بازی های شلخته، پیشنهادی برای قرنطینه كودكان

    Home  /  جشن  /  بازی های شلخته، پیشنهادی برای قرنطینه كودكان

بازی های شلخته، پیشنهادی برای قرنطینه كودكان Image

بازی های شلخته، پیشنهادی برای قرنطینه كودكان

صد كادو: بیش از ۴۰ روز است كه در قرنطینه خانگی به سر می بریم تا بلكه كرونا دست از سر بردارد. در چنین شرایطی كه مراقبت و مدیریت كودكان محدود به فضای خانه شده، بهتر است به نیازهای سنین مختلف كودكان در انتخاب بازی و سرگرمی دقت شود.
مهرنوش خالقی -روانشناس عمومی و مربی كودكان- در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به اینكه كودكان صفر تا سه سال نیاز به كارهایی دارند، حواس پنج گانه شان تحریك و تقویت شود، پیشنهاد می دهد كه بازی messy play یا بازی های شلخته یا بازی های كثیف برای تحریك حواس پنج گانه نوزادان و كودكان تا سن سه سالگی مورد توجه جدی والدین قرار گیرد.
او قرنطینه را فرصت مناسبی می داند تا خانواده ها بتوانند فضاهای مختلف خانه را برای بازی بچه ها مناسب و آماده كنند. اگر پدر و مادری نسبت به تمیز ماندن خانه حساس هستند؛ باید شرایط خانه را طوری فراهم كنند؛ اختلاف و درگیری بین والدین و كودكان به حداقل ممكن برسد.
برای مثال اگر فرزند خردسال شما عادت دارد كه دیوار را خط خطی كند یا نقاشی بكشد، بهتر است روی دیوار كاغذ، مقوا یا نایلون بچسبانید. یا برای برخی بازی ها كه كثیفی و شلختگی دارند؛ بهتر است یك سفره یا پارچه ای پهن شود تا كودك روی آن به راحتی بازی كند.
این روانشناس بیان می كند كه بازی های شلخته یا Messy Play مثل كف بازی، رنگ بازی، خاك بازی، گِل بازی و شن بازی حواس بچه ها را تحریك می كند، حتی بعضی كودكان دوست دارند با غذاهایی مثل ماكارونی بازی كنند. والدینی كه نگران خوردن خمیرهای بازی توسط كودك هستند؛ می توانند با آرد و رنگ های خوراكی، خودشان خمیر درست كنند.
فضاهای مورد استفاده برای بازی های شلخته
خالقی ادامه می هد كه برای بازی های شلخته یا كثیف بازی، می توان از بالكن خانه ها استفاده نمود. اگر خانه ای بالكن نداشت؛ خانواده ها می توانند از حمام، حیاط خانه یا پاركینگ استفاده كنند. البته همه این فضاهای پیشنهادی، باید كاملاً تمیز و ایمن باشند. برای مثال باید از نبود اشیا و لبه های تیز در اطراف كودك مطمئن شوید.
او با تاكید بر اینكه كودكان زیر سه سال تا ساعت ها با بازی های شلخته سرگرم می شوند و برای خود بازی خلق می كنند، می گوید: قرنطینه فرصت مناسبی است تا بتوانیم فضاهای مختلف خانه را برای بازی بچه ها فراهم نماییم.

منبع:

Author | صدکادو Comments | دیدگاه‌ها برای بازی های شلخته، پیشنهادی برای قرنطینه كودكان بسته هستند Date | 19/04/2020

categories & tags