برنده ۲ نخل طلای كن؛ كن لوچ در لومیر سخنرانی كرد، برگزاری یك مستر كلاس سیاسی

    Home  /  جشن  /  برنده ۲ نخل طلای كن؛ كن لوچ در لومیر سخنرانی كرد، برگزاری یك مستر كلاس سیاسی

برنده ۲ نخل طلای كن؛ كن لوچ در لومیر سخنرانی كرد، برگزاری یك مستر كلاس سیاسی Image

برنده ۲ نخل طلای كن؛ كن لوچ در لومیر سخنرانی كرد، برگزاری یك مستر كلاس سیاسی

صد كادو: كارگردان سرشناس بریتانیایی با حضور در جشنواره لومیر فرانسه و در مستر كلاسی كه ترتیب داده شده بود، درباره فیلم های اخیرش كه تحت تاثیر مسایل اقتصادی ساخته شده صحبت كرد.

به گزارش صد كادو به نقل از هالیوود ریپورتر، كارگردان مولف بریتانیایی و برنده ۲ جایزه نخل طلای كن كه با فیلم جدیدش «ببخشید جا ماندی» ماه آینده راهی سینماهای بریتانیا می شود، در جشنواره لومیر در لیون حضور یافت و در یك مستر كلاس بیشتر به مسایل سیاسی پرداخت تا سینمایی.
كن لوچ كه در جشن سالانه تیری فرمو مدیر هنری جشنواره كن برای پشتیبانی از فیلم های كلاسیك و فیلم های بازسازی شده حضور یافته بود، در دهمین دوره برگزاری این جشنواره، درباره وضعیت جهان در این مقطع زمانی صحبت كرد و وضعیت بریتانیا و اروپا را خصوصاً درباره برگزیت در محور سخنانش قرار داد.
لوچ اظهار داشت: فكر می كنم حالا در مقطعی بسیار خطرناك به سر می بریم.
این كارگردان ۸۳ ساله كه بیشتر از ۳۰ فیلم بلند و مستند از دهه ۱۹۶۰ تابحال ساخته است و ۲ بار در سال ۲۰۰۶ و ۲۰۱۶ برای فیلم های «بادی كه كشتزار جو را تكان می دهد» و «من، دانیل بلیك» نخل طلای كن را برد اضافه كرد: با فروپاشی سیستم اقتصادی، ما شاهد ظهور جناح راست در همه جا هستیم دقیقا همانطور كه سال های پیش نیز همین وضعیت را دیدیم و ما باید از هر راه ممكن با این امر مبارزه نماییم.
این كارگردان گفت حساسیت های سیاسی اش از زمانی آغاز شد كه وی در دهه ۱۹۶۰ آغاز به كار برای بی بی سی كرد.
وی اضافه كرد: حقایق سیاسی كه آن زمان درك كردم هر روز روشن تر و روشن تر می شود. حقایقی كه ساده هستند: جامعه به ۲ طبقه تقسیم می شود و یكی از دیگری سوء استفاده می نماید.
لوچ درباره الهامی كه سبب شكل گیری فیلم اخیرش كه اولین بار در جشنواره كن امسال در ماه می اكران شد، هم صحبت كرد و گفت این فیلم تلاش های یك خانواده از طبقه كارگر را زیر فشار اقتصادی حیله گرانه بریتانیا نشان داده است.
وی با نگاهی به وضعیت تلخ اقتصادی بریتانیا اضافه كرد: دو سوم از مشاغل جدید متزلزل هستند و كارفرمایان می توانند این شغل ها را مثل شیر آب ببندند یا به جریان بیندازند.
این كارگردان سینما گفت این روند از دوران مارگرات تاچر شروع شد.
تیری فرمو نیز یادآوری كرد كه كن لوچ گفته بود «من، دانیل بلیك» آخرین فیلم اوست اما وی بار دیگر پشت دوربین ایستاد و فیلم اخیرش را ساخت.
لوچ هم گفت این فیلم را با الهام از بانكهای غذا كه وقت تهیه فیلم «من، دانیل بلیك» دیده بود، ساخته است و خیلی از این مراكز پر از خانواده های شاغلی بودند كه قادر به تهیه غذا نبودند.
كن لوچ درباره برگزیت هم صحبت كرد و گفت این مساله جناح چپ است كه باید برگزیت را عملی كند برای اینكه اتحادیه اروپا از بازار آزاد حمایت می كند و مقررات جدی در مقابل حمایت دولتی از صنعت دارد. از طرف دیگر بریتانیا می تواند همبستگی خود با دیگر كشورهای اروپایی را حفظ كند برای اینكه وحدت برای اروپایی ها مهم می باشد.
وی اضافه كرد: اما برگزیت یك دیوانگی است، برای اینكه مشكلات بزرگی وقتی در درون اتحادیه اروپا بودیم داشتیم، چه برسد كه بخواهیم از آن بیرون بیاییم.
این كارگردان كه سال ۲۰۱۲ جایزه لومیر را دریافت كرده در ابتدای سخنانش با تشویق ایستاده حضار روبه رو شد و درانتها سخنانش نیز وقتی شعاری از قرن نوزدهم اتحادیه های آمریكایی در خصوص «تحریك، آموزش، سازماندهی» بیان كرد، بار دیگر یك تشویق طولانی مدت ایستاده از او به عمل آمد.

منبع:

Author | صدکادو Comments | دیدگاه‌ها برای برنده ۲ نخل طلای كن؛ كن لوچ در لومیر سخنرانی كرد، برگزاری یك مستر كلاس سیاسی بسته هستند Date | 20/10/2019