در جشنواره فیلم ۱۰۰؛ كارگاه از ایده تا فیلمنامه برگزارشد، تجربه های هیجانی یك نویسنده

    Home  /  جشن  /  در جشنواره فیلم ۱۰۰؛ كارگاه از ایده تا فیلمنامه برگزارشد، تجربه های هیجانی یك نویسنده

در جشنواره فیلم ۱۰۰؛ كارگاه از ایده تا فیلمنامه برگزارشد، تجربه های هیجانی یك نویسنده Image

در جشنواره فیلم ۱۰۰؛ كارگاه از ایده تا فیلمنامه برگزارشد، تجربه های هیجانی یك نویسنده

صد كادو: همزمان با دومین روز از برگزاری دوازدهمین جشنواره بین المللی فیلم ۱۰۰ كارگاه از ایده تا فیلمنامه با حضور هادی مقدم دوست نویسنده و كارگردان در سالن شهر قصه سینما آزادی اجرا شد.

به گزارش صد كادو به نقل از مهر، همزمان با دومین روز از برگزاری دوازدهمین جشنواره بین المللی فیلم ۱۰۰ كارگاه «از ایده تا فیلمنامه» با حضور هادی مقدم دوست نویسنده و كارگردان در سالن شهر قصه سینما آزادی اجرا شد.
مقدم دوست درباره عوامل افزایش تاثیر گذاری فیلم بر مخاطب اظهار داشت: ساخت فیلم ۱۰۰ثانیه ای مستلزم ایجاد افكت و بیان نكات جالب است تا با تاثیر گذاری بالایی با مخاطب روبرو شود. این در شرایطی است كه كارگردان فیلم باید نسبت به دغدغه های ذهنی خود پاسخی داشته باشد تا در انتقال مفهوم به بیننده خوب عمل كند. ذوق كشف احساس در فیلم ها همچون نكات موفقیت یك فیلم شمرده می شود كه با القای شوك به مخاطب، جذابیت اثر را بیشتر می كند. زمانی كه فیلمساز در ساخت فیلم ها گرفتار هیجان فنی می شود، یعنی آمادگی بیان مفهوم در فیلم وجود دارد.
این نویسنده سینما تصریح كرد: ایده پردازی در فیلم نیاز به نظرسنجی دارد بدین سبب نباید فراموش نماییم كه فیلمساز در ایده پردازی صاحب نظر است تا بتواند منظور خودرا به خوبی در فیلم نشان دهد. پردازش ایده باز مستلزم نظرسنجی درباره سوژه و بررسی دقیق آن است. البته كه طرح اولیه سوژه نمی تواند الگویی برای ساخت فیلم و طرح نهایی ساخت فیلم باشد چونكه امكان وجود خطا در طرح اولیه زیاد بوده و تغییر و تحول در آن، ایده را به مرحله اجرا نزدیك تر می كند.
مقدم دوست ضمن تاكید بر اندیشه در انتخاب سوژه اظهار داشت: فیلمساز برای بهتر شدن فیلم نیاز به صرف زمان برای فكر كردن نسبت به سوژه دارد كه این امر با بازنویسی فیلمنامه امكانپذیر می شود. طرح اولیه نوعی بداهه گویی است كه در آن امكان ارزیابی وجود ندارد. بدین سبب در ابتدای طرح نمی توان توقع داشت فیلمی موفق تولید شود. البته معمولا ایده های ذهنی منشا ملموسی ندارد و با مشورت با دیگران، نسبت به تناسب با زندگی امروز مشخص می شود. نوشتن ایده و عجله نداشتن در به تصویر كشیدن آن، همچون عواملی است كه فیلمساز ان باید به آن توجه كرده و با كدگذاری و تخلیه آنچه كه در ذهن می گذرد سوژه را بطور دقیق بررسی كرد.
وی در ادامه این نشست اظهار نمود: عمیق شدن در محتوا یكی از برآیندهای فیلمسازی است كه طی آن بیننده با سوژه درگیر می شود كه این امر هدفمندی خاصی را به دنبال خواهد داشت. برای تاثیر گذاری بر مخاطب كوتاهی و یا بلندی فیلم اهمیتی ندارد و آنچه كه مهم تلقی می شود، تاثیرگذاری و انتظار فیلمساز از مخاطب فیلم است. من امیدوارم فیلمسازان بتوانند از نوشتن طرح به مرحله ساخت برسد و در امتداد كسب تجربه حرفی در عمل داشته باشند. نوشتن صرفا طرح به جایی نمی رسد.

Author | صدکادو Comments | دیدگاه‌ها برای در جشنواره فیلم ۱۰۰؛ كارگاه از ایده تا فیلمنامه برگزارشد، تجربه های هیجانی یك نویسنده بسته هستند Date | 01/03/2019