سیروس مقدم از سریالش نوشت؛ رازهای توفیق پایتخت به روایت خالقش، این آدم های معمولی اما معتقد

    Home  /  جشن  /  سیروس مقدم از سریالش نوشت؛ رازهای توفیق پایتخت به روایت خالقش، این آدم های معمولی اما معتقد

سیروس مقدم از سریالش نوشت؛ رازهای توفیق پایتخت به روایت خالقش، این آدم های معمولی اما معتقد Image

سیروس مقدم از سریالش نوشت؛ رازهای توفیق پایتخت به روایت خالقش، این آدم های معمولی اما معتقد

به گزارش صد كادو سیروس مقدم كارگردان مجموعه تلویزیونی پایتخت در آستانه تولید فصل ششم این سریال، در یادداشتی خصوصیت های این اثر و علل جذابیت و موفقیت آنرا از نگاه خود تبیین كرد.

به گزارش صد كادو به نقل از مهر، سیروس مقدم كارگردان باسابقه تلویزیون در آستانه تولید فصل ششم از مجموعه تلویزیونی «پایتخت» در چارچوب یادداشتی از دلیلهای موفقیت این سریال و خاصیت های جذاب آن برای مردم، كه همچنان پس از پنج فصل برقرار است، نوشت.
متن این یادداشت كه به صورت اختصاصی برای انتشار در اختیار خبرگزاری مهر قرار گرفته است را در ادامه می خوانید؛
آدم های معمولی اما معقتد
پایتخت برگرفته از زندگی روزمره و رویدادهای معمولی و واقعی در دل جامعه است. خانواده ای ایرانی و مسلمان كه شبیه خیلی از خانواده های جامعه مان انتخاب شده و زندگی می كنند. در «پایتخت» موضوعاتی به فیلمنامه تبدیل می شود كه بسیار شبیه زندگی واقعی مردمان اطراف مان است كه با حساسیت و وسواس نویسندگان در خلق لحظات كمیك ناب و شخصیت های باورپذیر و قابل همذات پنداری، پدیدار شده است.
ساده زیستی، احترام به بزرگترها و به همدیگر، اتحاد و همدلی بین اعضای خانواده حتی در شرایط سخت و مهلك، صداقت در رفتار و گفتار، اعتقاد به حلال و حرام و روزی حلال، خداترسی، تعصب و غیرت و مردانگی مردان خانواده و عقل و درایت و دوراندیشی زنان خانواده و… همگی دست به دست هم داده اند تا «پایتخت» را با سلیقه مخاطب عجین و همراه كند.

احترام به خرده فرهنگ ها
از سوی دیگر، استفاده درست و به جا از گویش و لهجه اقوام و محترم شمردن خرده فرهنگ ها و تكیه به آداب و رسوم بومی و محلی و احیای فرهنگ یك منطقه، گویی دنیای جدیدی برای مخاطب گشوده می شود و با رنگ و بویی تازه، فارغ از فضاهای سرد و بی جان آپارتمان ها و ازدحام و خشونت شهری و عوارض مدرنیته، طبیعت زیبای شمال را به نمایش می گذارد و چشم نوازی می كند.
تكیه به موسیقی اقوام و معرفی نمودن آواهای محلی و سازهای بومی كه مهجور مانده اند نیز دیگر علت حال خوب مخاطبین از دیدن «پایتخت» است. سبك زندگی خانواده معمولی، لباس پوشیدنشان، صداقت و راحتی در گفتارشان، سر سفره دور هم نشستن شان و تزئیات و وسایل ساده ولی تمیز و خوش رنگ و لعابشان نیز مخاطب را به این فكر می پندارد كه چقدر این خانواده آشنا و ملموس به نظر می آید. گویی دارند همسایه بغلی شان و یا همكارشان و یا… را می بینند.
انتخاب درست بازیگران و عوامل
انتخاب درست برمبنای توانمندی های بازیگران برای نقش های مختلف و تسلط آنها به گویش بومی و كردار و رفتار متناسب با سطح زندگی و طبقه متعلق به آن، از دیگر مواردی است كه «پایتخت» را باورپذیر كرده است.
مسائل فنی، تصویر، نور، صدا، صحنه آرایی و لباس، گریم و تیپ سازی شخصیت ها، دیالوگ های محاوره ای و در عین حال با نمك و فراهم سازی آنچه كه فیلمنامه برای ساخت نیاز دارد، توسط عوامل تهیه و تولید و پس از تولید، تدوین خوش ریتم، موسیقی فولكلور جذاب بومی و… همگی در خدمت ارائه یك سریال به ظاهر ساده و معمولی ولی درواقع به شدت سخت و دشوار است.

Author | صدکادو Comments | دیدگاه‌ها برای سیروس مقدم از سریالش نوشت؛ رازهای توفیق پایتخت به روایت خالقش، این آدم های معمولی اما معتقد بسته هستند Date | 02/08/2019