عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی مطرح كرد خراسان خصوصیت اعجاب آوری دارد، یك نگرانی

    Home  /  جشن  /  عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی مطرح كرد خراسان خصوصیت اعجاب آوری دارد، یك نگرانی

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی مطرح كرد خراسان خصوصیت اعجاب آوری دارد، یك نگرانی Image

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی مطرح كرد خراسان خصوصیت اعجاب آوری دارد، یك نگرانی

صد كادو: عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار داشت: خراسان خصوصیت اعجاب آوری دارد، ایران در دنیای اسلام مهد علم شناخته شده و خراسان باز در ایران بزرگ مهد دانشمندانی چون ابن سینا و ابوریحان بیرونی، عارفانی همچون ابوسعید ابی الخیر، جامی و عطار و شاعرانی مانند رودكی، مولوی و خیام است.
به گزارش صد كادو به نقل از ایسنا، صادق واعظ زاده خراسانی كه در مراسم رونمایی از یادنامه آیت الله استاد شیخ محمد واعظ زاده خراسانی(ره) در دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی سخن می گفت، اضافه كرد: این وضعیت در توس پدیدار شد، از فردوسی كه حماسه سرای اول ما است تا شخصیت های درجه یك فقهی چون شیخ طوسی و غزالی باز در خراسان بودند. شیخ طوسی شخصیت اول تاریخ اسلامی ما پس از ائمه(ع) است، این وضعیت تا معاصر ادامه پیدا كرد.

او با طرح این سوال كه چگونه چنین علما، مراجع و بزرگانی در نقطه كوچكی از كره خاكی جمع می شوند، عنوان كرد: نهضت ترجمه در مرو، حكومت های علم پرور به خصوص سامانیان و همجواری با هند، چین و ماوراءالنهر در پرورش این چهره های بزرگ موثر بودند، البته خراسان با ناملایماتی باز مواجه بوده است. خراسان آغازین پیشانی برخورد چنگیز، هولاكو، تاتار، ازبك و روس ها بود اما چنین معجون عجیبی به وجود آمد كه در ایران و اسلام بی سابقه بوده و شاید در دنیا باز بی سابقه باشد.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: تمام این عوامل یك طرف، حضور كوتاه مدت سه ساله امام رضا(ع) در مرو باز یك طرف كه حضور ایشان نقش فوق العاده ای در شكوفایی خراسان در علم داشت، خراسان سابقه عظیمی از قبل اسلام دارد. نقش امام رضا(ع) در این مدت از سال ۲۰۰ تا ۲۰۳ هجری قمری در خراسان برجسته بود. همچون كارهای بزرگ ایشان تدریس، مباحثات، مناظرات كه غیر از متن رویه آن باز مهم بوده، تالیف، مكاتبات، پاسخگویی به سوالات، بزرگداشت شاعران و مراودات با مردم بوده است. پس از وفات امام رضا(ع)، مدفن ایشان چنین نقشی را ادامه داد.

وی بیان كرد: جریانی كه امام رضا(ع) نقش برجسته ای در آن داشتند، ادامه پیدا كرد و خراسان و مشهد به تاج علمی ایران و دنیای اسلام شناخته شد. امروز ما و این جریان بزرگ هستیم. واعظ زاده باز در این جریان پرورش پیدا كرد. حالا این جریان به كجا خواهد انجامید؟ آیا واعظ زاده جزو آخرین علمای بزرگ در این نقطه خواهد بود و در نهایت به تاریخ خواهد پیوست و تنها باید هر سال او را بزرگ داشت؟ چه باید كرد؟

واعظ زاده خراسانی با اشاره به اینكه امروز مشهد بعنوان مركز توریسم مذهبی شناخته شده است، اشاره كرد: رونق اقتصادی در مشهد عالی است اما خطی كه عالم اهل بیت(ع) در تاسیس آن نقش اساسی داشت و سلسله علما و آثار به كجا ختم خواهد شد؟ آیا دانشگاه فردوسی در سطح دانشگاه های ایران می درخشد یا نه؟ آیا بزرگ‎ترین جشنواره های ادبی و هنری در جوار امام رضا(ع) برگزار خواهد شد؟

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: این نگرانی بزرگی است به خصوص كه حالا در دوره جمهوری اسلامی هستیم و امكانات عظیم مادی، معنوی، ارتباطات و قدرت سیاسی در اختیار داریم. آیا امروز نباید ۱۰۰ دانشمند درجه یك دنیای اسلام در این خطه مستقر باشند؟ این نگرانی است كه امیدواریم تحولی در آن احداث شود، البته كارهای خوبی بسیار است اما آن سلسله ای كه در این خطه پرورش پیدا كردند كجا و اوضاع امروز كجا. این جریان باید بار دیگر شكل بگیرد.

Author | صدکادو Comments | دیدگاه‌ها برای عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی مطرح كرد خراسان خصوصیت اعجاب آوری دارد، یك نگرانی بسته هستند Date | 22/12/2018