی معطوف کرده اند، برنامه ریزی هایی برای گفتگو با بعضی از هنرمندان این حوزه که تا به امروز کمتر از آنها در رسانه های رسمی گفتگو و خبر خوانده بودیم، داشته باشند. شرایطی که در ایام کرونایی باعث بروز حاشیه هایی تازه شد و کار را به جایی رساند که همین حاشیه ها بیشتر از متن به چشم آمد. آنچنان که بسیاری از همین گفتگوها توانست تبدیل به تیترهای اصلی برخی رسانه ها و محافل مطبوعاتی و هنری شود.
گزارش پیش رو که در ادامه مجموعه کارهای گروه هنر خبرگزاری مهر در جهت پوشش کارهای مجازی هنرمندان موسیقی در ایام کرونایی تهیه شده، انعکاسی مختصر و گزینش شده ای از مجموع این رویدادها است که توسط اهالی موسیقی طی روزهای کرونایی در فضای مجازی رقم خورده است.
سالار عقیلی و یک کنسرت خانوادگی
سالار عقیلی خواننده موسیقی ایرانی که در هفته های اخیر همراه خانواده «همیشه همراهش» کوشیده در پویش «در_خانه_بمانیم» حضور جدی داشته باشد، جمعه ۱۲ اردیبهشت ماه همراه با همسر نوازنده اش حریر شریعت زاده در صفحه اینستاگرامش کنسرت آنلاینی را پیش روی مخاطبان قرار داد. کنسرتی که در اواخر اجرا با خوانندگی ماهور عقیلی پسرش هم همراه شد و او هم در این کنسرت خانوادگی از داخل خانه شرکت کرد.
این خواننده موسیقی ایرانی در بخشی از کنسرت خانوادگی خود از محمدرضا شجریان خواننده پیشکسوت موسیقی ایرانی که این روزها در بستر بیماری است، یاد کرد و اظهار داشت: به طور قطع استاد محمدرضا شجریان اسطوره آواز ایران و صدای این مردم است. من و خیلی از هنرمندانی که در حوزه خوانندگی فعالیت می نمایند مدیون ایشان هستند و باید خودشان را شاگرد او بدانند. به هر حال امیدوارم خداوند هرچه سریعتر به استاد شجریان سلامتی بدهد و حال ایشان بهتر شود تا ما بازهم بتوانیم از هنر والا و بالای ایشان در کشور استفاده نمائیم.
وی اظهار نمود: برگزاری چنین برنامه ای در شرایط بحرانی فعلی حرکتی خود جوش بود، چونکه دلم برای شما مردم عزیز تنگ شده بود و همه آنهایی که مرا می شناسند و دنبال می کنند، می دانند که من عاشق مردمم هستم و خیلی آنها را دوست دارم و دلم می خواهد با شما باشم. همانطور که می دانید من در موسیقی بسیار فعال بوده و هستم و حال برای من دشوار می باشد که سه ماه شما را نبینم و بنا بر این طی تصمیمی کاملاً خودجوش خواستیم نزد شما و به خانه هاتان بیاییم.
عقیلی در این کنسرت مجازی بود که به روزجهانی کارگر هم اشاره نمود و اظهار داشت: روز کارگر را به تمامی زحمت کشان و کارگران عزیز و مهربان که به خاطر آسایش و راحتی ما تلاش می کنند تبریک می گویم و امیدوارم خوب و خوش باشید و هرچه سریعتر بیماری لعنتی کرونا از کشور ما و از جهان برود تا ما بازهم بتوانیم در خدمت مردم عزیز و تمام اقشار جامعه باشیم. ما خدمتگزار شما هستیم. چه در کنج قفس باشم چه در پرواز می خوانم / قناری فطرتم تا زنده ام آواز می خوانم. فرقی نمی کند کجا باشم و هرجا باشم برای مردمم تا آخرین نفس خواهم خواند.
