وزیر فرهنگ مطرح كرد تاكید بر گسترش اقدامات پژوهشی و علمی نهاد كتابخانه ها

    Home  /  جشن  /  وزیر فرهنگ مطرح كرد تاكید بر گسترش اقدامات پژوهشی و علمی نهاد كتابخانه ها

وزیر فرهنگ مطرح كرد تاكید بر گسترش اقدامات پژوهشی و علمی نهاد كتابخانه ها Image

وزیر فرهنگ مطرح كرد تاكید بر گسترش اقدامات پژوهشی و علمی نهاد كتابخانه ها

صد كادو: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاكید بر اینكه نهاد كتابخانه های عمومی كشور باید پشتوانه علمی و پژوهشی خویش را افزایش دهد اظهار داشت: در هر كار و اقدام اداری باید سهمی از اقدامات پژوهشی وجود داشته باشد و پژوهش در نهاد كتابخانه های عمومی كشور باید جدی تر گرفته شود به صورتی كه فعالیت ها متكی به برنامه علمی قابل دفاع باشد.
به گزارش صد كادو به نقل از مركز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سیدعباس صالحی امروز (سه شنبه، ۲۶ تیرماه) در جلسه هیات امنای نهاد كتابخانه های عمومی كشور با تاكید بر این مطلب اضافه كرد: تعامل هیات امنای نهاد كتابخانه های عمومی كشور با نهادهای حقوقی دیگر همچون كمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، سازمان برنامه و بودجه، شهرداری و… با هدف هم افزایی در اقدامات ضروری می باشد.
او افزود: نهاد كتابخانه های عمومی كشور در بعضی موضوعات نیاز به تقویت دارد كه از آن جمله تقویت و گسترش كمی كتابخانه های عمومی كشور است. اینكه شهری بدون كتابخانه باشد خوب نیست. كتابخانه ها پایگاه اجتماعی ما بوده و هست، ازاین رو نباید در دسترسی به كتابخانه ها بخصوص در مناطق كم برخوردار با مشكل مواجه گردید.
صالحی خاطرنشان كرد: اینكه چگونه در توزیع كتابخانه ها و دسترسی به آن ها عمل نماییم نیاز به نقشه راهبردی و روشنی داریم.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: گسترش سرانه مطالعه مبحث دیگری است كه نهاد كتابخانه های عمومی كشور باید به آن توجه داشته باشد. درست است كه این نهاد تنها مسئول این مورد نیست ولی با عنایت به راهكارها و نقشی كه در ارتقای سرانه مطالعه می تواند داشته باشد، مبحث مهم و قابل توجهی است، ازاین رو در این زمینه باید گسترش عادلانه را افزایش دهیم.
وی استفاده حداكثری از فضاهای فرهنگی، هنری و دینی همچون مساجد را مبحث دیگر مورد توجه برشمرد و اظهار داشت: فضاهای فرهنگی و هنری سرمایه های مادی و معنوی محسوب می شوند و نهاد كتابخانه های عمومی كشور باید در افزایش بهره وری از این فضاها در جهت ارتقای حوزه های كتابخوانی اهتمام داشته باشد.
صالحی در ادامه توجه به ایجاد امكانات لازم برای ترغیب كودكان و نوجوانان به كتابخوانی را مهم دانست و اضافه كرد: این حوزه در نهاد كتابخانه های عمومی كشور باید با نگاه سرمایه گذاری بر تربیت انسان سالم، مفید و كتابخوان مورد توجه قرار بگیرد. كتابخوانی باید از كودكی شكل بگیرد و در درون فرد نهادینه شود. توجه این نهاد هم به این حوزه نشان دهنده اهمیت این مورد است.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت دوازدهم با تاكید بر توجه به اقشار خاص در نهاد كتابخانه های عمومی كشور اظهار داشت: توجه با این امر همچون قشر نابینایان در نهاد كتابخانه های عمومی كشور شروع شده و اقدام مناسبی است چونكه این اقشار دارای محرومیتی اجتماعی هستند كه با استفاده از كتابخوانی بخشی از این محرومیت ها ترمیم می گردد.
صالحی با تاكید بر تقویت پشتوانه علمی و پژوهشی نهاد كتابخانه های عمومی كشور اضافه كرد: در این زمینه می توان از ظرفیت نهادهای علمی برای تقویت بیش از پیش بخش پژوهشی این نهاد بهره برد.
وی همینطور استفاده از ظرفیت های علمی گروه های كتابداری و اطلاع رسانی، ادبیات و كودك و نوجوان را ضروری برشمرد و اظهار داشت: هر چقدر نهاد كتابخانه های عمومی كشور با این سه گروه تعامل بیشتری داشته باشد به فرایند برنامه ریزی و عملیاتی كمك بیشتری می كند.
صالحی در انتها بر نقش بخش خصوصی در ارتقای كتابخوانی در كشور تصریح كرد و افزود: باید كوشش كرد توجه بخش خصوصی در سرمایه گذاری زیرساختی و منابع را افزایش داد و از بزرگان حوزه كتاب و كتابخوانی در این زمینه بهره برد.
در ابتدای این جلسه علیرضا مختارپور دبیركل نهاد كتابخانه های عمومی كشور ضمن عرضه گزارشی از مجموعه اقدامات این نهاد در سال های ۹۶ و سه ماهه نخست ۹۷ اظهار داشت: از خرداد سال ۹۳ تا ۹۷ تعداد ۵۲۹ باب كتابخانه به كتابخانه های عمومی كشور افزوده شده است.
او با اشاره به اقدامات ترویجی و فرهنگی این نهاد افزود: در سال ۹۶ تعداد ۲۱ هزار نشست كتابخوان از جانب نهاد كتابخانه های عمومی كشور برگزار شده و پژوهش هایی هم در این زمینه صورت گرفته است.
مختارپور اظهار داشت: از سال ۹۴ پویش مجازی در زمینه معرفی كتاب از جانب این نهاد افتتاح شد كه بر مبنای آن هر فردی می تواند در یك ویدئو یك تا سه دقیقه ای به معرفی كتاب بپردازد.
مختارپور همینطور گزارشی از مجموعه فعالیت های این نهاد از هشتمین جشنواره كتابخوانی رضوی، طرح كتابخانه گردی، طرح با هم بخوانیم و… عرضه داد.
در انتها این جلسه احكام هوشنگ مرادی كرمانی، مهری پری رخ، فاطمه فهیم نیا و طیبه سیاوشی بعنوان اعضای حقیقی جدید هیات امنای نهاد كتابخانه های عمومی كشور از جانب وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به آن ها عرضه شد.

Author | صدکادو Comments | دیدگاه‌ها برای وزیر فرهنگ مطرح كرد تاكید بر گسترش اقدامات پژوهشی و علمی نهاد كتابخانه ها بسته هستند Date | 20/07/2018

categories & tags