
به گزارش صد کادو، پژوهشگر حوزه بازیهای کامپیوتری اظهار داشت: بازی را باید از زاویه یک رسانه ببینیم تا بتواند انواع کاربردهای اجتماعی و فرهنگی در رابطه با نقش رسانه را پوشش دهد.
آرین طاهری پژوهشگر حوزه بازیهای کامپیوتری اظهار داشت: بازی را باید بعنوان یک رسانه درنظر گرفت، چونکه وقتی از این دیدگاه به بازی نگاه می نماییم، ابعاد تجاری و سرگرمی سازی آن بشکل صنعتی هم قابل بررسی می شود. علاوه بر این، بازی کاربردهای دیگری در عرصه های آموزشی، درمانی و سایر زمینه ها دارد که در کشور خودمان هم رایج است. ازاین رو بهتر است بازی را باید از زاویه یک رسانه ببینیم تا بتواند انواع کاربردهای اجتماعی و فرهنگی در رابطه با نقش رسانه را پوشش دهد.
وی اضافه کرد: هر رسانه ای که توانایی اثرگذاری در یک حوزه خاص را دارد، بازیهای ویدئویی هم می توانند نقشی تاثیر گذار ایفا کنند؛ بشرط آن که ظرفیت هایشان به درستی مورد استفاده قرار گیرد و درک نماییم که اصولا امکان سودجستن از بازیها در این مورد ها وجود دارد.
این پژوهشگر اظهار داشت: برای به کارگیری پتانسیل بازیها بعنوان یک رسانه مؤثر، نیاز به برنامه ریزی دقیق داریم. قسمتی از این برنامه ریزی به سیاستگذاری های فرهنگی در کشور مرتبط می باشد که باید به صورت ویژه به این دسته از بازیها توجه داشته باشد؛ مانند کارهای اجتماعی یا آموزشی.
بازی های هدفمند، بیشترین رسالت اجتماعی را دارند
وی خاطرنشان کرد: این دسته به اصطلاح تحت عنوان بازیهای هدفمند شناخته می شوند؛ بازی هایی که بیشتر رسالت اجتماعی دارند. این نوع بازیها می توانند در آموزش، محافظت از محیط زیست و دیگر عرصه هایی که دارای جنبه های روشن اجتماعی هستند، نقش مهمی ایفا کنند. در عین حال، این حوزه با بازیهای تجاری رایج متفاوت است. شرکت های بازی سازی تجاری عموماً به تولید این نوع بازیها علاقه مند نیستند، چونکه جنبه های اقتصادی آنها همیشه مورد تضمین نیست.
طاهری اظهار داشت: توسعه بازیهای هدفمند نیازمند سرمایه گذاری کلان و در مرحله قبل از آن، سیاستگذاری های حکومتی مشخص است. ادارات و نهادهای اجرایی مختلف باید در این مورد به شکل مشترک اقدام نمایند. همینطور ضروریست بازی نه فقط به چشم یک ابزار سرگرمی، بلکه بعنوان یک رسانه مؤثر و هدفمند شناخته شود تا بتوان از ظرفیتهای آن به بهترین شکل بهره برد.
وی اضافه کرد: همانطور که یک فیلم جدی و تاثیر گذار می تواند جایگاه خاص خویش را پیدا کند، بنظر می رسد در عرصه سیاستگذاری هم سرمایه گذاری روی بازیهای هدفمند در کشور می تواند گام مثبتی باشد.
این نویسنده حوزه بازیهای کامپیوتری اظهار داشت: روند تولید بازیهای هدفمند، ساختاری دارد که به صورت قابل توجهی با تولید بازیهای تجاری متفاوت می باشد. اگر بخواهیم این تفاوت را با دقت بیشتری توضیح دهیم، باید اظهار داشت که مفهوم بازی سازی هدفمند بیشتر به علوم اجتماعی نزدیک است و اهداف مشخصی همچون آموزشی، فرهنگی یا اجتماعی را دنبال می کند. بر خلاف بازیهای تجاری که به طور عمده بر جذابیت بازار و سود تمرکز دارند، تولید بازیهای هدفمند نیازمند تعامل و هماهنگی میان گروهی متشکل از متخصصان بازی سازی و یک گروه یا مشاور علمی-پژوهشی است.
وی خاطرنشان کرد: این تیم علمی پژوهشی باید به صورت مستمر با تیم بازی ساز همکاری کرده و اهداف دقیق آموزشی یا فرهنگی مدنظر نهاد حامی پروژه را تبیین کند. نهاد حامی ممکنست از ابتدا انتظارات خاصی داشته باشد که تیم علمی وظیفه دارد این خواسته ها را برای تیم تولید ترجمه و شفاف سازی کند. این فرآیند ترجمه، پیوند میان دانش و آگاهی محققان در حوزه مبحث مورد نظر با قابلیت های بیانی و هنری رسانه بازی را برقرار می کند.
تیم تولید باید توانایی تبدیل مفاهیم پژوهشی به متن رسانه ای بازی را داشته باشد
طاهری اظهار داشت: تیم تولید باید توانایی تبدیل مفاهیم پژوهشی به متن رسانه ای بازی را داشته باشد، به شکلی که هدف های تعیین شده به شکل مؤثر محقق شوند. این امر مستلزم طراحی خاصی برای گروه تولید است که با ساختار تیم تولید بازیهای تجاری متفاوت است، چون که تمرکز این نوع پروژه ها بر جنبه های آموزشی و محتوایی به همان اندازه اهمیت دارد که طراحی و جذابیت خود بازی اثربخش است.