«خوشه چین» اثر روح الله خالقی با گرامیداشت روز معلم، «حانیه» به آهنگسازی فرید سعادتمند و «وطنم ای شکوه پابرجا» به آهنگسازی بابک زرین آثاری بودند که عقیلی در این کنسرت آنلاین همراه با خانواده اش اجرا کرد.
حریر شریعت زاده همسر سالار عقیلی و از هنرمندان عرصه نوازندگی پیانو هم در این کنسرت انلاین بیان نمود: ما مردم ایران را عاشقانه دوست داریم و به آنها عشق می ورزیم و حال بسیار خوشحال و خوشوقتیم که این سعادت نصیبمان شده تا از این طریق آنها را ببینیم. بسیار دلتنگ شما هستیم چونکه نمی توانیم نفس های گرمتان را در سالن احساس نماییم و انرژی مثبتتان را از نزدیک دریافت نماییم، اما از اینکه توسط کنسرت لایو در خدمتتان هستیم بسیار خوشحالیم و با عشق برایتان می خوانیم و می نوازیم.

بنیامین بهادری بالاخره عذرخواهی کرد
بنیامین بهادری اساسا یکی از تیزهوش ترین و البته پرحاشیه ترین خوانندگان موسیقی پاپ ایران در دهه اخیر است که اگر هوشمندی و موقعیت شناسی ذاتی خویش را در حوزه تخصصی خود یعنی همان موسیقی به کار می برد، اساسا می توانست پله های بیشتری را در راه ترقی و پیشرفت طی نماید. شرایطی که در بزنگاه های مختلف از زندگی شخصی و هنری اش به وضوح دیده شد و از بنیامین بهادری خواننده ای ساخته که با وجود کیفیت نه چندان متوسط خود در حوزه خوانندگی اما همچنان با طرفداران زیادی مواجه می باشد و می تواند بعنوان یک برگ برنده در نظام اقتصادی موسیقی ایرانی بخصوص موسیقی پاپ به حساب آید.
این حواشی همه و همه مصداقی است برای ابراز تمایل خواننده «دنیا دیگه مث تو نداره» به حاشیه، که اساسا در کارزار صنعت موسیقی دنیا یکی از مؤلفه های دیده شدن و در بورس ماندن است حاشیه های این خواننده که خوب راه و رسم بازگشتن از موقعیت شکست به موقعیت پیروزی را بلد است، در این سال ها کم نبودند از ماجرای دعوای رسانه ای اش با محسن رجب پور مدیرعامل مؤسسه ترانه شرقی و مدیر سابق برنامه هایش گرفته تا ماجرای غم انگیز اما پرحاشیه مرگ همسر اولش و موارد دیگری چون مهاجرتش به آمریکا و ازدواج دوم، ابراز تمایل جهت زندگی در هندوستان و بازی در فیلم «سلام بمبئی»، خوانش قطعه جنجال برانگیز «کبیر» و این آخری اجرای قطعه «بوی عیدی» یا همان «کودکانه» در برنامه «دورهمی» مهران مدیری که از جانب شهیار قنبری و اسفندیار منفردزاده (سازندگان اصلی قطعه با صدای مرحوم فرهاد مهراد) برای او به افترا سرقت هنری دردسرهای زیادی درست کرد.
این حواشی همه و همه مصداقی است برای ابراز تمایل خواننده «دنیا دیگه مث تو نداره» به حاشیه، که اساسا در کارزار صنعت موسیقی دنیا یکی از مؤلفه های دیده شدن و در بورس ماندن است.
بنیامین بهادری بعد از اجرای قطعه جنجالی «بوی عیدی» در برنامه «دورهمی» که برای او دردسرآفرین هم بود، ترجیح داد بعد از اظهارات تند اسفندیار منفردزاده و شهیار قنبری در صفحات شخصی شان سکوت کند. اما شاید تصور هم نمی کرد که این واکنش های تند، باعث ایجاد یک موج رسانه ای جدید شود که این چنین او را تحت فشار قرار دهد. شرایطی که شاید در دیده شدن باردیگر بنیامین بهادری آن هم پس از مدت ها غیبت در رسانه ها و اجرا بی تاثیر نبود و برای او فضایی را ایجاد کرد که خواه ناخواه باید برای آن واکنشی می داشت.
