شورای هنر احیاء می شود

    Home  /  جشن  /  شورای هنر احیاء می شود

شورای هنر احیاء می شود Image

شورای هنر احیاء می شود

به گزارش صد كادو رئیس كمیسیون هنر و معماری شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان این خبر كه شورای هنر احیاء می شود و با مهم خواندن كارهای هنری در جامعه امروز عنوان كرد: در دوره فعلی اهمیت هنر كمتر از معیشت مردم نیست. شورای عالی انقلاب فرهنگی بعنوان عالی ترین مرجع تصمیم گیری در حوزه فرهنگ كشور آمادگی دارد كه با مدیریت جدید دبیرخانه (سعیدرضا عاملی) به هنر توجه بیشتری كند و هماهنگی بین دستگاه های هنری بیشتر از گذشته صورت بگیرد و به ظرفیت هنری توجه گردد كه شاهد رونق هنر در كشور باشیم.
به گزارش صد كادو به نقل از ایسنا، محمدحسین ایمانی خوشخو- رئیس كمیسیون هنر و معماری شورای عالی انقلاب فرهنگی – روز دوشنبه دوم دی ماه در جلسه این كمیسون كه با حضور تعدادی از اعضاء در خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) برگزار شد، با اشاره به فعالیت كمیسیون “هنر و معماری” در شورای عالی انقلاب فرهنگی و فلسفه تشكیل آن اظهار داشت: در حدود ۱۰ سال پیش شورای هنر كه موثر بود تعطیل شد و تعطیلی آن شورا موجب شد حوزه هنر در شورای عالی انقلاب فرهنگی تضعیف شود. به واسطه خلایی كه بود و لزوم پیگیری كارهای هنری، كمیسیون هنر و معماری تشكیل شد و این كمیسیون با حضور افراد صاحب نام و موثر در عرصه هنر كار خودرا شروع كرد. ما در این دوره و حیات كمیسیون از سال ۹۷ تا كنون مصوبات و جلسات مختلفی را با هنرمندان در عرصه موسیقی، سینما و غیره داشته ایم.
او تصریح كرد: در حوزه موسیقی جلسات مختلفی را با هنرمندان خانه موسیقی برگزار كرده ایم و بحث هایی در این جلسات صورت گرفته است كه بتوانیم موسیقی را از حالت بلاتكلیفی خارج كرده و جایگاه آن به شكل قانونمند در كشور مشخص شود. این تشتت آراء و اختلاف سلیقه ها موجب می شود كه لطماتی به حوزه موسیقی و به خصوص موسیقی اصیل ایرانی وارد شود. در دل جلسات سند موسیقی در حال تدوین است پروسه این جلسات سند موسیقی است كه در حال تدوین نهایی است كه با تصویب این سند از تشتت آرا و اختلاف سلیقه ها در این عرصه جلوگیری كند.
ایمانی خوشخو اظهار داشت: در حوزه سینما چندین جلسه با همكاری وزارت ارشاد و سازمان امور سینمایی برگزار شده است و همین طور دانشگاه استاد فرشچیان را راه اندازی كرده ایم كه از بهمن ماه دانشجویان می توانند در این دانشگاه فعالیت كنند. این امر جزو آرزوهای استاد فرشچیان بود كه تحقق پیدا كرد. در عرصه تئاتر كشور نیز جلسات مختلفی داشته ایم كه بتوانیم در عرصه جشنواره های هنری نیز یك رصد دائمی داشته باشیم. پیش از برگزاری گزارشی از مدیران دریافت می نماییم و بعد از آن فعالیت آنها را رصد می نماییم و نقاط ضعف و قدرت مورد بررسی و ارزیابی قرار می گیرد. این مصوبات عموما در كنار كارهای جاری این شورا تشكیل می شود.

یكی از الویت های مهم دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی احیای شورای هنر است
رئیس كمیسیون هنر و معماری شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه با اشاره به رویكرد جدید و موثر سعیدرضا عاملی – دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی- اظهار داشت: دبیر محترم شورای عالی انقلاب فرهنگی در صدد هستند كه تغییرات ساختار در دبیر خانه شورا را انجام دهند تا این دبیر خانه چابكتر و اثر گذارتر در ایفای فرهنگ نقش داشته باشد یكی از الویت های مهم ایشان احیای شورای هنر است. شورای هنر كه بسیار تاثیر گذار است اگر این شورا احیا شود با عنایت به حضور روسای فرهنگی و هنری كشور در سطح عالی به بحث و تبادل نظر می پردازند و همین مورد موجب می شود در حوزه هنری شاهد كاهش تشتت آراء باشیم.
دكتر ایمانی خوشخو -رئیس كمیسیون هنر و معماری در شورای عالی انقلاب فرهنگی- در ادامه با مهم خواندن بحث هنر و فعالیت هنری در كشور و جامعه امروز اظهار داشت: متاسفانه شاهد فاصله بین جامعه هنری و مدیریت هنری در كشور هستیم و این اصلا خوب نیست. هنرمندان ما بعنوان اقشار و نهادهای مرجع در طول این ۴۰ سال خدمات مهم و مختلفی را انجام داده اند. اگر تعامل ما با جامعه هنری بیشتر شود و از فضای رفاقتی بین هنرمندان و مدیریت هنری كشور بهره ببریم بسیاری از مسائل و سوء تفاهم ها برطرف می شود. گاهی به سبب این فاصله ها مواضعی اتخاذ می شود كه فاصله ها را بیشتر می كند.
او تصریح كرد: بدون هیچ طرفداری خاصی این را می گویم كه كارنامه تولیدات هنری ما پس از پیروزی انقلاب اسلامی در بسیاری از شاخه ها بهتر از پیش از پیروزی انقلاب بوده است. ما تولیدات فاخری در عرصه موسیقی داشته ایم و سینمای امروز ما در جهان شناخته شده است. طبق سخن استاد ریاحی جوانانی در حوزه موسیقی پرورش پیدا كرده اند كه هنر آنها با هنر این اساتید در ابتدای فعالیت شان قابل قیاس نیست و بهتر از آنها فعالیت داشته اند. جایگاه رفیع هنر پس از انقلاب باارزش است اما اگر ما بیشتر به این حوزه توجه می كردیم مشكلاتی را كه حالا داریم را شاهد نبودیم. سرمایه فرهنگی كه در هنر داریم را می توانیم برای از بین بردن مشكلات استفاده نمائیم. لازم است كه در وضعیت كنونی كه دشمنان با گارد خاصی وارد شده اند ما به داشته های خودمان بیشتر تكیه نماییم. هنر جزء كارهایی است كه در دیپلماسی عمومی كشورها نقش ایفا می كند. دیپلماسی عمومی هم میدان ایفای نقش مردم است.