وی خاطرنشان کرد: از نظر تاریخی، هوش مصنوعی و بازیهای کامپیوتری دارای ارتباطی عمیق و هم زمان در توسعه و پیشرفت خود هستند. تلاش هایی که برای توسعه هوش مصنوعی انجام شده از همان اول بشکلی ملموس با تولید و پیشرفت بازیهای کامپیوتری گره خورده است. این مورد نشان داده است که هوش مصنوعی در صنعت بازی، حداقل از این زاویه تاریخی، پدیده جدیدی نیست. از دوران تولید بازیهای ساده مانند شطرنج برای کنسول هایی چون آتاری گرفته تا بازیهای پیشرفته و پیچیده امروز روی کنسول ها و پلت فرم های متعدد، هوش مصنوعی همیشه بخشی جدایی ناپذیر از این حوزه بوده است.
این پژوهشگر اظهار داشت: در صنعت بازی، زمانی که صحبت از هوش مصنوعی می شود، دیگر نمی توان آنرا بعنوان یک تحول اعجاب انگیز تلقی کرد؛ چونکه این فناوری سال هاست که به شکل پیوسته بهبود یافته و کاربردهای گسترده ای پیدا کرده است. از تسریع روندهای تولید گرفته تا ایجاد تجربه های بهتر برای کاربران، استفاده از هوش مصنوعی همیشه حضور داشته و نقش مهمی بازی کرده است. اما اگر سؤال این باشد که آیا هوش مصنوعی قادر می باشد جایگاه بنیادی و ماهیت رسانه بازی را تغییر دهد، پاسخ منطقی منفی است. دلیل این امر در رابطه با ذات رسانه بازی است که اساساً بر اساس قواعد مشخص طراحی شده است. وجود قواعد ثابت لازمه ایجاد یک بازی است و بدون آن بازی تبدیل به یک تعامل بی ساختار خواهد شد.
بازی وابسته به قواعد است
وی اضافه کرد: حتی اگر هوش مصنوعی توانایی یادگیری پیشرفته تری پیدا کند یا بتواند قواعد بازی را به صورت مستمر بازبینی کند، ماهیت اصلی صنعت بازی ثابت خواهد ماند؛ چونکه بازی وابسته به قواعد است، و رسانه قواعدمحور آن ماهیت خویش را همچنان حفظ خواهد نمود. این مورد نشان داده است که تأثیرات هوش مصنوعی بر صنعت بازی بیشتر ابزارگونه خواهد بود تا ماهیت گونه.
طاهری اظهار داشت: درباب آینده صنعت بازی، فارغ از بحث هوش مصنوعی، می توان این صنعت را به شکل جزئی از اقتصاد دیجیتال درنظر گرفت. رشد اقتصادی بازیهای کامپیوتری مستقیماً پیوند عمیقی با تحولات اقتصاد دیجیتال خواهد داشت، همانطور که روندهای فعلی پرداخت درون بازی نشان داده است. مدلهای اقتصادی جدید مانند پرداخت محوری درحال گسترش هستند، و این سبک اقتصاد نسبت به مدلهای سنتی مانند خرید کامل بازی یا نسخه های پولی اهمیت بیشتری پیدا کرده است.
نویسنده حوزه بازیهای کامپیوتری اظهار داشت: بنظر می رسد که ارتباط بین اقتصاد بازیهای کامپیوتری و اقتصاد دیجیتال نه فقط پایدار خواهد بود بلکه تقویت خواهد شد. حضور فناوری هایی همچون بلاکچین و دیگر زیرساخت های دیجیتال هم قادر خواهد بود اثرات قابل توجهی بر آینده صنعت بازی بگذارد و باعث تحولات قابل ملاحظه ای در این زمینه شود.
منبع: مهر خلاصه اینکه قسمتی از این برنامه ریزی به سیاست گذاری های فرهنگی در کشور مرتبط می باشد که باید بصورت ویژه به این دسته از بازی ها توجه داشته باشد؛ مانند کارهای اجتماعی یا آموزشی.
بازی های هدفمند، بیشترین رسالت اجتماعی را دارند
وی اشاره کرد: این دسته به اصطلاح تحت عنوان بازی های هدفمند شناخته می شوند؛ بازی هایی که بیشتر رسالت اجتماعی دارند. وجود قواعد ثابت لازمه ایجاد یک بازی است و بدون آن بازی تبدیل به یک تعامل بی ساختار خواهد شد.
بازی وابسته به قواعد است
وی افزود: حتی اگر هوش مصنوعی توانایی یادگیری پیشرفته تری پیدا کند یا بتواند قواعد بازی را بصورت مستمر بازنگری کند، ماهیت اصلی صنعت بازی ثابت خواهد ماند؛ چراکه بازی وابسته به قواعد است، و رسانه قواعدمحور آن ماهیت خویش را بازهم حفظ خواهد نمود. مدل های اقتصادی جدید مانند پرداخت محوری در حال گسترش هستند، و این سبک اقتصاد نسبت به مدل های سنتی مانند خرید کامل بازی یا نسخه های پولی اهمیت بیشتری پیدا کرده است.
نویسنده حوزه بازی های کامپیوتری عنوان کرد: به نظر می رسد که ارتباط بین اقتصاد بازی های کامپیوتری و اقتصاد دیجیتال نه فقط پایدار خواهد بود بلکه تقویت خواهد شد.
منبع: صد کادو

categories & tags
In جشن, جشنواره, کادو, هدیه
By آموزش, تولید, شركت, صنعت