بالاخره او خواسته یا ناخواسته تصمیم گرفت که شنبه شب سیزدهم اردیبهشت ماه در حضور طرفدارانش با خبرنگاران گفتگو کند، شرایطی که به لحاظ استانداردهای رسانه ای اصلاً در قالب اصولی و قاعده مند قرار ندارد. چه بسا اینکه خبرنگاری تمایل داشته با او وارد چالش شود اما حجم وسیع طرفداران سینه چاک و علی القاعده واکنش های احساسی آنها به خواننده مورد علاقه شان اجازه حضور در این چالش را نداد. کما اینکه تجربه نشان داده وقتی خبرنگاری در این گفتگوهای زنده فضای مجازی حضور پیدا کرده و احیاناً نقدی را برای فرد مصاحبه شونده وارد میکند این ماجرا اگر به مذاق هنرمند و طرفدارانش خوش نیاید سرنوشت غم انگیزی چون «ریپورت» شدن و مواجهه با انواع و اقسام دشنام ها در انتظارخبرنگاراست!
به هرحال بنیامین بهادری در این گفتگو که به شدت پراسترس و مضطرب به نظر می رسید، ضمن تعریف آشفته و بدون چارچوب آنچه به دنبال حاشیه های حضورش در برنامه «دورهمی» و اجرای قطعه «بوی عیدی» تجربه کرد، دفتر موسیقی و شرکت ترانه شرقی را مقصر اصلی حاشیه های پیش آمده عنوان کرده و اذعان کرد که این قطعه اجرا شده از دفتر موسیقی وزارت ارشاد توسط مدیر برنامه های سابقش مجوز گرفته بود، اما در عین حال اظهار داشت: «چون اسفندیار منفردزاده و شهیار قنبری از مشاهیر موسیقی و ترانه هستند من در همین جا بابت پیش آمدن چنین شرایطی عذرخواهی می کنم. به هر حال این دو هنرمند از مشاهیر هستند و من نمی توانم به آسانی از این ناراحتی عبور کنم.»

سیروان خسروی و دنباله یک جدال مجازی
پس از اینکه بهاره رهنما بازیگر پرحاشیه سینما، تئاتر و تلویزیون و سیروان خسروی خواننده موسیقی پاپ طی دو سال قبل در فضای مجازی حسابی از خجالت هم در آمدند، خبرهایی در ایام گذشته منتشر گردید در خصوص که سیروان خسروی از بهاره رهنما شکایت رسمی کرده است. این خبر با انتشار احکام شعبه ۶۹ دادگاه تجدید نظر استان تهران در صفحه شخصی سیروان خسروی، حواشی این دو هنرمند را وارد شرایط پرحاشیه تری کرد.
رأی دادگاه ضد بهاره رهنما پنجاه ضربه شلاق تعزیری به جرم افترا و نشر اکاذیب و توهین و هتک حرمت بود. اما در متن حکم این نکته ذکر شده است: «به علت فقدان سابقه کیفری متهم و همینطور وضعیت اجتماعی ایشان با رعایت ماده ۴۶ قانون مجازات اسلامی مصوب ۱۳۹۲ ناظر به ماده ۴۰ همان قانون تعلیق گردیده است.»
بنابر آنچه در بعضی رسانه های رسمی پخش شده، داستان دعوای سیروان خسروی و بهاره رهنما به دو سال پیش باز می گردد. سیروان خسروی در فروردین ۹۷ در یک پست مجازی، نسبت به وضعیت و مشکلات کشور انتقادات تندی را بیان نمود. نوک پیکان انتقادات او هم نسبت به سلبریتی هایی بود که در انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۶ کارهای تبلیغاتی داشتند.
