جزئیات برگزاری آزمون استانداردهای مهارتی هنری وضعیت نظارت بر موسسات آموزش موسیقی

    Home  /  جشن  /  جزئیات برگزاری آزمون استانداردهای مهارتی هنری وضعیت نظارت بر موسسات آموزش موسیقی

جزئیات برگزاری آزمون استانداردهای مهارتی هنری وضعیت نظارت بر موسسات آموزش موسیقی Image

جزئیات برگزاری آزمون استانداردهای مهارتی هنری وضعیت نظارت بر موسسات آموزش موسیقی

صد كادو: مدیركل دفتر توسعه و آموزش فعالیت های فرهنگی و هنری در نشست امروزش، با این پرسش مواجه گردید كه آموزش موسیقی اقوام تا چه اندازه بعنوان یك لزوم در دستور كار موسسات آموزش موسیقی قرار گرفته است.

او در پاسخ به پرسش ایسنا در خصوص اینكه این دفتر تا چه اندازه روی فعالیت موسسات آزاد نظارت دارد، زیرا یكی از معضلات موسسات موسیقی گرایش كودك و نوجوان به بعضی از سازهای خاص هست در حالیكه كودكان و نوجوانان هیچ شناختی از سازهای موسیقی اقوام ندارند كه بخواهند به صورت تخصصی به آن ساز بپردازند. همینطور انتخاب رشته های این آزمون بر چه اساسی انجام شده است زیرا جای خالی بعضی از هنرهای سنتی همچون دست بافته های داری خالی است؟ بیان كرد: یكی از موضوعات مد نظر معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی آمایش سرزمینی هنر است. ما در كشورمان فرهنگ و هنر غنی داریم، یكی از آن ها موسیقی اقوام است كه سابقه بسیاری دارد اما چون تابحال آمایش سرزمینی در این زمینه صورت نگرفته این مورد هم در بخش سیاست گذاری مورد توجه قرار نگرفته است. در حالیكه توجه به سازهای موسیقی اقوام در سازمان های هنری جزو اولویت هاست.

مدیركل دفتر توسعه و آموزش فعالیت های فرهنگی و هنری ادامه داد: مبحث توسعه هنر متناسب با آمایش هنر است تا تمركز مالی و برنامه ها را به درستی داشته باشیم. همینطور به جز موسسه هایی كه از وزارت فرهنگ و ارشاد مجوز دریافت می كنند برخی موسسات در خانه های فرهنگ و هنر هم به آموزش موسیقی مشغول هستند كه ما نمی دانیم چه كسانی موسیقی را در این مراكز آموزش می دهند.

بر اساس این گزارش، در نشست امروز معاونت هنری، مدیركل دفتر توسعه و آموزش فعالیت های فرهنگی و هنری، مدیر گروه آزمون های مهارتی و مدیر سامانه این آزمون، جزئیات دومین آزمون جامع و بیست و پنجمین آزمون ادواری استانداردهای مهارتی هنری را توضیح دادند.

محمد الله یاری درباره فعالیت های دفتر توسعه و آموزش فعالیت های فرهنگی و هنری بیان كرد: این دفتر یكی از اداره های كل چهارگانه معاونت امور هنری است كه یكی از وظایف آن كمك به توسعه آموزش هنر به صورت رسمی و غیررسمی است. همینطور یكی از حوزه های فعالیت های این دفتر بخش آزمون های مهارتی فرهنگ و هنر است.

او ادامه داد: اداره ی هنرستان های زیبا در سراسر كشور كه بر عهده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است زیر نظر این دفتر انجام می گردد. ۳۹ دفتر داریم كه ذیل آموزش قرار می گیرند. صدور مجوزهای آموزشگاه های آزاد هنری در چهار رشته موسیقی، تجسمی، هنرهای نمایشی و هنرهای سنتی هم همچون فعالیت های این اداره كل است. بالغ بر ۵۰۰۰ آموزشگاه در سراسر كشور در حال فعالیت هستند.

مدیركل دفتر توسعه و آموزش فعالیت های فرهنگی و هنری افزود: كمك به شناسایی استادان هنری، تأیید و صلاحیت آن برای تدریس در آموزشگاه ها و كمك به توسعه امر آموزش، برگزاری همایش ها، نمایشگاه ها و سمینارهای تخصصی برای كمك به امر توسعه آموزش هنر از دیگر اقدامات این دفتر است.

الله یاری درباره دومین آزمون جامع و بیست و پنجمین آزمون ادواری استانداردهای مهارتی هنری اظهار نمود: تفاهم نامه ای از جانب وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با وزارت آموزش و پرورش منعقد شده است كه در خلال آن وزارت آموزش و پرورش مبحث آموزش های هنر را به وزارت ارشاد سپرده است. این آزمون زیر نظر اعضای شورای راهبردی برگزار می گردد كه این اعضا بنا بر آیین نامه تعیین شده اند. مدیران كل ارشاد و استان ها مسؤول آزمون هستند كه تلاش می گردد از نظر صحت و سلامت مانند آزمون های سراسر كشور به درستی برگزار گردد. بنابراین روز جمعه ۱۵ تیرماه ساعت ۱۰ بامداد این آزمون كتبی برگزار می گردد.

او افزود: آزمون كتبی ۱۵ نمره و آزمون عملی ۵ نمره دارد كه مجموع آن نتیجه عملكرد داوطلب را تعیین می كند. پس از آزمون بلافاصله سوالات و كلید پاسخ آن روی سامانه قرار می گیرد و یك هفته پس از برگزاری آزمون نتیجه آن اعلام می گردد. همینطور یك هفته برای رسیدگی به اعتراضات داوطلبان هم در نظر گرفته شده است.

