بی بی مریم زنی كه افسران آلمانی را نجات داد

    Home  /  جشن  /  بی بی مریم زنی كه افسران آلمانی را نجات داد

بی بی مریم زنی كه افسران آلمانی را نجات داد Image

بی بی مریم زنی كه افسران آلمانی را نجات داد

صد كادو: در مراسم آیین بزرگداشت «بی بی مریم بختیاری» از سردیس این زن ایرانی در كتابخانه ملی رونمایی و درباره خصوصیت های این سردار آزادگی بیشتر صحبت شد.
به گزارش صد كادو به نقل از ایسنا، هانیه گراییلی- مشاور اجرایی رئیس سازمان اسناد و كتابخانه ملی ایران- بیان كرد: در این مجموعه تلاش می گردد تا الگوهای زن ایرانی به جوانان معرفی شود. در حالیكه برخی حامیان تفكر قشری گری، زنان و دختران ایرانی را تشویق به ماندن در خانه می كنند، باید از زنانی الگوسازی كرد كه نه تنها خانه و خانواده خویش را حفظ نموده اند كه به فعالیت های سیاسی و اجتماعی در جامعه هم پرداخته اند.
پریچهر سلطانی زَراسوند- نویسنده كتاب «سردار بی بی مریم بختیاری؛ سردار آزادگی» بعنوان سخنران دیگر در مراسم آیین بزرگداشت بی بی مریم بختیاری كه عصر روز سه شنبه ۱۹ تیر ماه در تالار فرهنگ سازمان اسناد و كتابخانه ملی ایران برگزار شد، اظهار نمود: حدود ۱۳ سال پیش كه در شهركرد زندگی می كردم برای چاپ یك كتاب به تهران آمدم و نزد غلامعباس نوروزی- مدیر نشر آنزان- رفتم كه كتاب خاطرات بی بی مریم را به من هدیه داد. من هم این كتاب را خواندم و بسیار تحت تأثیر قرار گرفتم و متوجه شدم كسی كه این خاطرات را نوشته و این حرف ها را زده، نمی توانسته یك آدم عادی باشد و تصمیم گرفتم مستنداتی درباره این زن پیدا كنم.
مشاور معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: برای شروع تحقیقاتم نزد اساتید تاریخ دانشگاه تهران رفتم. نخستین كسی هم كه از او آغاز به تحقیق كردم استاد باستانی پاریزی بود. ایشان در خیلی از جاها از بی بی مریم به خوبی یاد و به قدرت او اشاره كرده و گفت «اگر وقتی بختیاری ها تهران را فتح كردند حكومت را به بی بی مریم داده بودند، بسیار مقتدرانه عمل می كرد و می توانست خیلی موفق تر از سایرین باشد.» با این حال، این استاد به من گفت این كار خیلی دشوار می باشد و پیدا كردن اطلاعات درباره بی بی مریم مثل پیدا كردن سوزنی است كه در كاهدان افتاده باشد.
او افزود: شرایط سختی بود اما من ناامید نشدم و حدود دو سال وقت گذاشتم و تمام روزنامه های آن زمان را خواندم و میلیون ها كاغذ را ورق زدم اما چیزی جز كتاب خاطرات خود بی بی مریم وجود نداشت. نخستین سندی كه پیدا كردم، «پاداش فتوت» بود كه در روزنامه كاوه در آلمان در زمان جنگ جهانی اول چاپ شده بود. در آنجا نوشته بود كه زنی به نام بی بی مریم، افسران آلمانی را نجات داد و امروز امپراطور ویلهلم دوم خوشحال است. با پیدا كردن این سند فهمیدم كه راه را درست آمده ام. پیدا كردن این سند انگیزه ای شد تا بیشتر تحقیق كنم و هر بار می توانستم چند خط راجع به او پیدا كنم. خانواده بی بی مریم هم با من همكاری كردند و اسنادی را در اختیارم قرار دادند و توانستم این كتاب را تدوین كنم.
دبیر كارگروه زنان روستایی عشایر و مناطق محروم معاونت زنان و خانواده ریاست جمهوری با اشاره به اینكه البته، به نظر من هنوز جای كار وجود دارد تا كتاب تكمیل شود، اضافه كرد: برای پیدا كردن اسناد، سفرهای زیادی داشتم و از كتاب ها و اسناد موجود در سازمان اسناد و كتابخانه ملی ایران، وزارت امورخارجه، مركز اسناد انقلاب اسلامی، كتابخانه آستان قدس رضوی، كتابخانه شیراز، كتابخانه بوشهر، كتابخانه خرم آباد، كتابخانه چهارمحال و بختیاری، كتابخانه خوزستان و… استفاده كردم و خوشبختانه «سردار بی بی مریم بختیاری؛ سردار آزادگی»، در حال ترجمه به انگلیسی است تا بعنوان یكی از آثار جمهوری اسلامی ایران در نمایشگاه های كتاب بین المللی معرفی شود.
سلطانی در ادامه كتاب «سردار بی بی مریم بختیاری؛ سردار آزادگی» معرفی نمود و اظهار داشت: این كتاب پس از فرمایشات مقام معظم رهبری در دیدار اعضای ستاد نكوداشت علیمردان خان بختیاری(۲۶ اسفند ۱۳۹۲) و مقدمه كیانوش كیانی هفت لنگ، دارای دو بخش است. بخش نخست كه زندگی، خاندان و خصوصیت های اخلاقی نام دارد كه مشتمل بر هشت فصل «بی بی مریم، اجداد و خاندان، كودكی و نوجوانی بی بی مریم، جنبه های مختلف شخصیت بی بی مریم، ازدواج های بی بی مریم و وفاداری او به خانواده، بی بی مریم و دفاع او از زنان، بی بی مریم مادری مهربان، استوار، نستوه و داغدیده، بی بی مریم، زنان و دختران ایلخانی، قربانیان هفت سال جنگ و دربه دری و اسارت و بی بی مریم و تولید وحدت میان برادران» است.
او درباره بخش دوم كتاب هم اظهار داشت: بخش دیگر با عنوان انقلاب مشروطه و جنگ بین الملل اول، شش فصل را در بر گرفته كه شامل انقلاب مشروطه و بی بی مریم، جنگ بین الملل اول و بی بی مریم، بی بی مریم و بختیاری، پناهگاه وطن پرستان و مخالفان روس و انگلیس، وحید دستگردی؛ سراینده شجاعت بی بی مریم، جنگ برای وطن و دریافت مدال جنگ و شرف و بی بی مریم در مكتوبات می گردد.
این پژوهشگر، در ادامه به بخشی از خصوصیت های شخصیت این بانوی بختیاری اشاره نمود.
در این مراسم پروین بهمنی- پژوهشگر موسیقی اقوام- كه نشان درجه یك هنری را در بخش لالایی خوان قشقایی دارد، هم حضور داشت.

Author | صدکادو Comments | دیدگاه‌ها برای بی بی مریم زنی كه افسران آلمانی را نجات داد بسته هستند Date | 15/07/2018

categories & tags