بعد از انتشار این پست امیرمهدی ژوله نویسنده و بازیگر نسبت به این پست سیروان واکنش نشان داد. واکنشی که باعث هک شدن صفحه اینستاگرام ژوله هم شد. بعد از هک صفحه امیرمهدی ژوله، بهاره رهنما در توئیتر ضمن پشتیبانی از ژوله انتقادات تندی را ضد سیروان خسروی بیان نمود.
در همان زمان و بعد از صحبت های بهاره رهنما، سیروان خسروی سیاست سکوت به خرج داد. در صورتی که از همان زمان هم گمانه زنی هایی در خصوص شکایت خسروی از رهنما وجود داشت. حالا برای برخی این سوال مطرح است که حکمی که بیشتر از یک سال پیش صادر شده، به چه مناسبت این روزها بار دیگر از جانب این خواننده انتشار یافته است؟

گلایه های تند و تیز بهروز صفاریان از محسن چاوشی
اما یکی دیگر از گفتگوهایی که در بین حجم انبوه اتفاقات و حاشیه های موسیقایی در فضای مجازی پیش روی مخاطبان قرار گرفت، گفتگوی آرش نصیری مدیر پروژه موسیقایی «هزار صدا» با بهروز صفاریان آهنگساز و تنظیم کننده مطرح موسیقی پاپ درباره اوضاع و احوال این روزهای موسیقی پاپ و علل قطع همکاری اش با محسن چاوشی بود.
بهروز صفاریان در این گفتگو بود که ضمن اشاره به همکاریهای مستمر خود با محسن چاوشی به تولید چند اثر مشترک با این خواننده معروف برای سریال «شهرزاد» و آخر فعالیت هایش با این خواننده اشاره نمود و اظهار داشت: من و محسن چاوشی در مجموعه «شهرزاد» چند کار را انجام دادیم که قرار بود در قسمت های مختلف این سریال گنجانده شود. اما پس از مدتی محسن چاوشی به من اظهار داشت: آقای فتحی خودش ترجیح داده که این آهنگ ها را فقط در تیزرهای تبلیغاتی سریال استفاده نماید. در صورتی که اصلاً قرار ما این نبود. چون که من برای این سریال از موسیقی هایی بهره برده بودم که ساختار قدیمی تری به لحاظ ملودی پردازی داشت و در برگیرنده فضای خاصی بود که کاملاً بوی حال و هوای تاریخی سریال شهرزاد در آن به مشام می رسید. اما متأسفانه این اتفاقات نیفتاد.
صفاریان: من قطعات «هم خواب»، «به رسم یادگار» و «دل مغموم» را برای سریال شهرزاد با عشق تمام کار می کنم و بعد می بینم هیچکدام از این قطعات در سریال کار نمی گردد و من فکر می کنم این تصمیم خود محسن بوده که این کارها در سریال استفاده نشود، چونکه خواننده در این شرایط حق وتو دارد و اگر فرض نماییم نظر آقای فتحی مبتنی بر حذف قطعات از سریال بود باز این محسن بود که می توانست جلوی این کار بایستد وی افزود: اتفاقاً در آلبوم مشترکی که با محسن چاوشی کار کردیم هم همان چیزی شبیه ماجرای «شهرزاد» صورت گرفت. باید بگویم من و محسن چاوشی خیلی دوستان خوبی بودیم اما انگار هر دوستی در موسیقی تاریخ مصرف دارد و گویی وقتی یک پروژه به اتمام می رسد دوستی ها هم باید به اتمام برسد. به هر حال من در همان زمان احساس کردم آن همکاری که باید با محسن چاوشی اتفاق می افتاد، اتفاق نیفتاد و ما با هم یک دل نشده و آن شفافیتی که باید وجود می داشت، نبود. پس وقتی شفافیت نباشد دیگر نمی توان در آن چارچوب ماند.
