ارمغان پنجمین جایزه تهران؛ احداث گنجینه اسناد تهران برای تهران پژوهان

    Home  /  جشن  /  ارمغان پنجمین جایزه تهران؛ احداث گنجینه اسناد تهران برای تهران پژوهان

ارمغان پنجمین جایزه تهران؛ احداث گنجینه اسناد تهران برای تهران پژوهان Image

ارمغان پنجمین جایزه تهران؛ احداث گنجینه اسناد تهران برای تهران پژوهان

صد كادو: دبیر جشنواره جایزه تهران از احداث گنجینه ای به نام «گنجینه اسناد تهران» بعنوان یك منبع برای تهران پژوهان آگاهی داد.
به گزارش صد كادو به نقل از ایسنا، مهرشاد كاظمی دبیر جشنواره جایزه تهران، با اشاره به آغاز هفته پژوهش اظهار داشت: اهمیت پژوهش برای همه ما روشن است و معتقدیم هر عملی كه برمبنای پژوهش شكل گیرد ثمره بهتر و مفیدتری خواهد داشت.

وی با اشاره به اینكه اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران اهتمام بر انجام امور در امتداد پژوهش داشته، اضافه كرد: در سال ۹۲ این اداره تصمیم گرفت، اولین دوره جشنواره را با تقدیر از بهترین پژوهش های حوزه تهران برگزار كند، ثمره این اقدام برگزاری پنج جشنواره با نام جایزه تهران، تاسیس خانه «تهران پژوهان» بود.

وی اظهار نمود: این جشنواره در بخش های كتاب، پایان نامه، فیلم، تئاتر، خبرنگار فعال حوزه تهران، عكس، انتشارات برتر در حوزه چاپ آثار مربوط به تهران، گردشگری، معماری، محیط زیست و پیشكسوتانی را كه در حوزه تهران فعالیت نموده اند مورد قضاوت و داوری قرار می دهد.

كاظمی افزود: در مجموع چهار دوره گذشته از ۵۰ نفر در رشته های مختلف قدردانی نمود كه امسال باز می خواهیم از ۱۷ نفر در بخش های مختلف این جشنواره تقدیر نماییم.

وی با اشاره به اینكه برنامه های جنبی امسال نسبت به سال های گذشته گسترده تر می شود، اظهار نمود: یكی از بخش های مفید این جشنواره گنجینه ای به نام «گنجینه اسناد تهران» است كه كتابخانه خوبی برای تهران پژوهان شمرده می شود و همه كتاب هایی كه در حوزه تهران به چاپ رسیده است، در این كتابخانه جای دارد.

دبیر پنجمین جشنواره جایزه تهران، با اشاره به اینكه برنامه های این جشنواره زودتر از هفته پژوهش آغاز شد، بیان كرد: ۲۳ آذر، نمایشگاه اسناد دوره قاجار و تصاویر قدیمی، در كاخ گلستان در محل موزه ملی، با حضور پیروز حناچی شهردار تهران، احمد مسجد جامعی عضو شورای اسلامی شهر تهران و برخی از مدیران و مسئولان شهرداری و میراث فرهنگی افتتاح شد، بازدید از این نمایشگاه تا سوم دی بلاعوض است.

وی افزود: تلاش می نماییم تا اولین نمایشگاه هنری دیرینه شناسی تهران را در حاشیه این جشنواره برگزار نماییم.

جبرئیل نوكنده مدیركل موزه ملی ایران باز اظهار نمود: تلاش كردیم آثار نمایشگاه های موزه، بر طبق توالی تاریخ انجام بگیرد تا بازدید كننده سپس مشاهده آثار به نگاهی كلی از تاریخ تهران دست پیدا كند.

وی افزود: برای این نمایشگاه ها ۱۴۷ قلم اثر كشف شده از نقاط مختلف تهران مانند شهرری، سلطنت آباد، دروس و قیطریه جمع آوری كردیم كه این آثار بازه زمانی حدود هشت هزار سال پیش تا دوره قاجار را در برمی گیرد و تنوع گوناگونی را در خود دارد.

مدیر موزه ملی ایران، با اشاره به اینكه اعتقاد داشتیم با برگزاری نمایشگاه، شواهد ملموس دیرینه شناسی را نمایش دهیم كه شهروندان قدمت این آثار را حس كنند، بیان كرد: امیدواریم در پارك قیطریه ساختمانی داشته باشیم كه به صورت موزه یا اتاق معرفی، دایر شود.

نوكنده ضمن تشكر از اداره ارشاد تهران به خاطر توجه به سوژه باستان شناسی، شركت و همیاری موزه ملی را در این جشنواره وظیفه موزه ملی خواند و در ادامه از تاریخچه دیرینه شناسی در تهران و شهرری، توضیحاتی نمایش كرد.

محمدمهدی تدین دبیر بخش عكس این جشنواره باز اظهار داشت: در این جشنواره چهار كارگروه در حوزه عكس داشتیم كه از مهر كار خودش را آغاز كردند و موضوعاتی مانند اماكن مذهبی تهران، تاریخچه بناهای قدیمی، تهران قدیم و تهران جدید جزو آثار بودند.

وی به حضور چهره های سرشناس در حوزه عكاسی اشاره و با تاكید بر آثار راه یافته به دبیرخانه، اضافه كرد: مجموعا دو هزار و ۱۶۵ اثر در بخش عكس از ۸۷۳ عكاس، برای جشنواره ارسال شد كه از بین آثار ۱۳۶ اثر از ۱۱۲ عكاس، به مرحله داوری راه پیدا كردند و هیات داوران از بین این آثار در روز اختتامیه جشنواره، برگزیدگان اعلام می شوند.

او افزود: امیدواریم بتوانیم بخش های نادیده یا كمتر دیده شده تهران را به درستی و بیشتر نشان دهیم چون این مساله برای ما اهمیت خاصی داشت و در آثار راه یافته به دبیرخانه ما شاهد زوایای پنهانی از تهران بودیم كه به راحتی از كنار آنها می گذشتیم.

مهسا وهابی باز در پاسخ به این سوال كه جوایز این جشنواره چگونه است، اشاره كرد: جوایز این جشنواره به صورت رتبه بندی نیست. مقام بندی مطرح نبوده و میزان جوایز یكسان است. در این جشنواره تجلیل ها یكنواخت و در یك اندازه است، چون هدف صرفا رقابت و معرفی بهتر و بدتر نیست، بلكه توجهی در حد توان به پژوهشگران این حوزه است.

پنجمین جشنواره پژوهشی جایزه تهران در بخش های مختلف پژوهشی، هنری، تاریخی، فرهنگی، اجتماعی، میراث فرهنگی و شهرسازی دی برگزار می گردد.

Author | صدکادو Comments | دیدگاه‌ها برای ارمغان پنجمین جایزه تهران؛ احداث گنجینه اسناد تهران برای تهران پژوهان بسته هستند Date | 19/12/2018