هنر باید بعنوان دیپلماسی عمومی بیشتر از گذشته مورد حمایت قرار گیرد
ایمانی خوشخو اضافه كرد: گاهی می بینیم حتی اگر دولت ها با یكدیگر مشكل داشته باشند مردم كشورهای مختلف بوسیله دیپلماسی عمومی در حال مراوده هستند و گروه های هنری در كشورها رفت و آمد می كنند. حتما باید هنر را بعنوان دیپلماسی عمومی بیشتر از گذشته مورد حمایت قرار بدهیم. در دوره فعلی اهمیت هنر كمتر از معیشت مردم نیست. خاصیت دیگر هنر در شرایط سخت كشورها این است كه هنر بعنوان سیقل دهنده روح انسان ها فعالیت می كند. ما در عرصه توسعه می توانیم از هنر بهره ببریم. گاهی ممكنست به سبب محدودیت بودجه كم توجهی نسبت به این عرصه صورت بگیرد اما باید بیشتر از همیشه از هنر حمایت نماییم. بخصوص اینكه در كشور ما هنر در جایجای شهرها و روستاها دیده می شود و معطوف به یك قشر خاصی نیست. بعضی ها به اشتباه هنر را وسیله تفریح مرفهان می دانند هنر خود از بطن مردم و سرمایه كشور است.

هنر می تواند ابزاری برای مقابله با تحریم ها باشد
وی اضافه كرد: امیدواریم مسئولان عالی نظام كه حالا در حال تصویب بودجه سال ۹۹ هستند به عرصه هنر توجه بیشتری كنند. هنر می تواند ابزاری برای مقابله با تحریم ها باشد. در دوران جنگ از استادان موسیقی برای ایجاد شور و انگیزه در میان مردم استفاده می كردیم و فیلم هایی در این دوران ساخته می شد كه اثرگذار بودند. در حوزه تجسمی كم آثاری نداریم كه سیمای جنگ را در تابلو به خوبی نشان بدهند. حالا هم كمتر از دوران جنگ نیستیم. امروز می بینیم كه تلویزیون به برنامه هایی روی آورده است كه مردم راحت تر بتوانند فشار تحریم ها را تحمل كنند. امیدواریم در این حوزه شاهد حمایت های دولت باشیم.
ایمانی خوشخو با مهم خواندن فعالیت هنری در كشور اظهار داشت: این تنگنای بودجه ای نباید به شكل مضاعف و مضر در عرصه هنر خودرا نشان بدهد. به جهت اینكه تاب پذیری مردم بیشتر شود از هنرمندان و گروه های مرجع می توانیم بهره ببریم. چونكه آنها در این حوزه اثرگذار هستند. شورای عالی انقلاب فرهنگی بعنوان عالی ترین مرجع تصمیم گیری در حوزه فرهنگ كشور آمادگی دارد كه با مدیریت جدید دبیرخانه آن به هنر توجه بیشتری كند و هماهنگی بین دستگاه های هنری بیشتر از گذشته صورت بگیرد و به ظرفیت هنری دقت كنیم كه شاهد رونق هنر در كشور باشیم.
در ادامه جلسه بحثی با محوریت كمیته تجسمی با حضور اعضاء مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
در این جلسه، اسماعیل آذر، مجتبی آقایی، حسن ریاحی، مجید فروغی، محمدعلی خبری، محمدرضا جعفری جلوه، محمد خزایی، سید غلامرضا اسماعیلی بعنوان اعضای كمیسیون هنر و معماری شورای عالی انقلاب فرهنگی سخن گفتند. محمدحسین نیرومند، حمیدرضا نوربخش، بهمن نامور مطلق، حسن بلخاری، رحمت امینی و منصور پارساییف از دیگر اعضای این شورا هستند.
در نشست مورد اشاره، علی متقیان – مدیرعامل ایسنا – نیز به همراه علیرضا بهرامی – مدیر اداره اخبار فرهنگی هنری این خبرگزاری – بعنوان میزبان سخن گفتند.

منبع:

Author | صدکادو Comments | دیدگاه‌ها برای شورای هنر احیاء می شود بسته هستند Date | 26/12/2019