این آهنگساز و تنظیم کننده باسابقه در بخش دیگری از صحبت های خود اشاره کرد: مشکلات من و محسن در حوزه تصمیم گیری نبود. خدا را شکر که من در ابعادی به او و انتخاب های موسیقایی اش اعتقاد داشتم و او هم از آن سمت به کارهای من اعتقاد داشت. باید بگویم مشکلات من و محسن چاوشی به شکلی غیرکاری بود گو اینکه فکرهایمان باهم هماهنگ نبود بطوریکه در بعضی پروژه ها من اذیت می شدم.
وی اضافه کرد: من قطعات «هم خواب»، «به رسم یادگار» و «دل مغموم» را برای سریال شهرزاد با عشق تمام کار می کنم و بعد می بینم هیچکدام از این قطعات در سریال کار نمی گردد و من فکر می کنم این تصمیم خود محسن بوده که این کارها در سریال استفاده نشود، چونکه خواننده در این شرایط حق وتو دارد و اگر فرض نماییم نظر آقای فتحی مبتنی بر حذف قطعات از سریال بود باز این محسن بود که می توانست جلوی این کار بایستد.
صفاریان در بخش دیگری از این گفتگو توضیح داد: یکسری بازی های پشت صحنه هم هست که من آنها را هم دوست ندارم. من دوست داشتم محسن چاوشی دراین زمینه کمی شفاف تر بود. اگر او به من می گفت کاری را می خواهیم انجام دهیم من اساسا تا آنجا که از دستم برمی آمد انجام می دادم. حتی دراین زمینه یکی از اتفاقات هم به رسانه ها کشیده شد و من دیدم برای پروژه ای، محسن از همه عوامل قدردانی کرده بود اما اسمی هم از من نبرده بود. متأسفانه باید گفت این شفافیت وجود نداشت و من فکر می کردم در من وجود دارد. من داشتم به این مورد فکر می کردم که می توان کارهای بزرگ تری انجام داد اما فکر می کنم در بعضی اوقات با یک سیاست خاص همه چیز جور دیگری چیده می شود. یعنی یک نفر دوست دارد هم خودش بخواند، هم بسازد و هم تنظیم کند و این روزها خودش هم شعر بنویسد. البته که اگر همه اینها خوب صورت گیرد چون که نه؟ اما وقتی یک ترکیب خوبی مانند من، فرشاد حسامی و به واسطه او عادل روح نواز و حتی در دو آلبوم قبلی حضور روزبه بمانی به واسطه بنده جمع شود و نتیجه خوبی هم بدهد ولی بازهم شاهد این نکته باشیم که «من خودم می خواهم فقط بدرخشم» ازاین رو ترجیح دادم با محسن رفاقت دورا دوری داشته باشم که گاهی اگر حداقل همدیگر را می بینیم روی مان را کج نکنیم و اگر او بخواهد حقیقتی را کتمان کند به خودش مدیون است.

برگزاری کنسرت آنلاین علی زند وکیلی در تالار وحدت تهران به مناسبت روز گرامیداشت شهر شیراز با حمایت بنیاد فرهنگی هنری رودکی، شورای اسلامی شهرشیراز و شهرداری شیراز، انتشار فراخوان ثبت اطلاعات کسب و کارهای فرهنگ و هنر متضرر از کرونا توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، برگزاری دومین نشست هماهنگی دفتر موسیقی با مدیران سالن های برگزاری کنسرت ها و صنوف حوزه موسیقی درباره زمان بازگشایی تالارهای کنسرت و کوشش برای تدوین یک شیوه نامه دراین چارچوب، انتشار فراخوان جشنواره مجازی موسیقی «به احترام سپیدجامگان: تیمارگران عشق» از دیگر رویدادهایی است که طی روزهای کرونایی صورت گرفت.

Author | صدکادو Comments | دیدگاه‌ها برای اهالی موسیقی، كرونا و دنیای مجازی؛ حاشیه های موسیقی هم زنده شد بسته هستند Date | 07/05/2020