مدیركل دفتر توسعه و آموزش فعالیت های فرهنگی و هنری اعلام نمود: داوطلبان می توانند در ۳۵ رشته شركت نمایند كه تولید چند رسانه ای، عكاسی، تصویربرداری، طراحی بسته بندی، تذهیب، نگارگری، چاپ دستی، منبت كاری، هنر معرق، خاتم كاری، طراحی طلا و جواهر، سفالگری، تراش شیشه، آیینه كاری، سازسازی، آواز جهانی، آواز ایرانی، دستیاری طراحی لباس، هنر قلمزنی و هنر گره چینی همچون این رشته ها هستند.

مسن ترین و جوان ترین داوطلبان آزمون هنری چند سال دارند؟

الله یاری درباره داوطلبانی كه از استان های مختلف در این آزمون شركت كرده اند، اظهار نمود: این داوطلبان عموما از استان های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، اصفهان، البرز، ایلام، بوشهر، تهران، كرمان، خراسان جنوبی، خراسان رضوی، خراسان شمالی، خوزستان، سمنان، سیستان و بلوچستان، چهارمحال بختیاری، فارس، قزوین، هرمزگان، قم، همدان، گیلان، كرمانشاه، مركزی، مازندران، لرستان و منطقه آزاد اروند شركت كردند. جوان ترین داوطلب متولد ۱۳۸۱ از استان قزوین و مسن ترین شركت كننده متولد ۱۳۲۰ از خراسان رضوی هستند. میانگین سنی شركت كنندگان در این آزمون ۲۹ سال است.

صدور گواهینامه الكترونیكی

مرتضی نیك نژاد، مدیرگروه آزمون های مهارتی هم در نشست خبری دومین آزمون جامع و بیست و پنجمین آزمون ادواری استانداردهای مهارتی هنری كه ۱۱ تیرماه در دفتر موسیقی معاونت هنری برگزار شد، توضیح داد: این آزمون ها به امور مهارتی مربوط می شوند. از دیدگاه آموزش و پرورش، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی متولی هنر در كشور است بنابراین توافق نامه هایی بین این دو وزارتخانه به امضا رسید تا این هنرها در سطح بزرگسالان هم آموزش داده شود.

او با اشاره به اینكه برای دومین بار است كه آزمون جامع برگزار می شود، اضافه كرد: در حقیقت آموزش های مهارتی فرایندی دارد كه در هنرستان ها طی می گردد و داوطلبان از مهر ماه می توانند با عنایت به تقویم آموزش و پرورش ثبت نام و در آزمون های آن شركت نمایند. نخستین آزمون در دی ماه سال قبل برگزار گردید. این آزمون ها در دو بخش نظریه و كتبی انجام می گردد. بخش عملی كه بخش اصلی این آزمون ها است در گروه رشته های مهارتی شاخه كارودانش قرار دارد.

مدیرگروه آزمون های مهارتی افزود: آزمون عملی چند روز قبل یا پس از آزمون كتبی برگزار می گردد. این آزمون هم ۱۵ تیرماه ساعت ۱۰ بامداد در ۸۱ حوزه استانی و شهرستانی برگزار می گردد. شركت كنندگان آزمون ادواری داوطلبان آزاد هستند، افرادی كه مهارت های هنری را می دانند اما چون به دنبال دریافت گواهی نامه معتبر هستند در این آزمون شركت می كنند. تفاوت این آزمون با دوره قبل در بخش صدور گواهی نامه است. پیش از این گواهی نامه به صورت دستی مهر و امضا می شد اما در این دوره گواهی نامه الكترونیكی صادر می گردد.

صدور ۳۶۶ هزار و ۸۱۰ گواهی نامه

نسیم پرگل، مدیر سامانه این آزمون نیز توضیح داد: كار آزمون ها از سال ۹۲ به صورت جامع آغاز شد و به شكلی بود كه سوال ها از تهران طراحی، تكثیر و در اختیار ناظران تهران و استان های دیگر قرار می گرفت. به عبارتی كنكوری با ابعاد كوچكتر برگزار می گردد و گواهی نامه كه صادر می گردد می تواند منجر به صدور دیپلم شود.

او با اشاره به اینكه ۲۴ دوره آزمون ادواری تابحال برگزار شده است، اضافه كرد: اطلاعات ۱۳ دوره آزمون جامع و هشت دوره آزمون ادواری در سایت ما موجود است و تلاش كرده ایم دسترسی افراد به اطلاعات را بالا ببریم. در سامانه آزمون هنر ۳۱۴ هزار و ۱۳ نفر ثبت نام كرده اند كه ۲۳۴ هزار و ۵۰۳ نفر مرد و ۷۹ هزار و ۵۱۰ نفر زن هستند. از مجموع خانم ها و آقایان ۶۶۱ نفر هم اتباع خارجی هستند. تابحال ۱۳۱ هزار و ۵۹ نفر توانسته اند در این آزمون قبول شوند.

مدیر سامانه این آزمون همینطور بیان كرد: تابحال ۳۶۶ هزار و ۸۱۰ گواهی نامه صادر گردیده است. این گواهی نامه برای هر فردی كه در دو آزمون شركت كرده و استانداردهای مهارتی را پشت سر گذاشته است، صادر می گردد و مقرر است از این به بعد این گواهی نامه به صورت الكترونیكی در اختیار افراد قرار بگیرد.

Author | صدکادو Comments | دیدگاه‌ها برای جزئیات برگزاری آزمون استانداردهای مهارتی هنری وضعیت نظارت بر موسسات آموزش موسیقی بسته هستند Date | 06/07/2018